انویدیا با همکاری گروه Tata یک ابررایانه هوش مصنوعی در هند توسعه می دهد - تکفارس 
انویدیا با همکاری گروه Tata یک ابررایانه هوش مصنوعی در هند توسعه می دهد - تکفارس 
انویدیا با همکاری گروه Tata یک ابررایانه هوش مصنوعی در هند توسعه می دهد - تکفارس 

انویدیا با همکاری گروه Tata یک ابررایانه هوش مصنوعی در هند توسعه می دهد

افشین نوری
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - 17:50
انویدیا

شرکت آمریکایی انویدیا قصد دارد با همکاری گروه هندی Tata یک ابرریانه هوش مصنوعی (AI) در هند توسعه دهد. طبق این همکاری، انویدیا با همکاری این شرکت هندی زیرساخت مدل زبانی بزرگ هند را برای کاربردهای هوش مصنوعی مولد طراحی خواهد کرد.

گفتنی است این همکاری شامل چندین طرح بزرگ از جمله توسعه یک ابررایانه هوش مصنوعی، توسعه فضای ابری هوش مصنوعی و بهبود مهارت‌های شغلی نیروی‌های هندی شاغل در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی مذکور قرار است از سوپرتراشه نسل بعدی انویدیا یعنی GH200 Grace Hopper بهره ببرد که برای ارائه بهترین عملکرد در زمینه هوش مصنوعی طراحی شده است.

دو شرکت انویدیا و Tata همچنین یک فضای ابر هوش مصنوعی توسعه خواهند داد که زمینه را برای نسل بعدی محاسبات فراهم خواهد کرد. این فضای ابری، امکانات زیادی برای شرکت‌ها جهت راه‌اندازی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی فراهم خواهد کرد و همچنین از زیرساخت هوش مصنوعی انویدیا پشتیبانی خواهد کرد.

انویدیا همچنین با همکاری Tata تلاش خواهد کرد تا نیروی کار هوش مصنوعی هند را حرفه‌ای‌تر کند. قرار است ۶۰۰۰۰ نیرو در این زمینه آموزش ببینند.

همکاری انویدیا و Tata یک اتفاق بزرگ برای صنعت هوش مصنوعی هند است. این کشور ظرفیت‌های زیادی در زمینه فناوری هوش مصنوعی دارد.

شرکت تسلا نیز به‌تازگی از یک واحد محاسباتی بزرگ شامل ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا که برای هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد.

به گفته مدیر زیرساخت هوش مصنوعی تسلا، این سیستم برای پردازش داده‌هایی طراحی شده است که خودروهای الکتریکی این شرکت برای توسعه وسایل نقلیه کاملا خودران جمع‌آوری می‌کنند.

چند ماه پیش، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اعلام کرد که این شرکت یک میلیارد دلار برای ساخت ابررایانه Dojo در سال آینده سرمایه گذاری خواهد کرد. Dojo مجهز به تراشه D1 با ۳۵۴ هسته پردازشی خواهد بود. هر واحد این سیستم شامل ۲۵ تراشه D1 با پیکره‌بندی Dojo V1 در مجموع شامل ۵۳۱۰۰ هسته D1 است.

تسلا سال گذشته نیز یک واحد محاسباتی با ۵۷۶۰ پردازنده گرافیکی Nvidia A100 ساخته بود. حالا سرمایه گذاری شرکت روی ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 یک اتفاق جالب‌توجه خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید