خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال بررسی نشت مایع خنک‌کننده دیگری هستند - تکفارس 
خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال بررسی نشت مایع خنک‌کننده دیگری هستند - تکفارس 
خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال بررسی نشت مایع خنک‌کننده دیگری هستند - تکفارس 

خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال بررسی نشت مایع خنک‌کننده دیگری هستند

افشین نوری
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - 08:47
ایستگاه فضایی

به نظر می‌رسد ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) بار دیگر با یک نشت مایع خنک کننده مواجه شده است.

آژانس فضایی روسیه با انتشار پستی اعلام کرده است که یک نشت مایع خنک کننده در رادیاتور پشتیبان ماژول Nauka رخ داده است. در حالیکه ماژول Nauka در سال ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی متصل شد، اما رادیاتور مذکور در سال ۲۰۱۰ به ایستگاه فضایی اضافه شده بود.

این آژانس گفته است که ماژول Nauka فعلا به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ خطری خدمه و ایستگاه فضایی بین المللی را تهدید نمی‌کند.

ناسا نیز اعلام کرده است که کنترل‌کننده‌های پرواز در مرکز فضایی جانسون در هیوستون تگزاس با بررسی این مشکل از طریق دوربین‌های ایستگاه، نشت مایع خنک‌کننده از یکی از دو رادیاتور ماژول Nauka را مشاهده کرده‌اند.

ناسا خدمه هفت نفره ایستگاه فضایی را از این نشت مطلع کرده است و یاسمین مقبلی فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی نیز با بازدید از ماژول Cupola این نشت را تائید کرده است. مهندسان ناسا و آژانس فضایی روسیه در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند.

هنوز مشخص نیست که این نشت آیا تاثیری روی پیاده‌روی فضایی که برای روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده است خواهد گذاشت یا نه. سال گذشته نیز یک نشت در ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث شده بود تا دو فضانورد روسی و یک فضانورد ناسا شش ماه بیشتر در فضا بمانند.

اخیرا فرانک روبیو فضانورد ناسا پس از سپری کردن ۳۷۱ روز در فضا به سلامت به زمین برگشت تا رکورد تازه‌ای در این زمینه ثبت کند.

در این ماموریت، روبیو را فضانوردان روسی به نام‌های Sergei Prokopyev و Dmitry Petlin همراهی می‌کردند و آن‌ها ساعت ۳:۵۴ بامداد روز چهارشنبه به وقت آمریکای شرقی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را ترک کردند و در ساعت ۷:۱۷ صبح به وقت شرقی در قزاقستان فرود آمدند. ناسا فیلم لحظه سقوط کپسول سایوز را به اشتراک گذاشته است.

ماموریت روبیو ابتدا قرار بود شش ماه طول بکشد، اما نشت مایع خنک‌کننده در فضاپیمای سایوز باعث مشکلاتی شد و یک کپسول جایگزین به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال گردید. به همین خاطر زمان بازگشت روبیو به زمین تغییر کرد و او به همراه دو خدمه‌ دیگر برای شش ماه دیگر در مدار زمین باقی ماندند.

ماموریت روبیو رکورد طولانی‌ترین اقامت در فضا توسط فضانوردان ناسا را شکسته است. رکورد قبلی متعلق Mark Vande Hee بود که سال گذشته یک ماموریت ۳۵۵ روزه را در ایستگاه فضایی بین المللی انجام داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید