فضانورد ناسا بعد از ثبت رکورد ۳۵۵ روز اقامت در فضا به زمین بازگشت - تکفارس 
فضانورد ناسا بعد از ثبت رکورد ۳۵۵ روز اقامت در فضا به زمین بازگشت - تکفارس 

فضانورد ناسا بعد از ثبت رکورد ۳۵۵ روز اقامت در فضا به زمین بازگشت

افشین نوری
۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - 10:37
ناسا

مارک ونده هی (Mark Vande Hei) فضانورد ناسا سرانجام بعد از اقامت ۳۵۵ روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به زمین بازگشت.

این فضانورد ۵۵ ساله آمریکایی حالا توانسته رکورد قبلی اقامت در فضا را که متعلق به اسکات کلی با ۳۱۵ روز در سال ۲۰۱۶ بود بشکند. این فضانورد روز چهارشنبه به‌همراه دو فضانورد دیگر در منطقه جنوب‌شرقی قزاقستان فرود آمد.

ونده هی بعد از بازگشت به زمین اوضاع جسمی مناسبی داشت و قرار است به‌زودی به آمریکا پیش خانواده‌اش برگردد. او بعد از ثبت این رکورد جهانی، با ارسال پیامی به دوستداران خود در شبکه‌های اجتماعی گفت:

ایستگاه فضایی بین‌المللی واقعا جای فوق‌العاده‌ای با آدم‌های حسابی‌ست. من افتخار می‌کنم که در آنجا با افرادی کار کردم که همگی برای بشریت تلاش می‌کردند. حالا من به خانه اصلی خودم یعنی زمین برگشته‌ام.

ونده هی در پاسخ به این سوال که قصد دارد بعد از این سفر طولانی قصد دارد چه کار کند گفت که می‌خواهد تا جای ممکن بیرون برود و از طبیعت لذت ببرد.

ونده هی ماموریت خود را در آوریل ۲۰۲۱ آغاز کرد و در ابتدا قرار بود فقط شش ماه در ایستگاه فضایی بماند، اما عواملی باعث شد که ماموریت او طولانی‌تر بشود. او بعد از تمدید مدت زمان ماموریش گفته بود که خوشحال است شش ماه دیگر می‌تواند به پروژه‌های فضایی کمک کند. حالا ماموریت او به دانشمندان کمک خواهد کرد تا اثرات حضور طولانی‌مدت انسان در فضا را مورد بررسی قرار بدهند و از نتایج آن برای سفر به ماه و مریخ استفاده کنند.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید