۳ دلیل که خودروهای برقی آینده زمین خواهند بود - تکفارس 
۳ دلیل که خودروهای برقی آینده زمین خواهند بود - تکفارس 
۳ دلیل که خودروهای برقی آینده زمین خواهند بود - تکفارس 

۳ دلیل که خودروهای برقی آینده زمین خواهند بود

مهدی ملکی
۲۱ تیر ۱۴۰۱ - 09:38
چرا خودروهای برقی آینده زمین هستند؟

خودروهای برقی به کندی در حال تصاحب جاده‌ها هستند و در حالی که اکثر مردم آن‌ها را با بهره‌وری می‌شناسند، باید تاثیر مخرب کمتر آن‌ها بر محیط زیست در مقایسه با خودروهای رایج را هم در نظر بگیریم.

در حالی که استخراج کبالت برای ساخت باتری‌های لیتیومی اگرچه مضر است اما رد پای کربن را در چرخه عمر یک خودرو از بین می‌برد. بنابراین ما در این مقاله ۳ دلیل اصلی را بیان می‌کنیم که چرا خودروهای برقی برای محیط زیست بهتر از خودروهای گازوئیلی هستند.

۱. خودروهای برقی هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند

چرا خودروهای برقی آینده زمین هستند؟

طبق گزارش OSTI، خودروهای عادی با موتور احتراق داخلی مسئول تولید تقریباً ۱۰ درصد از تمام گازهای گلخانه‌ای جهان هستند. این یک آمار بسیار بالا است و انتظار می‌رود که خودروهای برقی بتوانند در کاهش مشکلات مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای به بشر کمک کنند.

نه تنها این، بلکه طبق آمار EPA حتی با در نظر گرفتن تاثیرات اولیه تولید خودروهای گازوئیلی، در مقابل خودروهای برقی در طول چرخه عمر خود برای محیط زیست مفیدتر هستند. انتشار گازهای گلخانه‌ای در تمام چرخه عمر یک خودروی سنتی ادامه پیدا می‌کند.

نکته مثبت درباره خودروهای برقی این است که آن‌ها هیچ‌نوع گازی تولید نمی‌کنند. از این رو آلودگی ناشی از رانندگی روزانه با آن‌ها عملاً وجود ندارد. بهترین ترکیب در کنار خودروهای برقی، شارژ کردن آن‌ها با انرژی‌های تجدیدپذیر مثل زیرساخت‌های انرژی برق‌آبی نروژ است که می‌تواند ۹۰ درصد برق مصرفی کشور را تولید کند.

این که در آینده سرانجام بتوانیم خودروی برقی خود را برای شارژ شدن به پریزی متصل کنیم که از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، ایده‌آل‌ترین سناریوی ممکن است.

جالب است بدانید که برخی مکان‌ها حتی اجازه می‌دهند خودروی برقی خود را رایگان شارژ کنید. به گزارش وب‌سایت EPA خودروهای برقی حتی با در نظر گرفتن برقی که برای شارژ آن‌ها استفاده می‌شود، معمولاً ردپای کربن کوچک‌تری در مقایسه با خودروهای گازوئیلی دارند.

۲. خودروهای سنتی آلودگی دائمی ایجاد می‌کنند

چرا خودروهای برقی آینده زمین هستند؟

خودروهایی گازوئیلی و دیزل پیوسته محیط را طی چرخه عمر خود آلوده می‌کنند. این صرفاً یک پیامد ساده و در عین حال ناخوشایند این موضوع تلقی می‌شود که چطور یک وسیله نقلیه گازوئیلی با احتراق مخلوطی از هوا/سوخت، آینده کره زمین را به خطر می‌اندازد.

سوختن ترکیب مذکور باعث ایجاد و انتشار گازهای آلاینده بسیاری می‌شود که در زمان استفاده از خودرو، بدون وقفه به جریان دارند. خودروهای برقی برخلاف این رویه، در مقایسه با هم‌تایان گازوئیلی خود هیچ گازی تولید نمی‌کنند و پاک‌تر هستند. حتی هزینه‌ها و تاثیرات تولید خودروهای سنتی هم بسیار سنگین‌تر از خودروهای برقی است.

۳. فناوری باتری‌ها هر روز سبز‌تر می‌شوند

تسلا

شرکت‌هایی مثل فورد فعالانه به دنبال ساخت خودروهای برقی سبزتری مخصوصاً در حوزه باتری هستند که تاثیر مخرب زیادی روی محیط زیست دارند. فورد با همکاری شرکت Redwood Materials یک چرخه بسته شکل داده که می‌تواند باتری‌های غیرقابل استفاده را بازیافت کند.

فورد می‌گوید که این تکنولوژی بازیافت می‌تواند تا ۹۵ درصد عناصری مانند نیکل، کبالت، لیتیوم و مس را بازیافت کند. به این ترتیب شرکت فورد می‌تواند منابع مورد نیاز برای ساخت باتری خودروهایش را به شکل داخلی تامین کرده و تقاضا برای مواد اولیه وارداتی و استخراج شده را کاهش دهد.

افزون بر این با سبزتر شدن شبکه انرژی و بهبود فناوری بازیافت باتری، خودروهای برقی از هر نظر به خودروهای گازوئیلی برتری خواهند داشت.

به گزارش EIA اکثر منابع انرژی جدید ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی از نوع تجدیدپذیر بوده‌اند. با سبزتر شدن هر چه بیشتر شبکه انرژی در کشوری مثل آمریکا، نوآوری اصلی در خودروهای برقی بیش از پیش آشکار می‌شود. البته این به معنای عقب ماندن سایر کشورها در این حوزه نیست. چین نیز تلاش‌های زیادی برای پیشرفت در این حوزه انجام داده است.

وب‌سایت Nikkei Asia‌ گزارش داده است که سونی هم به عنوان یک شرکت ژاپنی قصد دارد در سال ۲۰۲۵ یک خودروی تمام برقی عرضه کند. 

طبق این گزارش، ظاهرا سونی می‌خواهد با همکاری شرکت خودروسازی هوندا این خودروی برقی را طراحی و تولید کند. سونی در جلسه‌ای که با سهامداران خود داشته است گفته است که این خودرو امنیت بسیار بالایی خواهد داشت.

سونی مدتی است که دامنه فعالیت خود را به سایر زمینه‌ها گسترش داده است و اخیرا حتی وارد تولید تجهیزات وزشکی نیز شده است و حالا قصد دارد ظرف چند سال آینده اولین خودروی برقی خود را روانه بازار کند. 

به نظر می‌رسد این شرکت ژاپنی متوجه اهمیت خودروهای الکتریکی در زندگی آینده مردم شده است و به‌تازگی شرکتی با سرمایه‌گذاری مشترک هوندا به نام Sony Honda Mobility تاسیس کرده است.

امارات یکی دیگر از کشورهای پیشرو در استفاده از فناوری‌های نو محسوب می‌شود که اکنون پتانسیل‌های خودروهای برقی را هم درک کرده است. با افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر تقاضا برای خودروهای الکتریکی در امارات متحده عربی بالا رفته است. 

نکته جالبی که در امارات برای خرید خودروهای الکتریکی وجود دارد این است که بانک‌‌ها برای افرادی که قصد خرید یکی از آن‌ها را دارند وام کم‌بهره می‌دهند و دولت امارات هم شهروندان خود را تشویق به استفاده از این خودروها می‌کند. 

در آینده‌ای نزدیک شما می‌توانید خودروی برقی خود را با انرژی سبز شارژ کنید و باتری آن هم احتمالاً از منابع بازیافتی ساخته خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که راندن شما در جاده‌ها با منافع محیط زیست در تضاد نیست.

اپل از دیگر شرکت‌های بزرگی است که طبق گمانه‌زنی‌ها به زودی وارد این حوزه خواهد شد. مسلماً ساخت یک خودرو برای یک شرکت کامپیوتری، چالش بزرگی است اما اپل اولین برندی نیست که چنین کاری می‌کند.

هرچند بازار خودروهای برقی روز به روز اشباع‌تر می‌شود اما تصور تهیه یک خودروی ساخت اپل، برای بسیاری از افراد جذابیت به شدت زیادی دارد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فروش آیفون‌های طی سال‌های گذشته با روندی نزولی همراه بوده است، بنابراین این شرکت وادار به ارائه چیزی جدید است تا حکمرانی خود بر صدر جداول را حفظ کند.

همان‌طور که تسلا با ورود به این بازار باعث توجهات بسیاری شد و سایر خودروسازان را وادار کرد که به این حوزه علاقه نشان دهند، اپل که همیشه با ادعای توجه به محیط زیست به تولید محصولاتش مشغول شده، می‌تواند این رویه مثبت را بهبود دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید