مدیرعامل اینتل: به‌زودی صنعت تراشه با ارزش تر از نفت خواهد شد - تکفارس 
مدیرعامل اینتل: به‌زودی صنعت تراشه با ارزش تر از نفت خواهد شد - تکفارس 
مدیرعامل اینتل: به‌زودی صنعت تراشه با ارزش تر از نفت خواهد شد - تکفارس 

مدیرعامل اینتل: به‌زودی صنعت تراشه با ارزش تر از نفت خواهد شد

افشین نوری
۲۹ دی ۱۴۰۱ - 05:46
کمبود تراشه

مدیرعامل اینتل گفته است که در آینده نزدیک صنعت نیمه رسانا و تراشه بسیار با ارزش‌تر و مهمتر از نفت و ذخایر نفتی خواهد شد. 

پت گلسینگر در مصاحبه با سی ان ان گفته است که‌ در طول سال‌های گذشته ذخایر نفتی نقش اساسی در تعیین ژئوپولیتیک جهان داشته است اما این شرایط به‌زودی تغییر خواهد کرد و ما وارد عصر تازه‌ای خواهیم شد که در آن صنعت نیمه رسانا تعیین‌کننده ژئوپلیتیک جهانی خواهد بود. 

اینتل هم اکنون در حال ساخت کارخانه‌های جدیدی در مناطق مختلف دنیا مثل ایرلند، مالزی و المان است و همچنین قصد دارد برای احداث دو کارخانه در داخل آمریکا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و ۹۰ میلیارد دلار نیز در کارخامه‌های اروپا سرمایه‌گذاری نماید‌. به نظر گلسینگر احداث این کارخانه‌ها به نفع صنعت جهانی نیمه رساناست و اینتل نیز از آن بهره‌مند خواهد شد. 

در سال‌های اخیر، کمبود تراشه و اختلال در زنجیره تامین مخصولات مشکلات زیادی برای شرکت‌های فناوری ایجاد کرد و همین موضوه باعث شد تا دولت امریکا یک طرح ۲۸۰ میلیارد دلاری تصویب کند تا بخشی از این بودجه که حدود ۵۲ میلیارد دلار می‌شود به سازندگان تراشه اختصاص یابد. 

گلسینگر گفته است که شرکت او و همچنین شرکت‌های دیگر  منتظر دریافت کمک‌های دولت آمریکا هستند تا بتوانند کارخانه‌های خود را توسعه دهند و قدم بزرگی در جهت بهبود وضعیت صنعت نیمه رسانا و تراشه بردارند. بنابراین هرچند زنجیره تامین تراشه متنوع و گسترده باشد دیگر با مشکلاتی که در دو سال اخیر به وجود آمد مواجه نخواهیم بود.

مدیرعامل اینتل در ادامه گفته است که وابستگی دنیا به تایوان در زمینه نیمه رسانا و تراشه، امر بسیار خطرناکی است و افزایش تنش بین چین و تایوان می‌تواند صنعت نیمه هادی‌ها را با مشکل جدی مواجه کند. 

در حال حاضر، شرکت تایوانی TSMC بزرگترین تامین‌کننده تراشه در دنیاست و اکثر شرکت‌ها از جمله اپل، انویدیا و ای ام دی سفارش تولید تراشه‌های خود را به این شرکت می‌دهند. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که پیش‌بینی مدیرعامل اینتل چقدر درست از آب در خواهد آمد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید