فضانوردان برای اولین بار در فضا تربچه کشت کردند - تکفارس 
فضانوردان برای اولین بار در فضا تربچه کشت کردند - تکفارس 

فضانوردان برای اولین بار در فضا تربچه کشت کردند

مجید مهرعلی
۱۵ دی ۱۳۹۹ - 10:30
فضانوردان برای اولین بار در فضا تربچه کشت کردند - تکفارس 

در اواخر سال گذشته میلادی، فضانوردان مستقر در ایستگاه بین‌المللی فضایی موفقیتی تحسین‌برانگیز را به‌دست آوردند، آنها توانستند برای اولین بار در محیطی ریز گرانش (microgravity) به کشت تربچه بپردازند. حال، این افراد می‌توانند طعم دسترنج خود را بچشند، زیرا به آنها اجازه داده شده است قبل از ارسال محصولات به زمین برای انجام آزمایش‌ها، مقداری از این سبزیجات را مصرف کنند.

کشت محصول در فضا بسیار سخت است، زیرا آنها در ریز گرانش رفتارهای عجبی را از خود نشان می‌دهند و دانشمندان در حال یافتن دلیل آن هستند. پیش‌تر کاهو، شاهی و دیگر سبزیجات برگی به‌صورت موفقیت‌آمیز در فضا کشت شده‌اند، اما این اولین باری است که چیزی مانند تربچه حاصل شده است. دانشمند ناسا کیت رابینز (Kate Rubins) با دقت ۲۰ سرشاخه تربچه را رشد داده است و بعد از آن به کشت مرحله دوم سرشاخه‌ها پرداخته است، فرآیندی که در آن عمل آمدن هر کدام از سرشاخه‌ها ۲۷ روز طول کشیده است.

رشد خوراکی‌های تازه در فضا بسیار مهم است، نه تنها برای حفظ سلامت فضانوردان و فراهم کردن مواد مغذی برای آنها، بلکه همچنین برای تأثیر روانشاختی‎ای که این کار ایجاد می‌کند. خوردن غذایی بسته‌بندی‌شده در هر روز خستگی روانی ایجاد می‌کند، اتفاقی که به آن یکنواختی غذایی می‌گویند. این دلیلی است که باعث می‌شود فضانوردان عاشق دریافت بسته‌های مراقبتی شوند، بسته‌های کوچکی حاوی ادویه‌ها و تنقلات که به‌وسیله سفینه‌های حمل‌کننده تجهیزات‌ به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال می‌شود.

از آنجایی که مصرف سبزیجات تازه، تجربه‌ای نادر با تقاضایی بسیار بالاست به فضانوردان این اجازه داده شده  مقداری از این تربچه‌ها که با سختی پرورش داده‌اند را مصرف کنند.

بستری که تربچه‌ها در آن پرورش یافته‌اند توسط شرکتی با نام تکشات (Techshot) ساخته شده است. دیوید رید (Dave Reed) مدیر عملیاتی این شرکت در فلوریدا در بیانیه‌ای گفته است که به ثمر نشستن محصولات در پایان سال نوعی خوش‌شانسی است. او می‌گوید:

تربچه‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسند. ما ۱۹ عدد از آنها را کشت کردیم و ۹ عدد از آن برای خوردن به گروه تقدیم شد. ۱۰ تربچه باقی‌مانده منجمد و به زمین فرستاده شد تا برای تحلیل‌های پس از پرواز مورد استفاده قرار گیرد.

اگر نگران این موضوع هستید که فضانوردان ممکن است در کنار سبزیجات، میکروب‌های فضایی را نیز مصرف کرده‌ باشند، به گفته متخصصین این نگرانی بی‌مورد است. تربچه‌های مورد بحث در گلوله‌هایی از گل، تحت کنترل‌های شدید در محیط گیاهی پیشرفته (Advanced Plant Habitat) ایستگاه فضایی کشت شده‌اند، جایی سطح آب، کود و نور به‌دقت زیر نظر است. سرپرست تحقیقات کارل هیسن‌استاین (Karl Hasenstein) گفته است «تربچه‌هایی که در ایستگاه فضایی کشت شده‌اند، تمیزتر از هر چیزی است که شما می‌توانید در فروشگاه‌ها پیدا کنید».

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید