نخستین ایستگاه فضایی چین در آتش سوخت - تکفارس 
نخستین ایستگاه فضایی چین در آتش سوخت - تکفارس 

نخستین ایستگاه فضایی چین در آتش سوخت

سید محمد معلمی
۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - 20:15
نخستین ایستگاه فضایی چین در آتش سوخت - تکفارس 

عمر ایستگاه فضایی چین به نام تیانگونگ ۱ بر اثر یک آتش‌سوزی به سر آمد. این ایستگاه فضایی در ساعت ۷:۱۵ دقیقه بعد از ظهر روز یکشنبه و در جو کره زمین طعمه حریق شد.

بیشتر تیانگونگ ۱ در همان ساعات اولیه حادثه از بین رفت و قسمت‌هایی از آن در نزدیکی اقیانوس آرام سقوط کردند.

بِرَد تاکرز، فیزیکدان و فضانورد، تخمین می‌زند که احتمالاً ۱۰ درصد وزن ۷۰۰ یا ۸۰۰ کیلوگرمی سطح تیانگونگ ۱ به زمین رسیده است.

او می‌گوید: به نظر می‌رسد اکثر ضایعات این ایستگاه در اقیانوس ریخته باشد و حتی اگر مردم بخواهند آنها را جمع‌آوری کنند، باید بگوییم که بیشتر شبیه زباله‌های له شده خواهند بود که در محیط وسیعی پراکنده شده‌اند.

سازمان مهندسی فضایی چین و مرکز دستورات استراتژیک آمریکا، با همکاری استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و انگلستان، از بین رفتن تیانگونگ ۱ را تأیید کرده‌اند.

این واقعه به خاطر وجود شایعه‌ای مبنی بر احتمال فرود قطعات آن روی منطقه‌ای پرجمعیت، به سرعت در میان افراد دنیا پخش شد. البته شایعات این‌چنینی معمولاً پایه و اساس درستی ندارند زیرا اکثر سطح کره زمین آب و اقیانوس است و انسانها قسمت‌های کوچکی از آن را در اختیار دارند بنابراین اگر شیئی سقوط کند، احتمال زیاد در آب می‌افتد.

اندازه قطعات سقوط کرده از تیانگونگ ۱ حدود ۱۰٫۴ متر بوده و حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم نیز وزن داشته است با این حال و با چنین جرم و وزنی، باز هم نگرانی‌ها از سقوط این قطعات، به جا بود.

فضاپیمای Heavenly Palace 1 که در سال ۲۰۱۱ پرتاب شد، برای چرخیدن به دور مدار زمین مورد آزمایش قرار گرفت. سپس، دو فضانورد با استفاده از کپسولهای شنژو، در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ از ایستگاه دیدن کردند. در این مأموریت، نخستین زن فضانورد چینی به نام لیو یانگ حضور داشت.

چین برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۲۳، یک ایستگاه فضایی بزرگتر در فضا داشته باشد و در ابتدا نیز قرار بود تا این تاریخ، دیگر از تیانگونگ ۱ استفاده ننماید اما چنین چیزی رخ نداد و به علاوه، تیانگونگ ۲ نیز هنوز آماده نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.