آیا می توانیم در سیاره‌ای که به دور یک سیاهچاله می گردد زندگی کنیم؟ - تکفارس 
آیا می توانیم در سیاره‌ای که به دور یک سیاهچاله می گردد زندگی کنیم؟ - تکفارس 

آیا می توانیم در سیاره‌ای که به دور یک سیاهچاله می گردد زندگی کنیم؟

سجاد اسدی
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 14:59
آیا می توانیم در سیاره‌ای که به دور یک سیاهچاله می گردد زندگی کنیم؟ - تکفارس 

چه اتفاقی می‌افتد اگر به ناگهان خورشیدی که زمین و سیارات منظومه شمسی به دور آن می‌گردند، ناگهان دیگر یک خورشید نباشد و تبدیل به یک سیاهچاله شود؟

بر اساس گفته‌های جرمی اشنیتمن، محقق اخترفیزیک در ناسا، به دنبال این اتفاق تمام اقیانوس‌ها در طی چند روز کاملاً یخ می‌زنند و احتمالاً شرایط سختی را برای تداوم حیات خواهیم داشت.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اگر سیاره‌ای به دور یک سیاهچاله بگردد، زندگی در این سیاره ممکن خواهد بود؟ پاسخ این سؤال کمی دشوار است. آنقدر دشوار که اشنیتمن تصمیم گرفت تا مقاله‌ای در این رابطه بنویسد.

با الهام گرفتن از فیلم خارق‌العاده کریستوفر نولان با نام میان ستاره‌ای (Interstellar) که در آن ناسا یک گروه از فضانوردان را برای یک مأموریت مخفی به دنبال یافتن سیاره‌ای قابل سکونت در منظومه شمسی ارسال می‌کند، اشنیتمن به دنبال این بود تا ببیند اگر یک سیاره به دور یک سیاهچاله بچرخد، چه اتفاقی رخ می‌دهد. در فیلم میان ستاره‌ای، دانشمندان سه سیاره‌ را یافتند که پتانسیل تبدیل شدن به زمین بعدی را داشت. اما هر سه سیاره مورد نظر در این فیلم به دور یک ابرسیاهچاله در گردش بودند. اگرچه فیلم میان ستاره‌ای تنها یک فیلم علمی تخیلی بود، اما تاکید بسیاری بر صحت اظهارات و نظریه‌هایش داشت. در همین زمینه کیپ ترون، یک فیزیکدان نظری مشهور کتابی به نام علم میان ستاره‌ای نوشت و با جزئیات فراوان، ایده سیاره قابل سکونت با گردش به دورسیاهچاله را به ذهن اشنیتمن انداخت.

اما واقعاً پاسخ این سؤال چیست؟ هر سیاره قابل سکونتی لازم دارد تا نور و انرژی خود را از جایی تأمین کند تا بتواند دمای قابل سکونت داشته باشد. با توجه به جذب گازها و ذرات توسط سیاهچاله‌ها، برخی سیاهچاله‌ها دارای دیسک‌های جمع شده‌ هستند. این مقاله همچنین ثابت می‌کند که سیاهچاله‌ها، قوی‌ترین منبع تولید اشعه ایکس در آسمان هستند و ابرسیاهچاله‌های تجمیع شده نیز به عنوان بزرگترین منبع نور هستی شناخته می‌شوند.

اما آیا می‌توان با این اطلاعات گمان برد که نوع خاصی از سیاهچاله‌ می‌تواند مانند خورشید انرژی لازم را برای زندگی فراهم کند؟ به نوعی رخ دادن این اتفاق ممکن است. اما مشکلی وجود دارد، این نوع از انرژی و نور باعث ایجاد یک بلک‌بادی (blackbody) می‌شود که تشعشات فراگیر این منبع اصلاً نمی‌تواند برای زندگی بشر مناسب باشد.

البته این مقاله کار خود را اینجا تمام نمی‌کند و توضیحات بیشتری نیز می‌دهد. در مقابل مسئله بلک‌بادی، آیا نوعی بازتابنده دایسون مسئله اشعه را حل می‌کند؟ ممکن است؛ اما در این مرحله مشکل نوترون‌ها را خواهیم داشت که در این مقاله از آن‌ها به عنوان قاتل خاموش طبیعت نامبرده شده است.

پس در پایان می‌توان گفت، شاید میان ستاره‌ای فیلم فوق‌العاده‌ای باشد، اما زندگی بر روی سیاره‌ای که به دور یک سیاهچاله گردش کند، اصلاً ایده خوبی نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید