بررسی اولین تجربه توسعه دهندگان با هدست Apple Vision Pro - تکفارس 
بررسی اولین تجربه توسعه دهندگان با هدست Apple Vision Pro - تکفارس 

بررسی اولین تجربه توسعه دهندگان با هدست Apple Vision Pro

سپهر بندزر
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - 09:49
بررسی هدست اپل ویژن پرو

مثل همیشه، اپل تصور می‌کند که باید به هدست Apple Vision Pro به عنوان یک رایانه قدرتمند فضایی نگاه کنیم که هیچ ضعفی ندارد و می‌تواند زندگی ما را به شکل غیر قابل باوری تغییر دهد؛ اما اگر محصولات واقعیت مجازی مثل: متاکوئست را استفاده کرده باشید و حتی آن را دیده باشید، متوجه خواهید شد که Apple Vision Pro همانند متاکوئست، محصول فوق‌العاده باکیفیتی است که تنها تمایز آن در اجرای سیستم عامل IOS احساس می‌شود.

وزن هدست کمتر از یک پوند است و از طریق سیم به باتری نقره‌ای متصل شده است که بر طبق گفته‌های اپل، می‌تواند تا ۲ ساعت شارژدهی داشته باشد. امکان جداکردن کابل از هدست وجود دارد، اما نمی توان آن را از باتری جدا کرد و در صورت شارژ شدن، باید همواره از آن آویزان باشد.

زبان طراحی دستگاه برمبنای آلومینیوم سبک، شیشه‌های درخشنده و پارچه نرم است که به پشت سر فشار وارد نمی‌کند. شیشه جلوی هدست که بخش مهم این دستگاه محسوب می‌شود، یک مهندسی بصری است که اگرچه طراحی آن خمیده است، اما برای جای گرفتن دوربین و سنسور مناسب است و همچنین صفحه اولد این هدست موجب می‌شود تا شخصی که از آن استفاده می‌کند بتواند محیط پیرامون خود را ببیند و این قابلیت EyeSight نام دارد.

در اطراف هدست ۱۲ دوربین جا خوش کرده‌اند؛ سنسور لیدار، دوربین True Depth و همچنین flood illuminator ها که از تشخیص دادن دست‌ها برای اهداف مختلف توسط دوربین اطمینان حاصل می‌کند. تمامی وظایف پردازشی این هدست بر دوش پردازنده‌های M2 و R1 اپل است که بدون هیچ شگفتی گرمای زیادی را تولید می‌کنند و اپل برای حل این مشکل، دو درگاه تهویه هوای گرم را زیر دستگاه قرار داده تا سیستم پردازشی هدست در اثر گرمای زیاد دچار افت نشوند.

در بالای هدست ویژن پرو دکمه‌ای قرار دارد که برای ثبت تصاویر و ویدئوهای ۳ بعدی در نظر گرفته شده است و دکمه Crown که در ابتدا برای ساعت‌های هوشمند اپل واچ انتخاب شد، در کنار انتخاب آیکون برنامه‌ها و همچنین هوم اسکرین، میزان سطح تعامل شما را با هدست بررسی می‌کند.

به عنوان نمونه، سطح میانی Immersion، موجب می‌شود تا درحالیکه با دوستان و یا همکاران خود به شکل رو در رو صحبت می‌کنید، بتوانید با برنامه‌ها و یا میزکار خود به تعامل بپردازید.

زمانیکه از هدست استفاده می‌کنید، سیستم تنظیم خودکار سریعتر و یکپارچه تر از Quest Pro کار می‌کند، اما هیچ صفحه دستی برای تنظیمات چشم وجود ندارد. به علاوه، ویژن پرو آنطور که فکر می‌کنیم ما را در محیط مجازی خود غوطه ور نخواهد کرد و کماکان نکات مثبت و منفی متعددی درباره این محصول وجود دارد.

Apple Vision Pro اپل

بخش صفحه نمایش و رزولوشن یکی از نقاط مثبت این هدست است که به رزولوشن ۴K در هر چشم مجهز شده و پیکسل‌های آن تنها ۲۳ میکرون در هر اندازه است. نویسنده وبسایت ورج در استفاده کوتاه مدت خود از صفحه نمایش، سر زدن به وبسیات ورج و مشاهده عکس‌ها و کیفیت رنگ، به این موضوع اشاره کرد که ویژن پرو بالاترین کیفیت را بین سایر هدست‌ها دارد و رنگ‌های سبز و بنفش نیز در اطراف لنز فاحش هستند؛ بااینحال باید صبر کنیم تا اپل مشکلات احتمالی این هدست را تا زمان عرضه حل کند و سپس شاهد عملکرد این دستگاه باشیم.

بنابر گفته او، تجربه مشاهده ویدئو با این هدست فوق العاده لذتبخش است و محتوا به زیبایی و بدون هیچ تاخیری بارگزاری می‌شوند. به علاوه، حتی می‌توانید در کنار استفاده از هدست به چک کردن تلفن همراه خود بپردازید و یا با دیگران صحبت کنید؛ قابلیتی که متاکوئست در این زمینه دچار ضعف است.

به طور مشابه، توانایی اپل در ساخت هدست واقعیت ترکیبی تحسین برانگیز است و سال‌ها تحقیق و توسعه در این زمینه به خوبی تاثیر خود را روی تجربه کاربری گذاشته است. یکی از نکات جالب توجه درباره این هدست، نحوه تشخیص خودکار حرکات و افراد است که در صورتیکه حین صحبت کردن دست خود را تکان دهید، سیستم آنرا تشخیص خواهد داد و افرادیکه با شما در ارتباط هستند نیز نمایان خواهند شد.

اپل به شکل کاملا واضح، مشکلاتی که حین تعامل با سخت افزار ایجاد می‌شود و همچنان برخی از کاربران را می‌آزارد را با سبک مهندسی خود و همچنین بکارگرفتن کاربران برای استفاده از دستگاه حل کرده است.

بااینحال، یک سوال بزرگ در ذهن ما ایجاد خواهد شد که تمامی زرق و برق اپل چه کاربردی برای ما خواهد داشت و اتفاق بزرگی که در محصولات اپل به دنبالش هستیم چیست؟ ویدئو‌های نمایش داده شده در مراسم اپل شامل آیکون‌های قرار گرفته در جدول و اسامی آشنایی مانند:Safari، Photos، Video Call و Movies بودند که تنها تفاوت آن‌ها نسبت به آیفون، تعامل با آنها از طریق هدست و انیمیشن پویاتر است و نه چیز بیشتر.

در این بین، نمایش حیوانات، موجودات ماقبل تاریخ و حتی شرکت در جلسات شیمی و یا آناتومی قابلیت‌های جدیدی نسبت به سایر هدست‌ها نیستند و روش دیرینه و کاربردی اپل در شگفت زده کردن مردم باعث می‌شود تا فناوری‌هایی که در گذشته در سایر هدست‌ها بکارگرفته شده است را فراموش کنیم و به اپل بابت ارائه این قابلیت‌ها افتخار کنیم.

Apple Vision Pro اپل

در حین تعامل با ویژن پرو، تماس تصویری با یکی از افراد حاضر در مراسم برقرار کردم تا کیفیت پرسونا را بسنجم( اپل علاقه‌ای به استفاده از آواتار ندارد) که همین نکته نیز جالب و عجیب است. همان اول کار متوجه شدم که نحوه تماس من با افراد عجیب است و جدا از دهان و چشم‌ها، صورت پرسونا ثابت مانده است.

برای برقراری ارتباط و استفاده از پرسونا، اسکنر صورت شما را اسکن می‌کند تا بتواند برای شما پرسونا بسازد. یکی از مشکلات این بخش، عدم دسترسی شما به انتخاب پرسونا است و این مشکل باید در زمان عرضه حل شود.

در طول مراسم، اپل از فرمت جدید خود با نام Apple Immersive Video رونمایی کرد که ویدئویی ۱۸۰ درجه و ۳ بعدی را با فناوری Spatial به رخ می‌کشید. این ویدئو توسط دوربین‌های انحصاری و اختصاصی اپل ضبط شده‌اند که هنوز خبری مبنی بر معرفی آن منتشر نشده است.

به گفته Nillay Patel، اگرچه بخش‌های سرگرم کننده اپل ویژن پرو، رو به رشد و جالب هستند، اما مواردی از آن‌ها مانند: بخش مدیتیشن در قدم عقب‌تری نسبت به برنامه Supernatural قرار می‌گیرد که در پلتفرم کوئست متا میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کرده است. به علاوه، ۳ سال گذشته برنامه مدیتیشن نیز از سال ۲۰۲۰ مورد استقبال واقع شد.

در بخش فیلم نیز، همانطور که در دموی معرفی هدست مشاهده کردید، اپل روی فیلم آواتار ۲ تمرکز کرده بود که در واقعیت، آنطور که انتظار داشتیم ظاهر نشد و تجربه فیلم دیدن از طریق آن، معمولی و رضایت‌بخش بود.

جمع بندی

Apple Vision Pro  اپل

آیا تمامی قابلیت‌های به نمایش گذاشته شده ویژن پرو چند پله بالاتر از رقبای خود در زمینه سخت افزار و نرم افزار قرار می‌گیرد؟ این سوال همچنان در ذهن بسیاری از توسعه دهندگان و حتی افرادیکه در بازه کوتاه مدت از این دستگاه استفاده کرده‌اند بدون پاسخ مانده است، اما اپل ویژن همانند سایر دستگاه‌های VR به ترویج گوشه گیری و تنها بودن مردم می‌پردازد.

اینکه چگونه می‌خواهیم فیلم مورد علاقه خود را از طریق اپل ویژن با دوستان یا خانواده ببینیم و اینکه چرا اپل کودکان و حتی ما را به جشن تولد مجازی دعوت می‌کند، ما را یاد فیلم‌های دارک اشتراک گذاری شده در فضای مجازی می‌اندازد.

اینکه دنیای مجازی چگونه می‌تواند بیشتر از زندگی واقعی ما قابل تحمل‌تر باشد تا با پرداخت ۳۵۰۰ دلار خود را گول بزنیم و به دنیای عجایبی قدم بگذاریم که اپل از طریق آن پول‌های هنگفتی را دریافت می‌کند؟

نگاه اولیه بر Apple Vision Pro: آیا هیجان کاربران منطقی است؟

اکوسیستم اپل همواره شامل گران‌ترین گجت‌های موجود در بازار است که تهیه بعضی از آن‌ها، اشک علاقمندان را در می‌آورد. حالا با معرفی اپل ویژن پرو و برچسب قیمت ۳۵۰۰ دلاری، مردم به این موضوع فکر می‌کنند که به جای این دستگاه چه محصولاتی می‌توانند تهیه کنند که قابلیت‌های بهتری را در اختیارشان قرار می‌دهد و مشخصات سخت افزاری و حتی نرم افزاری را با قیمت مقرون به صرفه و در کالبد کوچکتر در دسترس می‌گذارد.

با تمامی مسائل، اپل همچنان فهرست بلند بالایی برای ایجاد تغییرات در این محصول دارد و تا شروع زمان فروش آن، باید شاهد اخبار و اطلاعات جدیدی درباره اصلاحات این دستگاه باشیم. اپل در زمینه سخت افزار می‌تواند رقبای سرسختی مانند کوئست پرو متا را پودر کند، البته اگر موضوع قیمت گذاری برای مشتریان این غول فناوری مهم نباشد و حین معرفی قیمت هدست، همه حضار صدایی به منظور ناراحت بودن از قیمت بالای آن تولید نکنند.


مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید