ای ام دی از ۷ پردازنده جدید Ryzen با فناوری Zen 3 رونمایی کرد - تکفارس 
ای ام دی از ۷ پردازنده جدید Ryzen با فناوری Zen 3 رونمایی کرد - تکفارس 
ای ام دی از ۷ پردازنده جدید Ryzen با فناوری Zen 3 رونمایی کرد - تکفارس 

ای ام دی از ۷ پردازنده جدید Ryzen با فناوری Zen 3 رونمایی کرد

افشین نوری
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 18:48
ای ام دی

ای ام دی (AMD) امروز از هفت پردازنده دسکتاپی جدید Ryzen رونمایی کرد. یکی از این پردازنده‌ها Ryzen 7 5800X3D نام دارد که مشخصات و قیمت بالایی دارد و شش مدل دیگر از نوع اقتصادی هستند. ضمنا همه این هفت تراشه از فناوری Zen 3 بهره می‌برند.

پردازنده‌ Ryzen 7 5800X3D یک تراشه ۸ هسته‌ای با قیمت ۴۴۹ دلار است که سرعت کلاک پایه و حداکثر آن به‌ترتیب ۳.۴ و ۴.۵ گیگاهرتز است.‌ این تراشه از فناوری ۳D V-Cache بهره می‌برد و یک لایه کش L3 اضافی به فناوری Zen 3 افزوده است. به این ترتیب کش L3 این پردازنده از ۳۲ مگابایت به ۹۶ مگابایت افزایش یافته است. در ضمن توان حرارتی Ryzen 7 5800X3D برابر با ۱۰۵ وات است.

ای ام دی پردازنده Ryzen

پردازنده بعدی Ryzen 5 5600 نام دارد که یک تراشه ۶ هسته‌ای است و با قیمت ۲۰۰ دلار یکی از ارزان‌ترین پردازنده‌های ای ام دی در رده‌ی Zen 3 محسوب می‌شود. همچنین سرعت کلاک پایه و حداکثر این تراشه ۳.۴ و ۴.۶ گیگاهرتز است.‌

پردازنده بعدی Ryzen 7 5700X نام دارد که در واقع نسخه تنزل‌یافته Ryzen 7 5800X محسوب می‌شود و دارای ۸ هسته‌ پردازشی با توان حرارتی ۶۵ وات است. سرعت کلاک پایه و حداکثر این تراشه ۳.۵ و ۴.۴ گیگاهرتز است و دارای ۳۲ مگابایت کش L3 می‌باشد.

ای ام دی پردازنده Ryzen

پردازنده اقتصادی دیگری که ای ام دی امروز معرفی کرده است Ryzen 5 5500 نام دارد که یک تراشه ۶ هسته‌ای با ۱۶ مگابایت کش  L3 بوده و سرعت کلاک حداکثر آن ۴.۲ گیگاهرتز است. قیمت این تراشه ۱۶۰ دلار خواهد بود که امکان رقابت با تراشه‌های Core i5-12400F و Core i3-12100 اینتل را در همین محدوده قیمتی خواهد داشت.

ای ام دی امروز سه پردازنده جدید نیز با فناوری Zen 2 معرفی کرده است که  اولین آن‌ها Ryzen 5 4600G با ۶ هسته پردازشی و ۸ مگابایت کش L3 و سرعت کلاک پایه و حداکثر ۳.۷ و ۴.۲ گیگاهرتز است. قیمت این پردازنده ۱۵۴ دلار خواهد بود.

ای ام دی پردازنده Ryzen

مدل بعدی Ryzen 5 4500 است که یک پردازنده ۶ هسته‌ای با قیمت ۱۳۰ دلار می‌باشد و می‌تواند رقیب Core i3-12100F اینتل با قیمت ۱۲۵ دلار باشد‌.

و مدل آخر Ryzen 3 4100 نام دارد که دارای ۴ هسته پردازشی و ۴ مگابایت کش L3 است. سرعت‌ کلاک پایه و حداکثر این تراشه به‌ترتیب ۳.۸ و ۴ گیگاهرتز است و مثل همه مدل‌های فوق ۶۵ وات توان حرارتی دارد. قیمت این تراشه ۱۰۰ دلار است و رقیب جدی Core i3-10100F با قیمت ۸۵ دلار خواهد بود.

ای ام دی گفته است همه این تراشه‌ها از تاریخ ۴ آوریل قابل‌دسترس خواهند بود.

منبع: Techspot‌

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید