ستاره شناسان برخورد یک سیارک به زمین را مدلسازی کردند - تکفارس 
ستاره شناسان برخورد یک سیارک به زمین را مدلسازی کردند - تکفارس 
ستاره شناسان برخورد یک سیارک به زمین را مدلسازی کردند - تکفارس 

ستاره شناسان برخورد یک سیارک به زمین را مدلسازی کردند

افشین نوری
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 07:39
سیارک

دانشمندان به‌تازگی موفق به مدلسازی برخورد یک سیارک به زمین شده‌اند. این مدلسازی قرار است به ما بگوید در صورت وقوع چنین برخوردی چه اتفاقی خواهد افتاد. این تحقیق همچنین مراحلی را به ما نشان می‌دهد که باید در صورت احتمال وقوع چنین اتفاقی انجام بشوند.

محققان برای مدلسازی این برخورد، سیارکی به نام Apophis را در نظر گرفتند. این سیارک ۱۱۰۰ فوت طول دارد و در سال‌های ۲۰۲۹ و ۲۰۶۸ به زمین نزدیک خواهد شد، اما احتمال برخورد آن به زمین خیلی کم است. این سیارک در سال ۲۰۲۰ نیز به زمین نزدیک شده بود و دانشمندان حالا موفق شده‌اند آن پدیده را مدلسازی کنند.

این سیارک توسط ماهواره NEOWISE ناسا که در مدار زمین در حال چرخش است ردیابی شد و همه اطلاعات مربوط به آن جمع‌آوری گردید. سپس برای مدلسازی آن، از همه این اطلاعات به‌عنوان داده‌های ورودی استفاده شد که در نهایت منجر به نتایجی مانند شناسایی اولیه سیارک، اندازه‌گیری پارامترهای مختلف آن و همچنین احتمال برخورد آن و‌ حتی محل برخورد آن شد.

این مدلسازی نشان می‌داد که در صورت برخورد احتمالی این سیارک به زمین چه میزان آسیب به سیاره ما وارد خواهد شد. در نهایت، نتایج این مدلسازی به آژانس‌های دفاعی و مدیریت بحران فرستاده می‌شود تا آن‌ها اقدام موثر در رابطه با این سیارک را انجام دهند.

یکی از محققان این مطالعه به نام Michael Kelley گفته است که همبستگی همه کارشناسان و نیروهای دفاعی در جریان نزدیک شدن سیارک Apophis به زمین واقعا دلگرم‌کننده بود و‌ این نشان داد که ما می‌توانیم در برابر حوادث بزرگ در کنار هم باشیم و چیزهای زیادی از همدیگر یاد بگیریم.

متبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید