نام و مشخصات پردازنده های نسل چهاردهم اینتل لو رفت - تکفارس 
نام و مشخصات پردازنده های نسل چهاردهم اینتل لو رفت - تکفارس 
نام و مشخصات پردازنده های نسل چهاردهم اینتل لو رفت - تکفارس 

نام و مشخصات پردازنده های نسل چهاردهم اینتل لو رفت

افشین نوری
۳ شهریور ۱۴۰۲ - 12:51
اینتل

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل قرار است در ماه‌های آینده معرفی شوندو حالا برخی از شرکای سخت افزاری اینتل به طور تصادفی مشخصات آن‌ها را منتشر کرده‌اند. ظاهرا پردازنده های جدید اینتل افزایش عملکرد قابل توجهی نسبت به نسل سیزدهم نخواهند داشت.

شرکت MSI به‌طور ناخواسته برخی از جزئیات نسل بعدی پردازنده‌های اینتل را فاش کرده است. شما در تصویر زیر می‌توانید تعداد هسته‌ها، محدوده عملکرد و نام Raptor Lake-S Refresh را مشاهده کنید.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل از همان معماری، تعداد هسته‌ها و فناوری ۱۰ نانومتری اینتل ۷ بهره خواهد برد و تنها سه درصد سریع‌تر از نسل‌ قبلی خود خواهند بود.

اینتل

البته پردازنده i7-14700K افزایش ۱۷ درصدی در عملکرد خواهد داشت و برخی نتایج بنچمارک‌ها نیز نشان می‌دهند که i5-14600K یک ارتقا مناسب نسبت به مدل مشابه نسل سیزدهم خود خواهد داشت.

همچنین شرکت ایسوس به‌طور ناخواسته جزئیات بیشتری درباره این پردازنده‌ها فاش کرده است. این شرکت در صفحه تبلیغاتی مادربردهای Asus Z790، H700 و B760 ذکر کرده که آن‌ها از پردازنده‌های نسل چهاردهم Raptor Lake-S Refresh اینتل پشتیبانی خواهند کرد.

انتظار می‌رود پردازنده‌های Meteor Lake اینتل با پشتیبانی از ری تریسینگ در معماری کارت گرافیک یکپارچه خود، قدمی بزرگ را در این زمینه پشت سر بگذارد.

ری تریسینگ فرایند پردازش نور با تقلید از مسیری است که نور در دنیای واقعی می‌پیماید. اگرچه انجام این موضوع از دور عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما در حقیقت ساخت یک صحنه مصنوعی با ظاهر واقعی نیازمند محاسبات پیچیده فیزیکی در خصوص رفتار نور است. به همین دلیل انجام این محاسبات به قدری سنگین هستند که نیازمند قدرت محاسباتی قابل توجهی است.

بازی‌های فاقد ری تریسینگ، از یک نورپردازی ثابت موسوم به Baked-in (تعبیه شده یا اصطلاحاً پخته شده) بهره می‌برند. در این روش نسبتاً قدیمی، سازندگان منابع نور را در محیطی جاسازی می‌کنند که پرتوها را به شکل یکنواخت به همه زوایا می‌تابانند. باید توجه کنید که مدل‌ها مثل شخصیت‌های غیرقابل بازی و در مجموع اشیا حاوی اطلاعات دیگر مدل‌ها نیستند؛ نتیجه؟ کارت گرافیک مجبور است وظیفه بررسی و محاسبه رفتار نور را حین تابش به هر مدل به عهده بگیرد.

اینتل هنوز تاریخ دقیق معرفی سری Raptor Lake-S Refresh را اعلام نکرده است. اما گفته می‌شود اولین مدل‌های این سری در اواخر ماه اکتبر ارائه خواهند شد. احتمالا در نمایشگاه CES 2024 نیز سایر مدل های آن معرفی خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید