مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو؛ کدام را در نظر بگیریم؟ - تکفارس 
مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو؛ کدام را در نظر بگیریم؟ - تکفارس 
مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو؛ کدام را در نظر بگیریم؟ - تکفارس 

مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو؛ کدام را در نظر بگیریم؟

مهدی حلوائی
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 18:50
مقایسه اپل ویژن پرو با متا کوئست پرو

اپل چند روز پیش از اولین هدست واقعیت ترکیبی خود تحت عنوان ویژن پرو (Vision Pro) رونمایی کرد و هرچند که بسیاری از ویژگی‌های این دستگاه، منحصربه‌فرد است اما شرکت متا نیز مدتی قبل هدست واقعیت ترکیبی کوئست پرو (Quest Pro) را به بازار عرضه کرده بود که از ویژگی‌های مشابهی بهره می‌برد. با این وجود، تفاوت‌های متعددی بین این دو هدست وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. در این مقاله به مقایسه این دو محصول خواهیم پرداخت.

قیمت

اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو را در سال ۲۰۲۴ با قیمت ۳،۴۹۹ دلار به بازار عرضه می‌کند و این تنها قیمت خود هدست است و شما برای خرید باتری اکسترنال، بند و سایر وسایل جانبی آن باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید. در حال حاضر اپل قیمت موارد یادشده را اعلام نکرده اما بعید نیست که با احتساب آن‌ها، قیمت کلی هدست به بالای ۴۰۰۰ دلار نیز برسد. از این رو کوئست پرو دیگر گران‌ترین هدست واقعیت مجازی بازار نخواهد بود و این لقب به ویژن پرو لقب تعلق خواهد گرفت. هدست واقعیت مجازی شرکت متا در روز عرضه ۱،۹۹۹ دلار قیمت داشت اما حالا شما می‌توانید نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آن را با قیمت ۹۹۹ دلار خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

طراحی

اپل ویژن پرو

هر دو هدست در بخش طراحی شباهت‌هایی به یکدیگر دارند و برای مثال، طراحی کلی هر دو محصول شبیه به عینک‌های اسکی بوده و شما می‌توانید دوربین‌های جلویی هر دو هدست را روی قسمت جلویی آن مشاهد کنید. با این وجود، شباهت ویژن پرو و کوئست پرو در همین بخش به پایان می‌رسد.

هدست ویژن پرو از صفحه نمایشی منحنی از جنس شیشه‌ی چندلایه بهره می‌برد که نه تنها دوربین‌های جلویی دستگاه را به نمایش می‌گذارد بلکه میزان غرق‌ شدن شما در دنیای واقعیت مجازی را نیز نشان می‌دهد. این موضوع به لطف ویژگی جدیدی به نام EyeSight است که در حالت عادی چشمان شما را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد اما زمانی که به طور کامل در دنیای مجازی مشغول فعالیت باشید، رنگ صفحه نمایش به بنفش تغییر پیدا می‌کند. در طرف دیگر، هدست متا کوئست پرو از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند.

متا کوئست پرو

هر دو هدست بر طراحی ارگونومیک تاکید دارند اما از این نظر با یکدیگر متفاوتند. ویژن پرو از قطعه‌ای به نام لایت سیل (Light Seal) روی بخش داخلی صفحه نمایش بهره برده که نور محیط اطراف را کاهش می‌دهد و هدبند آن نیز قابل تنظیم است تا هدست به راحتی روی سر قرار بگیرد. در طرف دیگر، متا از کلیدی در قسمت جلو و عقبی کوئست پرو استفاده کرده که فاصله‌ی صفحه نمایش تا چشمان کاربر را تنظیم می‌کند. شما در کوئست پرو همچنین می‌توانید از قطعه‌ای به نام لایت بلاکر (Light Blocker) استفاده کنید که همانند لایت سیل ویژن پرو عمل کرده و به غوطه‌ور شدن بیشتر شما در دنیای واقعیت مجازی کمک می‌کند.

ویژن پرو از باتری داخلی بهره نمی‌برد اما باتری کوئست پرو برای تعادل بهتر در قسمت پشتی آن قرار گرفته است. هرچند که ویژن پرو ۱ پوند وزن دارد اما وزن کوئست پرو نیز تنها ۱.۶ پوند است که با در نظر گرفتن باتری داخلی آن، عدد چشمگیری به حساب می‌آید.

به‌طور کلی هر دو هدست اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو از طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردارند اما محصول اپل در این بخش برتری نسبی نسبت به رقیب خود دارد. به‌طور ویژه، کنترل لایت سیل ویژن پرو با تاج روی هدست بسیار ساده‌تر از لایت بلاکرهای کوئست پرو است. با این وجود، همانند اکثر محصولات موجود در بازار، انتخاب این موضوع که کدام دستگاه از طراحی ظاهری بهتری برخوردار است کاملاً سلیقه‌ای بوده و به خود کاربر بستگی دارد.

صفحه نمایش

مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو

بدون شک هدست ویژن پرو در این بخش برتری کاملی نسبت به محصول شرکت متا دارد و البته این موضوع در قیمت نهایی آن نیز تاثیرگذار بوده است. این هدست از دو نمایشگر میکرو اولد با ۲۳ میلیون پیکسل بهره می‌برد که وضوح هر یک از آن‌ها حدود ۳۸۰۰ در ۳۰۰۰ پیکسل است و ادعای اپل مبنی بر ارائه‌ی وضوحی بیشتر از تلویزیون‌های ۴K برای هر چشم را اثبات می‌کند. در طرف دیگر، هر یک از نمایشگرهای ال سی دی متا کوئست پرو از وضوح ۱۸۳۲ در ۱۹۲۰ پیکسل بهره می‌برند.

هرچند که هر دو هدست از نرخ تازه‌سازی مشابه ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند اما ویژن پرو به لطف تکنیکی خاص، محتوای ۲۴ فریم بر ثانیه را با نرخ تازه‌سازی ۹۶ هرتز به نمایش می‌گذارد. در حال حاضر هنوز میدان دید هدست ویژن پرو اعلام نشده اما این میزان برای کوئست پرو برابر با ۱۰۶ درجه است. از آن‌جایی که میدان دید هدست پلی استیشن وی آر ۲ (با نمایشگرهای اولد) ۱۱۰ درجه است، انتظار می‌رود که نمایشگرهای مینی اولد ویژن پرو حداقل از میدان دید مشابهی پشتبیانی کنند.

مطالب مرتبط:

کنترلر

اپل ویژن پرو

هر دو هدست از کنترلر و حسگرهای ردیاب چشم و دست پشتیبانی می‌کنند اما تنها ویژن پرو برای استفاده بدون نیاز به کنترلر طراحی شده است. این موضوع به لطف ۱۲ دوربین، ۶ میکروفون و ۵ حسگر چشم، دست و صوت دستگاه امکان‌پذیر شده است. در واقع شما می‌توانید ویژن پرو را با ترکیبی از حرکات دست و فرمان‌های صوتی کنترل کنید. خوشبختانه ۱۲ دوربین این هدست حرکات دست شما را در تمامی زوایا پوشش می‌دهد و حلقه‌ی ال ای دی‌های درون هدست نیز به ردیابی چشم شما کمک می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم ویژن پرو، پشتیبانی خیره‌ی کننده‌ی آن از فرمان‌های صوتی است که ترکیب آن با ردیاب چشم دستگاه، نیاز به کنترلر را به طور کلی حذف می‌کند. برای مثال شما می‌توانید تنها با نگاه کردن به نوار جست‌وجوی دستگاه و با استفاده از فرمان صوتی در مورد آن‌چه می‌خواهید جست‌وجو کنید. با این وجود، ویژن پرو از کیبورد مجازی و همچنین موس و کیبورد اختصاصی اپل مجیک نیز پشتیبانی می‌کند و شما به استفاده‌ از حرکات دست و فرمان‌های صوتی محدود نیستید.

متا کوئست پرو

متاسفانه هدست متا کوئست نمی‌تواند تجربه‌ی بدون کنترلر را برای شما به ارمغان بیاورد اما این موضوع با توجه به قیمت پایین‌تر آن کاملاً قابل درک است. هرچند که این هدست نیز توانایی ردیابی چشم و دست را دارد اما کاربران در اکثر مواقع باید از کنترلرهای آن استفاده کنند. البته توجه داشته باشید که کنترلرهای تاچ پروی (TouchPro) کوئست پرو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و علاوه بر پشتیبانی از فناوری بازخورد لمسی ترو تاچ (TrueTouch)، قابلیت تبدیل شدن به قلم هوشمند را نیز دارند. در واقع می‌توان گفت که تاچ پرو در حال حاضر بهترین کنترلر در بین هدست‌های واقعیت مجازی/افزوده است.

به ادعای اپل، ویژن پرو از کنترلرهای بلوتوثی مانند کنترلر دوال سنس کنسول پلی استیشن ۵ پشتیبانی خواهد کرد اما در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که اجرای بازی‌ها روی این هدست به چه صورت خواهد بود و آیا این دستگاه می‌تواند در بخش گیمینگ نسبت به متا کوئست پرو عملکرد بهتری داشته باشد یا خیر. با این حال به‌نظر می‌رسد که عدم نیاز ویژن پرو به کنترلر، برگ برنده‌ی آن در برابر سایر هدست‌های موجود در بازار خواهد بود.

عملکرد

مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو

در حال حاضر نمی‌توان نسبت به عملکرد هدست ویژن پرو نظر قطعی داد چرا که این دستگاه هنوز روانه‌ی بازار نشده است اما انتظار می‌رود که این هدست عملکرد بهتری را نسبت به متا کوئست پرو داشته باشد. اپل در این محصول از تراشه‌ی R1 استفاده کرده که لگ ورودی آن را اطراف ۱۲ میلی‌ثانیه نگه می‌دارد. ویژن پرو همچنین از تراشه‌ی M2 بهره می‌برد که بسیار قدرتمندتر از تراشه‌ی اسنپدراگون XR2 پلاس هدست کوئست پرو است.

برای مقایسه، هدست کوئست پرو با تراشه‌ی یادشده در بنچمارک گیک بنچ ۶ موفق به کسب نمره‌ی تک‌هسته‌ای ۵۲۳ و چندهسته‌ای ۱۰۵۵ شد اما لپ تاپ مک بوک ایر ۲۰۲۲ با تراشه‌ی M2 در بخش‌های مشابه به ترتیب نمره‌ی ۱۵۰۵ و ۵۶۱۱ را کسب کرده است. همین موضوع به خوبی قدرت بالای هدست ویژن پرو را نشان می‌دهد، هرچند که قیمت این هدست نیز در مقایسه با متا کوئست بسیار بالاتر است.

مطالب مرتبط:

عمر باتری

اپل ویژن پرو

شاید مهم‌ترین نکته‌ی منفی در خصوص ویژن پرو، نبود باتری داخلی درون آن است. به‌نظر می‌رسد که اپل برای جلوگیری از افزایش وزن هدست تصمیم به حذف باتری داخلی آن گرفته است چرا که این دستگاه قدرتمند برای ارائه عمر باتری مناسب به یک باتری بزرگ نیاز دارد. کاربران می‌توانند با اتصال این دستگاه به برق مستقیم به طور دائم و یا با یک باتری اکسترنال تا ۲ ساعت از آن استفاده کنند. با این وجود، ممکن است اپل در آینده از قابلیت اتصال این هدست به لپ تاپ‌های مک بوک نیز خبر بدهد، هرچند که این موضوع به معنی خالی شدن سریع شارژ لپ تاپ شما خواهد بود.

از این رو می‌توان گفت که متا کوئست پرو در این بخش نسبت به محصول شرکت اپل برتری دارد. شما می‌توانید با شارژ این هدست تا ۲.۵ ساعت از آن استفاده کنید اما همان‌طور که گفته شد، این عدد برای هدست ویژن پرو هنگام اتصال به باتری اکسترنال تنها ۲ ساعت است.

اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سیستم عامل

متا کوئست پرو

اپل در ویژن پرو از سیستم‌عامل جدیدی به نام ویژن او اس ( VisionOS) استفاده کرده که به توسعه‌دهندگان امکان طراحی اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده‌ی ۳ بعدی بومی برای هدست یادشده را می‌دهد. خوشبختانه این هدست از اپلیکیشن‌های آی او اس و آیپد او اس نیز پشتیبانی کرده و شما می‌توانید بیش از ۱۰۰ بازی سرویس اپل آرکید، از جمله NBA 2K، را روی آن اجرا کنید.

متاسفانه کوئست پرو به چنین مزیتی دسترسی نداشته و تنها از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کوئست ۲ پشتیبانی می‌کند. این هدست همچنین دارای چندین اپلیکیشن‌ واقعیت افزوده‌ی اختصاصی می‌باشد و ممکن است که در آینده از بازی‌ها و اپلیکیشن‌های هدست کوئست ۳ نیز پشتیبانی کند اما در حال حاضر این موضوع به طور رسمی تایید نشده است.

به‌طور کلی از آن‌جایی که هر دو هدست برای تولید محتوا و کار در دنیای واقعیت افزوده طراحی‌ شده‌اند و ویژن پرو از اپلیکیشن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، می‌توان گفت که در این بخش نیز هدست اپل نسبت به رقیب خود برتری دارد. همچنین قابلیت استفاده از ویژن پرو به عنوان نمایشگر لپ تاپ‌های مک بوک یکی دیگر از مزایای این هدست است که نمونه‌ی آن در کوئست پرو وجود ندارد. همچنین مایکروسافت نیز از عرضه‌ی اپلیکیشن‌های ورد، اکسل و تیمز خود برای این هدست خبر داده و بعید نیست که در آینده شاهد عرضه‌ی بازی‌های سرویس ایکس باکس گیم پس برای این دستگاه باشیم.

واقعیت افزوده

اپل ویژن پرو

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز گفته شد، هر دو هدست ویژن پرو و کوئست پرو از نوع واقعیت ترکیبی هستند و شما می‌توانید هنگام استفاده از آن با دنیای واقعی اطراف خود نیز تعامل داشته باشید. این موضوع به لطف دوربین‌های بخش جلویی هر دو دستگاه است که دنیای اطراف شما را به صورت دیجیتالی در برابر چشمان شما قرار می‌دهند. با این وجود، ویژن پرو در این بخش نیز عملکرد بهتری نسبت به کوئست پرو دارد.

هدست ویژن پرو از قابلیتی به نام EyeSight بهره می‌برد که به جای نمایش عادی چشمان شما در پشت صفحه نمایش، تصویری از آن‌ها را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. این هدست همچنین از قابلیت جدیدی به نام Digital Persona پشتیبانی می‌کند که چهره‌ی شما را به صورت دیجیتالی بازسازی کرده و هنگام استفاده از اپلیکیشن فیس تایم (FaceTime)، آن را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که متا از آواتارهایی نسبتاً ساده برای بازسازی چهره‌ی شما استفاده می‌کند.

هدست اپل به شما امکان کنترل میزان غوطه‌ور شدن در دنیای واقعیت مجازی را می‌دهد اما در متا کوئست شما باید بین حالت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی یکی را انتخاب کرده و سپس بین آن‌ها سوییچ کنید. از این رو به‌نظر می‌رسد که هدست شرکت متا برای تجربه‌ی دنیای واقعیت مجازی گزینه‌ی بهتری است اما در حال حاضر و تا عرضه‌ی رسمی ویژن پرو نمی‌توان با اطمینان این موضوع را تایید کرد.

جمع بندی

مقایسه اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو

بدون شک مقایسه هدست‌های کوئست پرو و ویژن پرو کمی دشوار است چرا که هدست شرکت اپل از نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمندتر از رقیب خود است و قیمت بالاتر آن بی‌دلیل نیست. این هدست ویژگی‌های واقعیت ترکیبی بیشتری را ارائه داده و نیازی به کنترلر ندارد. از این رو می‌توان گفت که برای تجربه‌ی بهتر دنیای واقعیت ترکیبی بهتر است تا عرضه‌ی این دستگاه و یا حداقل نسخه‌ی ارزان‌تر آن صبر کنید.

در طرف دیگر، شرکت متا هدست واقعیت مجازی کوئست ۳ را در دست ساخت دارد که از نوع واقعیت مجازی بوده و به ادعای متا، قدرتمندترین هدست این شرکت است. این هدست از فناوری ردیاب چشم و پردازش Foveated پشتیبانی نمی‌کند اما در عوض قیمت آن ۵۰۰ دلار ارزان‌تر از کوئست پرو است (۴۹۹ دلار در برابر ۹۹۹ دلار). از این رو می‌توان گفت که هدست متا کوئست پرو از نظر تئوری برتری خاصی نسبت به ویژن پرو ندارد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که تا عرضه‌ی محصول شرکت اپل صبر کرده و یا به فکر خرید هدست متا کوئست ۳ باشید.

منبع: Tom’s Guide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید