جو بایدن یک فرمان اجرایی برای ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع کلیدی چین امضا می کند - تکفارس 
جو بایدن یک فرمان اجرایی برای ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع کلیدی چین امضا می کند - تکفارس 
جو بایدن یک فرمان اجرایی برای ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع کلیدی چین امضا می کند - تکفارس 

جو بایدن یک فرمان اجرایی برای ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع کلیدی چین امضا می کند

افشین نوری
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 10:57
چین

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است یک فرمان اجرایی برای ممنوع کردن سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های فناوری آمریکا در چین امضا کند.

این دستور اجرایی که قرار است در هفته دوم آگوست امضا شود روی سه بخش کلیدی تمرکز دارد: نیمه هادی‌ها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی. بلومبرگ گزارش داده است که این فرمان اجرایی روی سرمایه گذاری‌های موجود تاثیری نخواهد داشت و فقط معاملات خاصی را هدف قرار خواهد داد.

این فرمان اجرایی به خاط نگرانی از نفوذ چین در بخش فناوری و خطرات آن برای امنیت ملی آمریکا امضا می‌شود. دولت بایدن می‌خواهد با محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع کلیدی چین، از بکارگیری فناوری‌های مهم آمریکا علیه منافع آمریکا جلوگیری کند.

هنوز جزئیات زیادی از این فرمان منتشر نشده است، اما تمرکز آن روی نیمه هادی‌ها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی بر اهمیت استراتژیک آن تأکید دارد. این اقدام آمریکا مسلما پیامدهایی را برای شرکت‌های فناوری و سرمایه گذاران در پی خواهد داشت.

با تشدید رقابت جهانی فناوری، امضای این فرمان اجرایی می‌تواند بر روابط آمریکا و چین تاثیر بگذارد. حالا باید ببینیم واکنش چین به این فرمان اجرایی و پیامدهای بالقوه آن بر فناوری جهانی چه حواهد بود.

البته چین هم قصد دارد کنترل بیشتری بر صادرات فلزاتی که در ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی کاربرد دارند اعمال کند. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این کنترل‌ها به منظور حفاظت از امنیت ملی این کشور انجام می‌شود و صادرات برخی محصولات مرتبط با گالیوم و ژرمانیوم نیاز به تائید دولت چین خواهد داشت.

این کنترل‌ها قرار است از اول آگوست امسال اعمال شوند و شامل هشت محصول مرتبط با گالیم می‌شوند که عبارتند از: آنتی‌مونید گالیم، آرسنید گالیم، فلز گالیم، نیترید گالیم، اکسید گالیوم، فسفید گالیم، سلنید گالیم و آرسنید ایندیم گالیم. شش محصول مرتبط با ژرمانیوم نیز جزو این کنترل‌ها می‌شوند که عبارتند از: دی اکسید ژرمانیوم، محیط رشد ژرمانیوم، شمش ژرمانیوم، فلز ژرمانیوم، تتراکلرید ژرمانیوم و فسفید روی ژرمانیوم.

گالیم به عنوان یک ماده فلزی عمدتا در صنایع الکترونیکی و نیمه رساناها کاربرد دارد و در ساخت LED هم از آن استفاده می‌شود. ژرمانیوم نیز در پروسه ساخت نیمه رساناها در کنار سیستم‌های الکترونیکی حالت جامد و فیبر نوری استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید