دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟ - تکفارس 
دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟ - تکفارس 

دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟

مهدی حلوائی
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 08:31
اپل ویژن پرو

اپل در رویداد WWDC 2023 از اولین هدست واقعیت افزوده/مجازی خود با نام ویژن پرو (Vision Pro) رونمایی کرد. این هدست با برچسب قیمت ۳،۴۹۹ دلاری خود پس از مک پرو (۶،۹۹۹ دلار) و پرو دیسپلی XDR (4،۹۹۹ دلار) به سومین محصول گران‌قیمت اپل تبدیل شده اما دلیل قیمت بالای این دستگاه چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اپل سیلیکون

دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟

اپل از ویژن پرو به عنوان یک “کامپیوتر فضایی” یاد کرده که تمامی وظایف پردازشی آن بر عهده‌ی تراشه‌ی M2 و نسخه‌ی جدید چیپ R1 است. در حال حاضر مک بوک ایر ۱۳ اینچی (ارزان‌ترین مک مجهز به تراشه‌ی M2) بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد و از این رو نباید انتظار داشت که یک دستگاه مجهز به دو تراشه‌ی یادشده قیمتی کمتز از ۱۰۰۰ دلار داشته باشد. در واقع اگر قیمت مک‌های M2 جدید را در نظر بگیریم، قیمت ویژن پرو نباید کمتر از ۲۰۰۰ دلار باشد. همچنین باید توجه داشت که اپل برای اولین بار دست به ساخت هدست واقعیت افزوده‌/مجازی زده و در این بخش تجربه و منابع کافی ندارد.

مطالب مرتبط:

هزینه سنگین تحقیق و توسعه

دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟

هدست ویژن پرو از سیستم‌عامل جدیدی به نام ویژن او اس (VisionOS) بهره می‌برد که توسعه‌ی آن برای اپل هزینه‌بر بوده است. در واقع اپل برای طراحی و توسعه‌ی این سیستم‌عامل بیش از ۵۰۰۰ هزار پتنت را به ثبت رسانده و همین موضوع در نهایت منجر به افزایش قیمت خود دستگاه نیز شده است.

قطعات گران قیمت

دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟

اپل ادعا می‌کند که در ساخت ویژن پرو از آلیاژهای هوافضا استفاده کرده است. لنز این دستگاه نیز از جنس شیشه‌ی چندلایه بوده که درون یک فریم آلیمینیومی قرار گرفته است و بند آن نیز از جنس بافت محکمی است که وزن سبکی دارد. این در حالی است که بیشتر هدست‌های موجود در بازار از جنس پلاستیک طراحی شده‌اند.

ویژن پرو همچنین دارای ۱۲ دوربین، ۵ حسگر و ۶ میکروفون می‌باشد که کیفیت ساخت آن‌ها مشابه نمونه‌های موجود در دیگر محصولات اپل از جمله آیفون و آیپد است. این هدست در حالی از ۱۲ دوربین بهره می‌برد که آیفون ۱۴ پرو مکس با تنها ۴ دوربین بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد.

مطالب مرتبط:

ویژگی های جدید

دلیل قیمت بالای هدست اپل ویژن پرو چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز گفته شد، اپل برای توسعه‌ی سیستم‌عامل ویژن او اس بیش از ۵۰۰۰ پتنت را به ثبت رسانده و اگر ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل را در نظر بگیریم، می‌توانیم دلیل انتخاب برچسب قیمتی ۳،۴۹۹ دلار برای هدست ویژن پرو را متوجه شویم.

  • ویژن پرو از دو نمایشگر میکرو اولد با ۲۳ میلیون پیکسل بهره برده که از تعداد پیکسل‌های یک تلویزیون ۴K نیز بیشتر است
  • ویژن پرو می‌تواند به عنوان یک دوربین ۳ بعدی برای ثبت تصاویر و ضبط ویدیوهای ۳ بعدی عمل کند
  • شما می‌توانید از ویژن پرو به عنوان نمایشگر دستگاه مک خود استفاده کرده و عملاً آن را به یک نمایشگر ۴K تبدیل کنید

اپل تا به حال دستگاهی که از ژست‌های حرکتی بدن پشتیبانی کند را تولید نکرده بود اما شما می‌توانید ویژن پرو را تنها با استفاده از دست‌ها، صدا و چشمان خود کنترل کنید. همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایل قیمت بالای هدست ویژن پرو است. با این وجود، افرادی که موفق به تجربه‌ی استفاده از این دستگاه شده‌اند اذعان کرده‌اند که هیچ یک از هدست‌های واقعیت مجازی/افزوده‌ی بازار چنین کقیتی ندارند.

بازار هدف

بدون شک اپل هدست ویژن پرو را برای عموم طراحی نکرده است و در واقع بازار هدف این دستگاه شامل توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندانی می‌شود که با پرداخت مبلغ سنگین آن مشکلی ندارند. هرچند که ممکن است اپل در آینده نسخه‌ی ارزان‌تری از ویژن پرو را نیز به بازار عرضه کند اما در حال حاضر این موضوع به میزان فروش این هدست بستگی دارد.

منبع: MakeUseOf

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید