کالیفرنیا سرانجام قانون حق تعمیر را تصویب کرد - تکفارس 
کالیفرنیا سرانجام قانون حق تعمیر را تصویب کرد - تکفارس 
کالیفرنیا سرانجام قانون حق تعمیر را تصویب کرد - تکفارس 

کالیفرنیا سرانجام قانون حق تعمیر را تصویب کرد

افشین نوری
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 11:27
کالیفرنیا

لایحه حق تعمیر در کالیفرنیا سرانجام به قانون تبدیل شد، در حالیکه اپل در طول چهار سال گذشته با این لایحه مخالفت کرده است.

حالا با امضای قانون حق تعمیر (SB 244) توسط فرماندار کالیفرنیا، این ایالت تبدیل به سومین ایالت آمریکا بعد از مینه‌سوتا و نیویورک می‌شود که چنین قانونی را وضع می‌کند.

هدف قانون حق تعمیر، آسان‌تر کردن تعمیر دستگاه‌ها و بردن آن‌ها به تعمیرگاه‌های مستقل است. از آنجائیکه کالیفرنیا یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست و حدود ۲۰ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد، این قانون با حمایت iFixit می تواند تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی را برای کاربران آسان‌تر کند.

Susan Talamantes Eggman، سناتور کالیفرنیا در این رابطه گفته است:

بسیار خوشحالم که فرماندار کالیفرنیا قانون حق تعمیر را امضا کرد. من از همه کسانی که در طول شش سال گذشته با ما برای تصویب این قانون همکاری داشتند بسیار سپاسگزارم. این یک قانون مفید و عقلانی است که به تعمیرگاه‌های کوچک کمک خواهد کرد و حق انتخاب را به مشتریان خواهد داد. این قانون همچنین از محیط زیست محافظت خواهد کرد.

طبق این قانون، همه وسایل الکترونیکی که قیمت آنها کمتر از ۵۰ دلار است و از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۱ در داخل ایالت کالیفرنیا فروخته شده‌اند، پس از اجرایی شدن قانون از ۱ جولای ۲۰۲۴ تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت.

همچنین برای دستگاه‌های فنی که بین ۵۰ تا ۹۹ دلار قیمت دارند، سازندگان باید قطعات جایگزین آن‌ها را ذخیره کنند. همه دستگاه‌های بیش از ۱۰۰ دلار نیز به مدت هفت سال تحت پوشش این قانون قرار می‌گیرند.

شرکت‌هایی که از این قانون تبعیت نکنند برای اولین تخلف روزانه ۱۰۰۰ دلار، برای دومین تخلف روزانه ۲۰۰۰ دلار و پس از آن به ازای هر تخلف روزانه ۵۰۰۰ دلار باید جریمه پرداخت کنند.

البته کنسول‌های بازی، سیستم‌های هشدار و تجهیزات کشاورزی تحت پوشش این قانون قرار نمی‌گیرند. لازم به ذکر است که ایالت مینه سوتا آمریکا هم قرار است از اول جولای ۲۰۲۴ قانون مشابهی را اجرایی کند. این قانون هرچند شباهت‌هایی با لایحه کالیفرنیا دارد، اما لایحه کالیفرنیا شرکت‌ها را ملزم به فروش قطعات و ابزارهای دستگاه‌ها حتی پس از توقف فروش آن‌ها نیز می‌کند.

اپل در اواخر سال ۲۰۲۱ برنامه Self Service Repair را راه‌اندازی کرد و در ماه ژوئن امسال نیز آن را برای سری آیفون ۱۴ و مک بوک ایر ۱۳ اینچی و مک بوک پرو با پردازنده M2 گسترش داد.

سرویس خودتعمیری اپل اخیرا برای چندین کشور اروپایی عرضه شد و کاربران این کشورها می‌توانند با استفاده از خدمات این سرویس اقدام به تعمیر گوشی‌های سری آیفون ۱۲، آیفون ۱۳ و مک‌های خود بکنند‌.‌

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید