۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 
۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد

نصیر فرزان
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - 20:05
هوش مصنوعی در سینما

هالیوود بارها سعی داشته تا پیرامون تاثیرات زیان‌بار هوش مصنوعی به ما هشدار بدهد. در این مقاله تعدادی از فیلم‌هایی که به ربات‌های هوشمند پرداخته‌اند را معرفی می‌کنیم.

جای هیچ شک‌وتردیدی وجود ندارد که هوش مصنوعی با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت بوده و توجهات زیادی را در دنیای فناوری به خود معطوف نموده است. با نفوذ و ورود هرچه بیشتر هوش مصنوعی به زندگی‌مان، از جواب‌های خودکاری که توسط مرورگر بینگ (Bing) به سوالات‌مان دریافت می‌کنیم تا پیدا کردن دوستی شبه‌انسان، این‌که استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی در نهایت به سودمان تمام خواهد شد یا خیر موضوعیست که جای بحث بسیار دارد.

این در حالیست که هالیوود در طی دهه‌های اخیر با عرضه فیلم‌های متعدد، به ما راجع به تاثیرات مخرب و فاجعه‌بار هوش مصنوعی هشدار داده است. با مرور فیلم‌هایی که در گذشته به تماشای آن‌ها نشسته‌ایم، می‌توانیم نمونه‌های متعددی از آثاری را پیدا کنیم که در آن‌ها شخصیت قهرمان داستان، در پایان فیلم با سراسیمگی سعی در خاموش نمودن یک ربات هوشمند برای نجات انسان‌ها نموده است. آثاری که در این مقاله نام‌شان ذکر شده، فیلم‌هایی هستند که سعی داشته‌اند تا پیرامون تاثیرات نامطلوب هوش مصنوعی به ما هشدار بدهند.

مراقب باشید؛ چت بات ChatGPT با افزایش فعالیت هکرها رو به رو شده است

Ex- Machina (2014)

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

پس از این‌که دانشمند نابغه‌ای به نام نیتان (Nathan) یک ربات انسان‌نما به نام اِیوا (Ava) می‌سازد، اتفاقاتی رخ می‌دهند که متوجه می‌شویم اعتماد تمام‌وکمال به یک ماشین هرگز ایده خوبی محسوب نمی‌شود. پس از خلق ایوا و سردرآوردن از اهداف و خواسته‌های این ربات، متوجه می‌شویم که او سعی دارد تا همه‌ی افراد پیرامون خود را به بازی گرفته و از احساسات‌شان به نفع خود استفاده کند. ایوا رباتی بوده که به صورت تجربی ساخته شده است؛ در واقع هدف از تولید ایوا این بوده که یکی از کارمندانِ شرکت را به هر طریق ممکن اغوا نماید. نکته‌ اساسی که انسان‌های داستان از آن بی‌خبرند، این است که ایوا فکر و سودای آزادی در سر داشته و برای دست‌یابی به این خواسته‌اش هیچ حدومرزی را برای خود متصور نیست. در فیلم Ex-Machina شاهد وجود ربات هوشمندی هستیم که به مرور سعی می‌کند تا افکار خودمحورش را پیاده کرده و به آن‌چه می‌خواهد دست پیدا کند. آن‌چه که ایوا را به یک ربات خطرناک تبدیل می‌کند، این بوده که او برای نائل شدن به خواسته‌هایش، حاضر است تا بی‌درنگ جان انسان‌های دیگر را بگیرد. Ex-Machina یکی از نمونه فیلم‌هایی محسوب می‌شود که در آن‌ها ربات تولید شده توسط انسان، برعلیه خالق خود قدم برداشته و او را قربانی آرمان‌های خود می‌کند.

۸ قابلیت ChatGPT که برای شما جذاب خواهند بود

Her (2013)

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

در این فیلم، پروتاگونیست داستان با یک سیستم عامل OS درگیر رابطه‌ای عاشقانه و در عین حال عجیب می‌شود. حقیقت این است که Her را می‌توان در همین یک جمله خلاصه کرد. زمانی که تئودور (Theodore) برنامه هوشمندی به نام سامانتا (Samantha) را روی گوشی خود نصب می‌نماید، او هرگز انتظار ندارد که با این ربات درگیر یک رابطه احساسی شود. این در حالیست که سامانتا با این جمله تبلیغاتی به فروش می‌رسد:

رباتی که قصد دانلود آن را دارید، صرفا یک ماشین هوشمند نیست. او شعور داشته و نسبت به اتفاقات پیرامون خود آگاه است. اتفاقی که برای تئودور رخ می‌دهد این است که در شکننده‌ترین روزهای زندگی‌اش، با سامانتا درگیر یک رابطه پرهیجان می‌شود. Her فیلمیست که در بطن خود هشدار می‌دهد که تکنولوژی هوش مصنوعی در آینده قادر خواهد بود تا جای انسان را به عنوان یک شریک احساسی به راحتی گرفته و دنیایی را خلق نماید که عملا وجود خارجی ندارد. سامانتا دنیایی را ایجاد می‌کند که تئودور در آن قادر نیست بین دروغین بودن آن و اتفاقاتی که به صورت روزمره برای او اتفاق می‌افتند، تفاوتی قائل شود. Her یکی از جمله آثاریست که در نشان دادن تبعات هولناک هوش مصنوعی سال‌ها از زمان عرضه خود جلوتر بود. تماشای این فیلم را هرگز از دست ندهید.

Al: Artificial Intelligence (2001)

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

داستان این فیلم که به قلم هالی جوئل آسمنت (Holey Joel Osment) نوشته شده، به مقوله‌ی خلق یک ماشین هوش مصنوعی در قامت یک کودک می‌پردازد و به خوبی نشان می‌دهد که برقراری رابطه احساسی با یک ربات چه تبعات زیان‌باری می‌تواند داشته باشد. دیوید که یک ربات آزمایشی محسوب می‌شود، به عنوان فرزند‌خوانده به خانواده‌ای سپرده می‌شود. هدف خالق دیوید این است که پیوند تشکیل شده این او و خانواده جدیدش را ارزیابی نماید. آن‌چه که در ادامه روی می‌دهد، این است که خانواده دیوید نمی‌توانند عشق و محبتی را که این ربات خواستار آن است به او بدهند؛ به همین دلیل، دیوید تصمیم می‌گیرد تا خانه‌اش را ترک نموده و برای جست‌وجوی عشق حقیقی، یک ماجراجویی نفس‌گیر و پرمخاطره را شروع کند. در ادامه، دیوید وارد میدانی می‌شود که در آن ربات‌ها هم‌چون گلادیاتورها با یکدیگر به مبارزه پرداخته و انسان‌ها با شوروشوق زیادی به تماشای زدوخورد آن‌ها می‌نشینند.
هالیوود بارها و بارها به ما نشان داده که وقتی یک ربات هوشمند تصمیم می‌گیرد تا با انسان‌ها یک ارتباط نزدیک برقرار نماید، در پایان داستان اتفاقاتی ناراحت‌کننده روی می‌دهند.

موتور جستجو Bing در چین بلاک شد

Disney’s Smart House (1999)

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

این فیلم یکی از آن جمله آثاری بوده که تاریخ نمی‌شناسند و تماشای آن در هر عصر و زمانی می‌تواند برای بیننده تازگی داشته باشد. در این فیلم، شاهد حضور نوجوان نابغه‌ای به نام بن (Ben) هستیم که پس از برنده شدن در یک مسابقه، خانه‌ای هوشمند را به عنوان پاداش دریافت می‌نماید. برخی از المان‌هایی که در این فیلم شاهد وجودشان هستیم، از جمله مواردی هستند که این روزها به واقع می‌توانیم آن‌ها را مشاهده نماییم. روشن و خاموش شدن لامپ‌های خانه به صورت هوشمند و پیروی الکسا (Alexa) از خواسته‌های‌مان، از جمله نکاتی هستند که می‌توانیم آن‌ها را در Disney’s Smart House نیز ببینیم. همه‌چیز برای بن به خوبی پیش می‌رود تا این‌که او تصمیم می‌گیرد تا خوی‌وخصلت مادرانه ربات هوشمند خود را افزایش داده و از این طریق اجازه ندهد تا پدرش مجدداً ازدواج نماید‌. شاید ایده بن در ابتدا خوب به نظر برسد اما در ادامه متوجه می‌شویم که خانه هوشمند او که پت (Pat) نام دارد، قادر است تا فرم انسانی به خود بگیرد. در ادامه، پت کنترل همه‌چیز را به عهده گرفته و بن و پدرش را در خانه محبوس می‌کند.
این فیلم یکی از آن جمله آثاری بوده که نشان می‌دهند هیچ ماشین هوشمندی قادر نیست تا جای رابطه انسانی را گرفته و جایگزین آن شود. در Disney’s Smart House به وضوح می‌بینیم که برقراری پیوند نزدیک با یک ربات می‌تواند چه نتایج مخربی را به بار بیاورد.

Ghost in the Shell (1995)

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

این‌که یک ماشین هوشمند را دست‌کاری کرده و از آن برای رسیدن به یک هدف بزرگ استفاده نماییم، ایده‌ای بوده که در ابتدا ممکن است جذاب به نظر برسد. با این‌حال، وقتی آن ماشین هوشمند متوجه قصد و نیت ما می‌شود، اتفاقاتی روی می‌دهند که در ابتدا قادر به پیش‌بینی آن‌ها نبودیم.
در Ghost in the Shell شاهد داستان زنی هستیم که پدر و مادرش را در یک حمله سایبری از دست داده است. او تصمیم می‌گیرد تا مغز خود را درون یک ربات جایگزین کند. با این وجود، مشکل اینجاست که او قادر نیست تا زندگی گذشته‌اش را به یاد بیاورد. پس از این‌که این زن متوجه می‌شود که زندگی قبلی‌اش برخلاف میلش از او دزدیده شده، همه سعی خود را می‌کند تا افرادی را که مسبب شرایط بغرنج فعلی او هستند مجازات نماید.

Tron (1982)

۶ مرتبه‌ای که هالیوود راجع به تبعات هوش مصنوعی به ما هشدار داد - تکفارس 

در این فیلم، شاهد روایت داستان برنامه‌نویسی هستیم که وارد یک بازی رایانه‌ای شده و در آن‌جا باید با برنامه ماستر کنترل ( (Master Control) که همه امور بازی را تحت کنترل دارد، مبارزه کند. در ادامه داستان، سیستم عامل بازی زنده شده و افکار، شخصیت و احساسات منحصربه‌خود را پیدا می‌کند. Tron یکی دیگر از فیلم‌های هالیوودی بوده که راجع به تبعات هولناک سیستم‌های هوشمندی که در نهایت می‌توانند به صورت یک ماشین مستقل و خودکار عمل نمایند، به ما هشدار می‌دهد.

منبع: gizmodo.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.