بررسی ژست های حرکتی اپل ویژن پرو فقط با انگشتان دست - تکفارس
بررسی ژست های حرکتی اپل ویژن پرو فقط با انگشتان دست - تکفارس
بررسی ژست های حرکتی اپل ویژن پرو فقط با انگشتان دست - تکفارس

ژست های حرکتی اپل ویژن پرو فقط با انگشتان دست؛ چقدر انقلابی، چقدر دروغین؟

سپهر بندزر
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - 08:00
بررسی ژست‌های حرکتی اپل ویژن پرو فقط با انگشتان دست

اپل ایده‌های خلاقانه‌ای را برای نحوه تعامل کاربر با اپل ویژن پرو در نظر گرفته است. از ورودی‌های متداولی مانند: کیبورد، ترک پد و کنترلر گرفته تا حتی صدای کاربر، همه از مواردی هستند که می‌توانند در تجربه کاربری و نحوه استفاده شخص از دستگاه کاربردی باشند.

در این بین، اپل علاقه وافر خود را نسبت به کنترل دستگاه از طریق دست‌ها و چشم نشان داد تا پیوند کاربر را با اپل ویژن پرو محکم‌تر کند و تجربه‌ی شخصی را بهبود بخشد. در این زمینه، سوالات بسیاری در ذهن ما بوجود آمده‌اند که بی جواب باقی مانده‌اند

برای پاسخ دادن به این سوالات، تصمیم گرفته‌ایم با Andrew hart که در حوزه واقعیت افزوده تجارب بسیاری کسب و کرده همکاری کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره ژست‌های حرکتی این دستگاه بدست بیاوریم.


Hart دیدگاه خود از اپل ویژن پرو را در قالب چندین توییت به اشتراک گذاشت که در جلسه توسعه دهندگان به آن اشاره شده بود و به نحوه تعامل کاربران با محتوا در اپل ویژن پرو می‌پرداخت. اپل از شکل جدیدی از تعامل در محصول جدید خود استفاده کرده که آن را نسبت به سایر هدست‌ها متمایز می‌کند، اما بدان معنا نیست که نحوه کار با هدست تنها به چنین ژست حرکتی خلاصه می‌شود و عادت‌های چندساله کاربران در استفاده از تلفن‌های هوشمند و همچنین تبلت در استفاده از این هدست بی‌مصرف خواهند بود.

پیش نمایش ویدیویی اپل ویژن پرو؛ پایان آیفون؟

به منظور ایجاد حس آسایش با اپل ویژن پرو، اپل این ژست‌های حرکتی را بر مبنای تجربه بیشتر کاربر و دوری از روش‌های تعامل جدید و پیچیده بکار خواهد گرفت. ژست‌هایی مانند: ضربه زدن یا زوم کردن موجب می‌شوند تا کاربر وقت کمتری را روی یادگیری حالت‌های حرکتی بگذارد و بیشتر از تعامل با هدست لذت ببرد.

اپل در جلسه توسعه دهندگان به نحوه زوم کردن عکس‌ها تنها با نگاه کردن به محتوا و گذاشتن دو انگشت روی عکس و کشیدن همزمان به سمت چپ و راست اشاره کرد. این نحوه تعامل در بسیاری از برنامه‌ها و تلفن‌های هوشمند نهادینه شده و نیازی به یادگیری نیست.

اپل ویژن پرو  اپل

اپل همچنین به موضوع قرار گرفتن صفحات نرم افزاری و آیتم‌های مختف در مرکز صفحه اشاره کرد که از فشار به گردن حین یافتن آن‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه براین، انتقال ابزارهای نوشتاری از بخشی به بخش دیگر از طریق یک ژست حرکتی و به سرعت انجام می‌گیرد؛ گونه‌ای از تعامل که به شکل روزانه در رایانه و تلفن‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنیم.

اما تا جاییکه ما از افرادیکه از قابلیت‌های حرکتی اپل ویژن پرو استفاده کردند مشاهده کردیم، اپل در اعمال ایده‌ها در محصول جدید خود موفق بوده و این ژست‌های حرکتی در هیچکدام یک از هدست‌های سایر شرکت‌ها وجود ندارد.

Ben Sin، یکی از اعضای وبسایت Xda_developers که در رویداد اپل حضور داشته، تجربه خود را حین استفاده از هدست به اشتراک گذاشت و توضیح داد که کنترل رابط کاربری سیستم عامل هدست آسان و لذت بخش است و یکی از نقاط متمایز این هدست نسبت به سایر محصولات اپل، الگوهای تعاملی نوین است که اگرچه برای کاربران آشنا است، اما سبک جدیدی از تعامل با محتوای نرم افزاری را به ارمغان می‌آورد.

بررسی اولین تجربه توسعه دهندگان با هدست Apple Vision Pro

اپل از این موضوع آگاه است که هر تعاملی با دست موجب خستگی خواهد شد، اما پیشنهاد میکند که استفاده از این ژست‌های حرکتی می‌تواند به ایجاد تجربه کاربری جدید کمک کند. درحالیکه بکارگیری ژست‌های حرکتی، مهم و جدید هستند، اما اپل گزینه‌های دسترسی به کنترل چشم را نیز در نظر گرفته که در مواقع ضروری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شاید یکی از مهم‌ترین نکات درباره هدست اپل ویژن پرو، عدم وجود بازخورد لمسی باشد که برعکس سایر هدست‌های واقعیت مجازی از کنترلرهای فیزیکی پشتیبانی نمی‌کند. این نکته زمانی اهمیت دارد که بدانیم وقتی با اشیاء در دنیای واقعی تعامل برقرار می‌کنیم، آن را می‌بینیم و لمس می‌کنیم.

اپل ویژن پرو اپل

احتمالا، عدم بازخورد لمسی یکی از دشوارترین موانعی است که حین ساخت اشیاء در فضای سیستم عامل با آن روبرو هستیم و اپل در جلسه توسعه دهندگان به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد از طریق داده‌های حسی این مشکل را رفع کند. یکی از نمونه‌های عالی برای این بخش، کیبورد اپل در سیستم عامل Vision OS است که در آن اپل برای ایجاد حس طبیعی‌تر، برای هر کلید از کیبورد نور درنظر گرفته و نور کیبورد حین نزدیک شدن و یا دور شدن انگشت کم و زیاد می‌شود.

علاوه بر این، زمان فشار دادن دکمه Enter، نمای بصری ایجاد خواهد شد که انگار دکمه ارسال فشار داده شده و حین فشردن آن صدا نیز پخش می‌شود که نشان دهنده تایید لمس دکمه Press و ارسال است.

مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو؛ کدام را در نظر بگیریم؟

تاکنون، این جزئیات تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های اپل ویژن پرو محسوب می‌شوند و تا زمان عرضه اطلاعات مختلفی در دسترس ما قرار خواهد گرفت. اپل، سخت افزار، نرم افزار و ابزارهای انحصاری خود را در یک مجموعه جمع کرده که حاصل نتیجه چندین سال است و حالا زمان درخشش توسعه دهندگان فرا رسیده تا با تولید برنامه‌های جدید و سازگار با این هدست، نظر مردم را نسبت به خرید جلب کنند.‌

اپل ویژن پرو محصولی گران قیمت در مقایسه با سایر مدل‌ها است که افراد محدودی نسبت به موفقیت یک شبه آن خوش بین هستند. در سال‌های گذشته، شرکت‌های مهمی مانند: سونی و HTC و متا نسبت به تولید هدست‌های واقعیت مجازی علاقه نشان دادند و هرکدام نوآوری‌های خود را در محصول جدید خود پیاده کردند، اما پس از گذشت چند سال اپل وارد این حوزه شده و موفقیت این غول فناوری در حوزه سخت افزار و نرم افزار می‌تواند در فروش محصول جدید خود کمک شایانی کند.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید