چین کنترل صادرات مواد ساخت تراشه های هوش مصنوعی را تشدید می کند - تکفارس 
چین کنترل صادرات مواد ساخت تراشه های هوش مصنوعی را تشدید می کند - تکفارس 
چین کنترل صادرات مواد ساخت تراشه های هوش مصنوعی را تشدید می کند - تکفارس 

چین کنترل صادرات مواد ساخت تراشه های هوش مصنوعی را تشدید می کند

افشین نوری
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - 09:02
چین هوش مصنوعی

چین قصد دارد کنترل بیشتری بر صادرات فلزاتی که در ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی کاربرد دارند اعمال کند. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این کنترل‌ها به منظور حفاظت از امنیت ملی این کشور انجام می‌شود و صادرات برخی محصولات مرتبط با گالیوم و ژرمانیوم نیاز به تائید دولت چین خواهد داشت.

این کنترل‌ها قرار است از اول آگوست امسال اعمال شوند و شامل هشت محصول مرتبط با گالیم می‌شوند که عبارتند از: آنتی‌مونید گالیم، آرسنید گالیم، فلز گالیم، نیترید گالیم، اکسید گالیوم، فسفید گالیم، سلنید گالیم و آرسنید ایندیم گالیم. شش محصول مرتبط با ژرمانیوم نیز جزو این کنترل‌ها می‌شوند که عبارتند از: دی اکسید ژرمانیوم، محیط رشد ژرمانیوم، شمش ژرمانیوم، فلز ژرمانیوم، تتراکلرید ژرمانیوم و فسفید روی ژرمانیوم.

گالیم به عنوان یک ماده فلزی عمدتا در صنایع الکترونیکی و نیمه رساناها کاربرد دارد و در ساخت LED هم از آن استفاده می‌شود. ژرمانیوم نیز در پروسه ساخت نیمه رساناها در کنار سیستم‌های الکترونیکی حالت جامد و فیبر نوری استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ کمیسیون اروپا، منابع تامین جهانی ژرمانیوم عمدتا در چین قرار دارند و همچنین بیش از ۸۰ درصد گالیوم جهان از طریق چین تامین می‌شود. در سال ۲۰۲۲، آمریکا تحریم‌هایی را علیه چین اعمال کرد که مانع دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های پیشرفته نیمه رسانا می‌شد. این تحریم‌ها برخی پردازنده‌‌های پیشرفته انویدیا را نیز در بر می‌گرفت.

البته برخی تراشه‌های انویدیا مثل A800 و H800 هم‌اکنون در بازار چین موجود هستند، اما این پردازنده‌ها فقط در مقیاس کوچک هوش مصنوعی کاربرد دارند. ظاهرا شرکت‌های چینی به دنبال دسترسی به تراشه‌های قدرتمندتر درزمینه هوش مصنوعی هستند.

ظاهرا آمریکا می‌خواهد محدودیت‌های بیشتری بر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین اعمال کند. با رونق هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر، ارزش تراشه‌های انویدیا افزایش یافته است، حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم این شرکت در قبال چین چه تصمیماتی خواهد گرفت.

منبع: Cointelegraph

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید