گوگل مدل زبانی هوش مصنوعی PaLM 2 را معرفی کرد - تکفارس 
گوگل مدل زبانی هوش مصنوعی PaLM 2 را معرفی کرد - تکفارس 
گوگل مدل زبانی هوش مصنوعی PaLM 2 را معرفی کرد - تکفارس 

گوگل مدل زبانی هوش مصنوعی PaLM 2 را معرفی کرد

افشین نوری
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 06:06
گوگل هوش مصنوعی

گوگل جدیدترین مدل زبانی هوش مصنوعی خود را با نام PaLM 2 معرفی کرد. این مدل قرار است با مدل زبانی GPT-4 شرکت OpenAI رقابت کند.

ساندار پیچای مدیرعامل گوگل گفته است که مدل PaLM 2 در منطق و استدلال بسیا قوی است و به بیش از ۱۰۰ زیان زنده دنیا آموزش داده شده است. اسلاو پتروف مدیر ارشد جستجوی گوگل نیز گفته است که PaLM 2 در کارهای مبتنی بر متن عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. در واقع این مدل زبانی نسخه بهبودیافته PaLM 1 است که در آپریل ۲۰۲۲ معرفی شد.

یکی از قابلیت‌های چندزبانی PaLM 2 توانایی آن در درک اصطلاحات در زبان‌های مختلف است. پتروف یک مثال در این مورد زده و برای مثال اصطلاح آلمانی “Ich verstehe nur Bahnhof” را ذکر کرده که ترجمه تحت‌اللفظی آن “I only understand train station” می‌شود اما ترجمه بهتر آن “I don’t understand what you’re saying” می‌شود که در انگلیسی اصطلاح “it’s all Greek to me” برای آن به کار برده می‌شود.

گوگل هوش مصنوعی

به گفته گوگل مدل زبانی PaLM 2 طوری طراحی شده که بهره‌وری بالایی در یک زبان دارد و اکثر داده‌های آموزشی آن متن‌ها غیرانگلیسی زبان هستند. توسعه این مدل هم مثل سایر مدل‌های زبانی هوش مصنوعی، زمان و هزینه زیادی صرف کرده است و در چهار سایز به نام‌های Gecko, Otter, Bison و Unicorn قابل دسترس است که از کوچک به بزرگ هستند و هر نسخه برای انجام محدود مشخصی از کارها تنظیم شده است.

گوگل گفته است که PaLM 2 دارای یک نسخه به نام Med-PaLM 2 است که برای اطلاعات پزشکی آموزش داده شده است و می‌تواند مثل یک متخصص به سوالات پزشکی پاسخ دهد. نسخه دیگر آن با نام Sec-PaLM 2 می‌تواند رفتارهای مشکوک اسکریپت‌های آلوده را توضیح دهد و تهدیدات موجود در کدها را شناسایی کند. این دو نسخه ابتدا از طریق سرویس ابری گوگل کلود برای مشتریان منتخب قابل دسترس خواهند بود.

گوگل هوش مصنوعی

مدل PaLM 2 در حال حاضر از ۲۵ قابلیت هوش مصنوعی از جمله چت بات بارد پشتیبانی می‌کند که امروز قابلیت‌های جدیدی برای این چت بات ارائه شده است که شامل پشتیبانی از زبان‌های بیشتر و قابلیت‌های کدنویسی پیشرفته‌تر می‌شوند. گوگل گفته است که نسخه Gecko این مدل به اندازه کافی کوچک است که می‌تواند روی گوشی‌های موبایل اجرا شود. البته این نسخه در مقایسه با نسخه بزرگتر PaLM 2 قابلیت‌های کمتری دارد اما اینکه گوگل توانسته یک مدل زبانی در سایز کوچک ارائه کند در نوع خود جالب است.

گوگل در تلاش است که با معرفی مدل زبانی PaLM 2 فاصله خود را با شرکت‌هایی مثل مایکروسافت کاهش دهد. مایکروسافت تاکنون قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی را به نرم‌افزار آفیس خود اضافه کرده است که امکان خلاصه‌سازی اسناد، نوشتن ایمیل‌ها و تولید اسلاید را دارد. PaLM 2 هرچند پیشرفت خوبی برای گوگل محسوب می‌شود اما هنوز از مشکلاتی و چالش‌هایی رنج می‌برد.

برای مثال، برخی متخصصین درباره قانونی بودن داده‌های استفاده شده در آموزش این مدل زبانی سوال کرده‌اند. این مدل ظاهرا براساس داده‌های موجود در اینترنت آموزش دیده است که اغلب این داده‌ها دارای حق کپی رایت هستند. گوگل از پاسخ دادن به سوال درباره منبع اصلی آموزش مدل زبانی خود طفره رفته و فقط گفته است که از منابع مختلفی مثل اسناد، کتاب، کدها، ریاضیات و داده‌های گفتگومحور برای آموزش آن استفاده کرده است.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم عملکرد PaLM 2 در رقابت با سایر مدل های زبانی موجود چگونه خواهد بود.

منبع: Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید