یک رکورد تازه: زمین داغ ترین روز خود را ثبت کرد - تکفارس 
یک رکورد تازه: زمین داغ ترین روز خود را ثبت کرد - تکفارس 
یک رکورد تازه: زمین داغ ترین روز خود را ثبت کرد - تکفارس 

یک رکورد تازه: زمین داغ ترین روز خود را ثبت کرد

افشین نوری
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - 15:07
زمین

طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط هواشناسان آمریکایی، روز دوشنبه ۳ جولای (۱۸ تیرماه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین بود و برای اولین بار از میانگین دمای ۱۷ درجه سانتی‌گراد (۶۲.۶ درجه فارنهایت) فراتر رفت.

روز دوشنبه میانگین دمای هوای سطح زمین ۱۷.۰۱ درجه سانتیگراد بود که توسط یک سازمان وابسته به اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) ثبت شد.

طبق داده‌های مرکز پیش‌بینی محیطی NOAA، این عدد از رکورد قبلی (۱۶.۹۲ درجه سانتی‌گراد) که در روز ۲۴ جولای سال گذشته به ثبت رسیده بود فراتر رفته است.

میانگین دمای هوای زمین در هر روز سال، مابین ۱۲ درجه سانتیگراد و کمی کمتر از ۱۷ درجه سانتیگراد نوسان می‌کند و دمای ابتدای ماه جولای از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۰ به طور متوسط ۱۶.۲ درجه سانتیگراد بوده است.

این رکورد هنوز با سایر اندازه گیری‌ها تأیید نشده است، اما انتظار می‌رود که با شروع تابستان در نیمکره شمالی به زودی شکسته شود.

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که با شروع پدیده جوی El Nino در اقیانوس آرام دمای هوای زمین در سال آینده میلادی حتی بیشتر از رکوردهای فعلی خواهد شد.

این در حالیست که سوخت‌های فسیلی و سایر فعالیت‌های انسانی باعث انتشار حدود ۴۰ میلیارد تن گاز CO2 به جو زمین می‌شود که در نهات گرمایش سیاره ما را به دنبال دارد. اخیرا دانشمندان برای اولین بار موفق شده‌اند تا در آزمایشی موفقیت‌آمیز انرژی خورشیدی را از فضا به زمین منتقل کنند.

از طرفی، تیمی از دانشمندان دانشگاه کلتک (Caltech) روز پنجشنبه اعلام کردند که ماهواره‌ی SSPD-1 با موفقیت انرژی خورشیدی را جذب کرده و پس از تبدیل آن به الکتریسیته، آن را به دریافت‌کننده‌های مایکروویو روی زمین منتقل کرده است. آزمایش این تیم نشان داد که ماهواره‌ی یادشده (که در تاریخ ۳ ژانویه به فضا پرتاب شده بود) توانایی بقا در شرایط محیطی نامساعد فضا را نیز دارد.

انتقال انرژی از فضا به زمین یکی از آرزوهای بزرگ دانشمندان در طی سالیان گذشته بوده چرا که این فرآیند می‌تواند دسترسی همیشگی به انرژی تجدیدپذیر را فراهم کند. همچنین پوشش ابرها نیز تاثیری بر انتقال انرژی خورشیدی از فضا به زمین نخواهد داشت چرا که این کار توسط فرستنده‌های مایکروویو انجام می‌شود.

کلتک در حالی از موفقیت‌آمیز بودن پروژه‌ی SSPD-1 خود خبر داده که اواخر ماه گذشته آزانس فضایی ژاپن (JAXA) از یک شراکت عمومی – خصوصی برای ارسال انرژی خورشیدی از فضا به زمین تا سال ۲۰۲۵ خبر داده بود. رهبر این پروژه، یکی از اساتید دانشگاه کیوتو (Kyoto)، از سال ۲۰۰۹ مشغول فعالیت روی این پروژه بوده است. ژاپن در سال ۲۰۱۵ نیز موفق شده بود تا ۱.۸ کیلووات انرژی را از فاصله‌ی ۵۰ متری به یک دریافت‌کننده‌ی بی‌سیم ارسال کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید