گوگل چت بات اختصاصی خودش را برای رقابت با ChatGPT معرفی می کند - تکفارس 
گوگل چت بات اختصاصی خودش را برای رقابت با ChatGPT معرفی می کند - تکفارس 
گوگل چت بات اختصاصی خودش را برای رقابت با ChatGPT معرفی می کند - تکفارس 

گوگل چت بات اختصاصی خودش را برای رقابت با ChatGPT معرفی می کند

افشین نوری
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - 07:09
گوگل

گوگل ظاهرا برنامه جدی برای توسعه یک چت بات هوش مصنوعی برای رقابت با ChatGPT دارد. ساندار پیچای مدیرعامل گوگل به‌تازگی گفته است که این شرکت قصد دارد هوش مصنوعی را با موتور جستجو و سایر محصولات خود یکپارچه سازی و ادغام کند.

گوگل اخیرا گزارش مالی سه ماهه آخر ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد و در جریان این مراسم ساتدار پیچای خبر از برنامه‌های این شرکت برای تمرکز بیشتر روی هوش مصنوعی داد. او گفت که کاربران به‌زودی قادر به تعامل با پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی خواهند بود و خواهند توانست بسیاری از کارهای خود را از این طریق انجام دهند.

پیچای گفت که گوگل در حال توسعه اولین چت بات هوش مصنوعی خود است تا در این چت بات از پلتفرم LaMDA به عنوان یک مدل زبانی استفاده خواهد شد. هدف گوگل آن است که نه تنها یک چت بات اختصاصی برای برآورده کردن نیازهای کاربران بسازد بلکه آن را با محصولات مختلف خود ادغام کند تا بازدهی و کارآیی آن‌ها را بهبود ببخشد‌. این یکپارچه‌سازی ظاهرا قرار است در برنامه‌هایی مثل Gmail و Docs صورت بگیرد.

به گفته پیچای، گوگل دو مدل زبان برای استفاده در چت بات اختصاصی خود توسعه داده است که شامل LaMDA و PaLM می‌شوند و مدل LaMDA زودتر از PaLM عرضه خواهد شد. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که چت بات هوش مصنوعی گوگل به عنوان رقیب ChatGPT محصولی به نام Apprentice Bard خواهد بود.

بد نیست بدانید که گوگل نمونه اولیه LaMDA را در جریان کنفرانس I/O 2021 به نمایش گذاشت که البته بحث‌های زیادی را آن موقع برانگیخت و حتی گفته شد که این فناوری قادر به تقلید احساسات انسانی است و می‌تواند مثل انسان ارتباط برقرار کند و عواطف خود را بیان کند. با این حال، پیچای معتقد است که دنیا آماده پذیرش قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی است و محبوبیت چت بات ChatGPT نیز این موضوع را تایید می‌کند.‌

در باره مدل‌های زبانی مثل LaMDA باید بگوییم که این مدل و همچنین نمونه‌ای که در چت بات ChatGPT استفاده است این قابلیت را دارند که هزاران هزار متن را دریافت کند تا از طریق آن‌ها بتوانند نحوه تولید متن برای پاسخ دادن به سوالات کاربران را یاد بگیرند. در واقع آن‌ها نمونه دیجیتالی مغز انسان هستند. پیچای همچنین از واحد هوش مصنوعی آلفابت که DeepMind نام دارد تقدیر کرد و گفت که هم‌اکنون حدود ۲۰۰ میلیون نفر از دانشمندان در سراسر دنیا از دیتابیس و پایگاه داده این واحد استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که مایکروسافت نیز از یک محصول هوش مصنوعی جدید به نام Teams Premium رونمایی کرده است که کارهای مختلفی را می‌تواند انجام دهد و ظاهرا چت بات ChatGPT قرار است از این ابزار برای استریم جلسات آنلاین استفاده کند.‌   ‌

در هر حال، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی وارد مرحله تازه‌ای شده است و اکثر شرکت‌های فناوری در تلاش هستند تا خودشان را آماده ورود به عصر جدید کنند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید