آمریکا فروش پردازنده های گرافیکی  H100 و A100 انویدیا به خاورمیانه را ممنوع کرد - تکفارس 
آمریکا فروش پردازنده های گرافیکی  H100 و A100 انویدیا به خاورمیانه را ممنوع کرد - تکفارس 
آمریکا فروش پردازنده های گرافیکی  H100 و A100 انویدیا به خاورمیانه را ممنوع کرد - تکفارس 

آمریکا فروش پردازنده های گرافیکی  H100 و A100 انویدیا به خاورمیانه را ممنوع کرد

افشین نوری
۹ شهریور ۱۴۰۲ - 10:28
انویدیا

دولت آمریکا فروش پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته انویدیا به خاورمیانه را ممنوع کرده است. به گزارش گاردین، دولت بایدن ممنوعیت صادرات پردازنده های A100 و H100 انویدیا به خاورمیانه را به خاطر خنثی کردن برنامه هوش مصنوعی چین از طریق جلوگیری از فروش مجدد این پردازنده‌ها به چین انجام می‌دهد.

در بیانیه انویدیا آمده است: «دولت آمریکا دستور جدیدی درباره الزامات فروش محصولات A100 و H100 برای مشتریان خاص در برخی مناطق دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه ثادر کرده است. ما قبلا محصولات A800 یا H800 را به چین فروخته‌ایم که مشمول الزامات جدید نمی‌شوند.»

فروش پردازنده‌های H100 و A100 هم‌اکنون در چین و روسیه ممنوع است و به همین خاطر انویدیا مدل‌های H800 و A800 را با عملکرد پایین‌تر برای فروش در چین توسعه داده است. انویدیا فاش نکرده که کدام کشورهای خاورمیانه تحت تأثیر این ممنوعیت‌ها قرار می‌گیرند.

در سال‌های اخیر کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی توانمندی‌های هوش مصنوعی خود را تقویت کرده ‌اند و جزو خریداران اصلی تراشه‌های انویدیا هستند. این دو کشور همچنین در حال مذاکره با چین برای افزایش همکاری‌های خود هستند.

دولت بایدن نگران است که پردازنده‌های گرافیکی A100 و H100 انویدیا از طربق کشورهای خاورمیانه به دست چین برسد. انویدیا همچنین نمی‌تواند فناوری‌های پیشرفته خود را به هوآوی بفروشد.

هرچند که هوآوی کماکان بسیاری از قطعات مورد نیاز خود را از آمریکا خریداری می‌کند اما این شرکت حق استفاده از تراشه‌های مجهز به فناوری‌های آمریکایی و همچنین محصولات گوگل را نداشته و از این رو مجبور به ساخت سیستم‌عامل هارمونی او اس و اکوسیستم هوآوی موبایل شده است. با این وجود، هوآوی در جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود از تراشه‌های شرکت کوالکام استفاده کرده که قابلیت‌های ۵G آن‌ها غیرفعال شده است.

حالا به‌نظر می‌رسد که دولت بایدن قصد دارد تا تاثیر جلوگیری از تجارت شرکت‌های آمریکایی با هوآوی را مورد بررسی قرار دهد و سپس در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه این شرکت چینی تصمیم بگیرد. به گزارش رویترز، اعمال تحریم‌های یادشده به هر دو شرکت هوآوی و کوالکام ضربه‌ی اقتصادی وارد خواهد کرد چرا که این شرکت آمریکایی تراشه‌های ۴G هوآوی را تامین می‌کند.

سخنگوی انویدیا با اشاره به اهمیت بازار چین برای شرکت‌های تراشه‌سازی آمریکایی اعلام کرده که این شرکت سعی خواهد داشت تا با تمام شرکای تجاری خود در سرتاسر جهان همکاری کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید