پردازنده های لپ تاپ نسل ۱۳ راپتور لیک اینتل معرفی شدند - تکفارس 
پردازنده های لپ تاپ نسل ۱۳ راپتور لیک اینتل معرفی شدند - تکفارس 

پردازنده های لپ تاپ نسل ۱۳ راپتور لیک اینتل معرفی شدند

افشین نوری
۱۳ دی ۱۴۰۱ - 23:12
پردازنده های لپ تاپ نسل ۱۳ راپتور لیک اینتل معرفی شدند - تکفارس 

اینتل پردازنده‌های لپ تاپ نسل ۱۳ راپتور لیک را معرفی کرد. رده‌بالاترین مدل این سری Core i9-13980HX با ۲۴ هسته پردازشی است و ابنتل گفته است که سریع‌ترین پردازنده لپ تاپ دنیا را معرفی کرده است. 

اینتل ادعا کرده است که این پردازنده در مقایسه با مدل مشابه نسل ۱۲ آلدر لیک خود حدود ۱۱ درصد در عملکرد تک‌هسته‌ای و حدود ۴۹ درصد در عملکرد چندهسته‌ای سریع‌تر است‌. همچنین عملکرد گیمینگ آن ۱۲ درصد سریع‌تر از مدل قبلی‌اش است.  این پردازنده از ۱۲۸ گیگابایت رم و حافظه DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند. پرذازنده‌های لپ تاپ نسل ۱۳ اینتل از قابلیت‌هاای ارتباطی بلوتوث ۵.۲، وای‌فای ۶E و تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کنند‌.‌

پردارنده پرچمدار Core i9-13980HX دارای ۸ هسته عملکردی و ۱۶ هسته کم‌مصرف است و دقیقا از همان معماری نمونه دسکتاپ خود استفاده کرده است. این پردارنده ۲ برابر مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به مدل Core i9-12950HX دارد. 

اینتل همچنین در کنار پردازنده‌های لپ تاپ سری HX، از پردازنده‌های لپ تاپ ۲۸ وات سری P برای لپ‌ تاپ‌های نازک و سبک، و سری ۱۵ وات U برای لپ تاپ‌های فوق‌سبک و تاشو رونمایی کرد. سری P دارای حداکثر فرکانس ۵.۲ گیگاهرتز و حداکثر تعداد ۱۴ هسته (هشت هسته کم‌مصرف و شش هسته عملکردی) و سری U دارای حداکثر فرکانس ۵.۲ گیگاهرتز و حداکثر تعداد ۱۰ هسته (هشت هسته کم‌مصرف و دو هسته عملکردی) است.

منبع: Gizmochina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.