چطور روی یک رایانه گیمینگ، اتریوم استخراج کنیم؟ - تکفارس 
چطور روی یک رایانه گیمینگ، اتریوم استخراج کنیم؟ - تکفارس 
چطور روی یک رایانه گیمینگ، اتریوم استخراج کنیم؟ - تکفارس 

چطور روی یک رایانه گیمینگ، اتریوم استخراج کنیم؟

مهدی ملکی
۸ فروردین ۱۴۰۱ - 18:11
چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

اگر صاحب یک رایانه گیمینگ بالارده یا کارت گرافیک مطلوبی هستید، این احتمال وجود دارد که بتوانید شروع به استخراج یک رمزارز محبوب یعنی اتریوم کنید.

طی سال‌های گذشته توجه به استخراج رمزارزها به حداکثر حالت ممکن خود رسیده است. بسیاری از افراد صرفاً‌ با درآمد حاصل از این رویه به معاش زندگی‌شان می‌پردازند. در حقیقت استخراج یا ماین رمزارزها به قدری محبوب شده است که شرکت‌های بزرگ تولید کننده کارت گرافیک در دنیا یعنی انویدیا و AMD به سختی در تلاش هستند تا تقاضای کاربران را پاسخ دهند.

مشکل کمبود موجودی کارت‌های گرافیک بار اول در سال ۲۰۱۷ و سپس دوباره در سال ۲۰۲۱ میلادی به اوج خود رسید و هنوز هم شاهد ادامه آن هستیم.

در میان این قضایا، اتریوم (Ethereum) به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه رمزارز به دنبال تمرکز زدایی صنایع مالی و همچنین تاثیرگذاشتن روی بسیاری از دیگر زمینه‌هاست.

به دلایلی که در وهله نخست هیچ ارتباطی به خود استخراج ندارند، قیمت این رمزارز به تدریج پیشرفت چشم‌گیری را تجربه کرده است. این پیشرفت به معنای سود بیش از انتظاری است که به جیب استخراج کنندگان یا همان ماینرهای این حوزه حواله می‌شود.

اگر شما هم سخت‌افزار مناسبی در اختیار داشته باشید، تمام این توصیفات شاید موجب شود شما هم تصور کنید چطور می‌توان وارد این حوزه شد؟ جالب به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ ما در ادامه روش استخراج رمزارز و مقدار درآمد تقریبی آن را به اتفاق آموزش خواهیم داد.

استخراج چیست و چرا باید به آن توجه نشان دهید؟

چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

ما قبلاً درباره رمزارزها توضیح داده‌ایم و بیان کرده‌ایم که چگونه استخراج روشی شناخته می‌شود که تراکنش‌های رمزارز از طریق آن ساخته شده و به دفتر جهانی آن متصل می‌شوند. استخراج کردن همچنین از جعل شدن تراکنش‌های قبلی یا دست‌کاری در تراکنش‌های فعلی و آینده جلوگیری می‌کند.

در بیشتر رمزارزها، تراکنش‌های جدید هر چند ثانیه در یک بلاک جمع‌آوری می‌شوند. کامپیوترها در سراسر جهان راه حل مورد نیاز برای حل یک مسئله ریاضی را محاسبه می‌کنند که هش (Hash) نامیده می‌شود و برای هر بلاکی، منحصر به فرد است. اولین کامپیوتری که راه حل را پیدا کند، پاداش آن را دریافت خواهد کرد در حالی که سایر اعضای شبکه باید دوباره این فرایند را برای راه حل دیگری طی کنند.

هر کس می‌تواند به صورت داوطلبانه تبدیل به یک ماینر رمرزارز شود. تا زمانی که شما به یک کامپیوتر قدرتمند و اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید، می‌توانید درآمدزایی کنید. با این حال، برخی از رمزارزها مانند بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین، به تجهیزات ویژه‌ای نیازمند هستند که میانگین افراد به آن‌ها دسترسی ندارند یا نمی‌توانند دسترسی پیدا کنند.

اتریوم برخلاف آن‌ها می‌تواند از طریق سخت‌افزارهای خانگی قدرتمند این کار را انجام دهد و ETH (یک واحد ارز اتریوم یا دقیق‌تر اتر) استخراج کند. ریون کوین و مانرو از جمله دیگر رمزارزهایی هستند که استخراج آن‌ها از طریق سخت‌افزارهای عادی خانگی ممکن است.

پیش از آن که استخراج اتریوم را آغاز کنید، به تشکیل یک کیف پول اتریوم نیاز دارید. خوشبختانه، انجام این کار سخت نیست. از آن‌جایی که پرداخت‌های استخراج در رمزارز اتریوم به صورت اتر انجام می‌شود، شما به یک آدرس دریافت کننده نیاز دارید. به محض این که مقدار مشخصی ارز دریافت کنید، می‌تواند اتریوم را با دلار ایالات متحده آمریکا یا هر ارز بدون پشتوانه (Fiat) دیگری مبادله کنید. ما در این‌باره بعداً صحبت خواهیم کرد.

توجه: استخراج اتریوم تا ابد وجود نخواهد داشت. توسعه دهندگان رمزارز مذکور در حال کار روی شبکه‌ای بهبود یافته هستند که نیاز به استخراج را از بین خواهد برد. با وجود این که شبکه کنونی اتریوم مبتنی بر اثبات کار است، اتریوم ۲.۰ به محض رونمایی، الگوریتم اثبات سهام را برای رسیدن به یک دفتر کل خدشه‌ناپذیر به کار خواهد گرفت. در این سیستم، منابع محاسباتی برای تایید تراکنش‌ها به کار نمی‌رود.

با این حال، به‌روزرسانی مذکور در بهترین حالت، چندین ماه دیگر انجام خواهد شد. تا آن زمان، ماینرها فرصت دارند تا جای ممکن به استخراج اتریوم مشغول شوند.

آموزش استخراج اتریوم

قدم ۱: انتخاب سخت‌افزار مناسب

اگر صاحب یک رایانه گیمینگ یا ورک‌استیشن هستید، خبر خوبی برایتان داریم؛ نیاز نیست برای استخراج اتریوم، پول اضافه پرداخت کنید. تا زمانی که کارت گرافیک رایانه شما نسبتاً مدرن تلقی شود، مناسب خواهد بود،‌ زیرا واحدهای پردازش گرافیک در اجرا و محاسبه الگوریتم‌های تاییدیه اتریوم عالی عمل می‌کنند.

به طور دقیق‌تر، هر کارت گرافیکی قوی‌تر از انویدیا GTX 1060 یا AMD RX 480 8GB برای استخراج اتریوم مناسب عمل می‌کند. این کارت‌ها به عنوان محصولات میان‌رده در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار روانه بازار شده‌اند بنابراین رایانه‌های گیمینگ جدیدتر، نه تنها واجد شرایط هستند بلکه فراتر از چیزی هستند که نیاز است.

برای استخراج اتریوم، به یک کارت گرافیک با حداقل ۶ گیگابایت ویدیو مموری احتیاج دارید. این به معنای آن است که کارت‌های پایین‌رده مانند GTX 1050 Ti و ۱۶۵۰ هم برای انجام این کار مناسب هستند.

در زمان نگارش این مقاله، کارت‌های گرافیک بالارده‌ای مثل RTX 3070 روزانه میانگین قادر به استخراج ۳ دلار هستند. کارت‌های گرافیک ارزان‌تر مانند GTX 1660 Ti در سمت دیگر، نزدیک به نصف این مقدار، درآمدزایی می‌کنند. فراموش نکنید که این اعداد مطلق نیستند و با توجه به شرایط، مقداری بالاتر و پایین‌تر هم می‌روند. قدرت کارت گرافیک تاثیر زیادی در محاسبه تاییدیه‌ها دارد، در نتیجه، کارت گرافیک قوی‌تر به معنای شانس بیشتر برای درآمدزایی روزانه است.

با این حساب، یک کارت گرافیک روزانه بین ۲ الی ۸ دلار درآمدزایی می‌کند که به عنوان سودی که بدون کار عملی انجام می‌شود، چندان بد نیست. اگر درباره توانایی‌ها و همچنین قدرت کارت گرافیک خود مطمئن نیستید، محاسبه‌گرهای آنلاینی مانند WhatToMine یا Nicehash مفید واقع خواهند شد. این وب‌سایت‌ها برای محاسبه میانگین قدرت کارت گرافیک شما برای استخراج و در مجموع، درک سود احتمالی روزانه بسیار قابل اتکا هستند.

البته شما می‌توانید از تعداد زیادی کارت گرافیک که تمایل دارید برای انجام این کار استفاده کنید. در نهایت همه چیز به بودجه و البته محدودیت سیستم برق خانگی شما باز می‌گردد.

اگر تصمیم دارید کارت گرافیک جدیدی را فقط برای استخراج رمزارز تهیه کنید، پیش از بهتر است محاسبه کنید که چقدر طول می‌کشد تا هزینه اولیه به شما بازگردد. در وضعیت کنونی به دلیل کمبود قطعات در بازار،‌ هزینه کالاهای دیجیتال مخصوصاً کارت‌های گرافیک بیش از قیمت واقعی آن‌هاست. مطمئن شوید که بیش از اندازه هزینه نکنید. اگر بازگشت هزینه اولیه شما بیش از چندین ماه طول می‌کشد، بهتر است صرفاً برای انجام استخراج، دست به خرید سخت‌افزار نزنید.

قدم ۲: بهینه‌سازی سخت‌افزار برای استخراج

چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

همان‌طور که احتمالاً تا به این‌جا حدس زده‌اید، اکثر کارت‌های گرافیک برای استخراج رمزارزها طراحی نشده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع، نباید کارت‌ گرافیک خودتان را تا نهایت حد ممکن زیر فشار قرار دهید. بیشتر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، آن‌قدری که استخراج به کارت‌های گرافیک فشار می‌آورد، فشار وارد نمی‌کنند. در نتیجه بیشتر ماینرها برای جلوگیری از خرابی یا آسیب‌های احتمالی به کارت گرافیک خود، آن را به صورت مصنوعی محدود می‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که شما هم باید این کار را انجام دهید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. استخراج با حداکثر قدرت شاید منجر به ایجاد سود بیشتری برای شما شود اما به صورت موازی، نیازمند مصرف انرژی بیشتری است. مصرف انرژی بالا نه تنها هزینه بالاتری دارد، بلکه گرمای بیشتری تولید می‌کند و عمر سخت‌افزار را کاهش می‌دهد.

تمام این موارد، دلایل خوبی هستند تا شما تعادل مناسبی بین کارایی و مصرف برق کارت گرافیک خود برقرار کنید. کارت‌های گرافیک مختلف به دلیل معماری، نسل‌ها، برندهای سازنده و …، به قدری با یکدیگر متفاوت هستند که هیچ توصیه عمومی نمی‌تواند شما را برای بهینه‌سازی و برقرار کردن این تعادل راهنمایی کند. به عبارت دیگر، برای رسیدن به این تعادل باید از روش آزمون و خطا وارد ماجرا شوید.

اولین قدم برای برقراری این تعادل، دانلود یک نرم‌افزار اورکلاک به انتخاب خود شماست. MSI Afterburner شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزار اورکلاک این روزهاست که شما هم می‌توانید از آن استفاده کنید. برای کارت‌های گرافیک AMD، می‌توانید از نرم‌افزار Radeon پیش‌فرض این شرکت که همراه با درایورهایش عرضه می‌شود، کمک بگیرید.

شما باید حداکثر توان مصرفی کارت گرافیک را در حالت اورکلاک، روی ۷۰ الی ۸۰ درصد توان تنظیمات پیش‌فرض کارخانه تنظیم کنید. از آن‌جا به بعد، اولویت شما افزایش کلاک هسته و مموری در مقادیر اندک تا زمانی است که مشکلات احتمالی را مشاهده کنید.

قدم ۳: استفاده از نرم‌افزار و انتخاب استخر استخراج

چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

استخراج رمزارز یک فرایند به شدت رقابتی است که در آن تنها یک نفر برنده می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن نیست که شما به صورت خصوصی و تک‌نفره اقدام به استخراج کنید. برای انجام استخراج باید وارد استخرهای استخراج شوید.

همان‌طور که نام استخرها نشان می‌دهد، آن‌ها قدرت محاسبه‌ای حاصل از صدها یا هزاران استخراج کننده را تقویت می‌کند تا احتمال یافتن یک بلاک افزایش یابد. سپس بعد از یافتن هر بلاک، پاداش با توجه به مشارکت هر نفر، بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

در حالی که شبکه اتریوم دارای تعداد بسیار زیادی استخر مجزاست اما بیشتر استخرهای محبوب آن، عملکرد مشابهی دارند. از این گذشته، این استخرها درگیر رقابت هستند، تا جایی که اگر یکی از آن‌ها عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایرین داشته باشد، سهم زیادی از بازار را از دست خواهد داد.

خوشبختانه شما به هیچ از آن‌ها محدود نمی‌شوید تا تعهدی برای فعالیت در هر استخر ندارید اما نباید فراموش کرد که برای برداشت پول از هر استخر،‌ به یک محدوده معینی از رمزارز نیاز دارید. این موضوع معمولاً از جابه‌جایی متعدد بین استخرهای مختلف جلوگیری می‌کند.

اترماین (Ethermine) بزرگ‌ترین و یکی از باثبات‌ترین بازیگران اصلی این حوزه است. با این حال، حتی اگر استخر کوچک‌تری مانند فلکس‌پول، Hiveon یا اسپارک‌پول را هم انتخاب کنید، تفاوت چندانی در درآمد حاصل رخ نمی‌دهد. عامل بزرگ‌تری که در این خصوص باید در نظر بگیرید، فاصله سرورهای آن از شماست مخصوصاً اگر خارج از آمریکای شمالی یا اروپا زندگی می‌کنید؛ شرایطی که دقیقاً برای کاربران ایرانی تاثیرگذار است.

وب‌سایت استخرهای استخراج راهنمای پیکربندی برای محبوب‌ترین نرم‌افزارهای استخراج را ارائه می‌کنند. در اغلب شرایط شروع استخراج به کپی و الحاق چند خط در این نرم‌افزارها خلاصه می‌شود و برخلاف تصور، بسیار آسان است.

در خصوص نرم‌افزار، هیچ انتخاب یگانه کاملاً درستی وجود ندارد. انتخاب نرم‌افزار استخراج به سخت‌افزار شما بستگی دارد. برای مثال، TeamRedMiner فقط روی کارت‌های گرافیک AMD کار می‌کند در حالی که T-Rex Miner مخصوص استفاده روی کارت‌های گرافیک انویدیا است.

قدم ۴: پیکربندی و شروع استخراج

چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

با وجود آن که بیشتر استخرها فایل‌های دقیق پیکربندی را مهیا می‌کنند اما راهنمای آن‌ها برای هدایت کاربران چندان دقیق نیست و آن‌ها مهم‌ترین قدم را فراموش می‌کنند: تنظیمات مناسب برای پیکربندی استخراج کننده.

اجازه بدهید یک مثال در این زمینه بزنیم و سپس یک استخراج کننده را پیکربندی کنیم. در حالی که ما از استخر فلکس‌پول و نرم‌افزار TeamRedMiner در این مثال استفاده می‌کنیم و متعاقباً اسکرین شات‌های آن را در ادامه خواهید دید اما مراحل برای تمام استخرها و نرم‌افزارهای دیگر به شکل مشابهی انجام می‌شوند.

صفحه اصلی وب‌سایت فلکس‌پول مجهز به کدهای معتبر پیکربندی نرم‌افزارهای اصلی انجام این عمل است. آن‌ها را کپی و درون یک فایل جدید نوت پد (Notepad) الحاق کنید. سپس برخ فیلدها را باید با توجه به مشخصات و شرایط خود تغییر دهید، مخصوصاً WALLET_ADDRESS. زمانی که این کار را انجام دادید، فایل پیکربندی را در پوشه TeamRedMiner با پسوند .bat ذخیره کنید. با انجام این کار، شما یک فایل قابل اجرا برای نرم‌افزار ایجاد می‌کنید و نیازی نیست هر بار این مشخصات را وارد نمایید.

چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

در نهایت با دو بار کلیک روی این فایل، آن را اجرا کنید تا عملیات استخراج شروع شود. در این حین، ترمینال شروع به کار می‌کند و شما باید کدهای متعددی را روی صفحه ببینید. از این قسمت به بعد شما می‌توانید عملکرد استخراج کننده خود را از طریق همین صفحه ترمینال یا داشبورد استخر خود دنبال کنید.

به محض این که به حداقل درآمد ذکر شده در داشبورد استخر دست یابید، اتر موجود به کیف پول دیجیتال شما واریز می‌شود. برخی از استخرها همچنین به شما اجازه می‌دهند که محدودیت یاد شده را خودتان تعیین کرده یا درگاه پرداخت شخصی راه‌اندازی نمایید.

مدیریت هزینه‌ها و خطرات استخراج اتریوم

یک اشتباه در میان افرادی که تازه وارد حوزه استخراج از رمزارزها شده‌اند، این است که تصور می‌کنند درآمد ثابت و منسجمی به سوی آن‌ها روانه خواهد شد. این تصور اصلاً منطبق بر واقعیت نیست و شما اگر مراقب نباشید، شاید پولی زیادی از دست بدهید.

بنابراین نکاتی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید و پیش از این که این کار را آغاز کنید، تصمیمات صحیحی بگیرید. مهم نیست به دنبال استخراج رمزارز با یک کارت گرافیک هستید یا با چندین دسته آغاز خواهید کرد، در نهایت باید قیمت برق، هزینه سخت‌افزار و تغییرات قیمت خود اتر را هم حساب کنید. نکات زیر با جزئیات بیشتری به این قضایا می‌پردازند.

مصرف انرژی را دائماً بررسی کنید

این یکی از آن‌ها هزینه‌هایی است که حین استخراج همیشه جریان دارد. کارت‌های گرافیک مخصوصاً مدل‌های جدید RTX 30 به شدت تشنه انرژی هستند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که قیمت برق بالاست، بنابراین این فاکتور را در نظر داشته باشید.

در اولین قدم باید تخمین بزنید که چقدر پول برق پرداخت می‌کنید. معمولاً پول برق بر اساس مصرف انرژی بر هر کیلووات‌ساعت تخمین زده می‌شود. به همین خاطر است که بالاتر اصرار کردیم همیشه هنگام اورکلاک، به مصرف کارت گرافیک توجه نشان دهید. وب‌سایت تولید کننده کارت گرافیک شما می‌تواند مشخص کند که کارت مد نظر،‌ چقدر برق مصرف می‌کند.

نحوه بررسی هزینه برق

یک RTX 3070 برای مثال باید چیزی حدود ۲۲۰ وات برق مصرف کند. اگر مصرف برق این کارت گرافیک را حین اورکلاک محدود کنید، احتمالاً ۱۵۰ الی ‍‍۱۶۰ وات یا به عبارتی، ۰/۱۶ کیلووات، برق مصرف خواهد کرد. ۵۰ الی ۱۰۰ وات هم برای سایر قطعات سیستم در نظر بگیرید تا تقریباً به عددی مثل ۰/۲۵ کیلووات برسید.

اکنون باید تمام داده‌ها را کنار هم بگذارید تا بتوانید مصرف روزانه یا ماهانه برق با رایانه شخصی خود را حساب کنید. این فرمول برای این کار پاسخگوست:

هزینه برق روزانه = برق مصرفی (کیلووات) × زمان (ساعت) × هزینه (هر کیلووات)

برای تخمین هزینه برق ماهانه، عدد به دست آمده را در ۳۰ ضرب کنید. این مقدار تنها برای یک کارت گرافیک است. نکته اصلی این‌جاست که باید درآمد شما از استخراج اتریوم فراتر از هزینه برق ماهانه باشد.

برای نوسانات اتریوم آماده باشید

اگر قصد دارید اتریوم استخراج کنید، هر روز باید قیمت آن را چک کنید. شما بعد از استخراج، اتر دریافت می‌کنید که با دلار آمریکا قابل مبادله است اما اگر چند روز یا چند ماه برای این کار صبر کنید، مسلماً‌ ارزش اترهای شما تغییر خواهند کرد.

اگر عملیات استخراج شما سرعت بسیار بالایی نداشته باشد، هر پرداخت از سمت استخرها، حدود چند هفته، یک ماه یا بیشتر به طول می‌انجامد. این یعنی شما وادار هستید هر لحظه نوسانات بازار را بررسی کنید. اگر قیمت اتر بیش از چیزی که انتظار داشتید، سقوط کرد، شاید بهتر باشد تا مدتی استخراج کردن را متوقف کنید.

با این وجود، درآمد بلوکه شما به هر حال تحت تاثیر نوسانات قرار می‌گیرند. اگر صبر پیشه کنید، مسلماً این نوسانات آن‌طوری که به نظر می‌رسند، مشکل بزرگی ایجاد نمی‌کنند. بسیاری از استخراج کنندگان، درآمد خودشان را برای سالیان سال نگه می‌دارند. اگر شما تنها برای درآمد کوتاه مدت دست به استخراج می‌زنید، بهتر است سخت‌افزار مخصوصی برای این کار تهیه نکنید.

درآمد استخراج اتریوم چقدر است؟

اجازه دهید موارد فنی را کنار بگذاریم و اندکی هم درباره آمار و ارقام سخن بگوییم. حتماً دنبال جواب این پرسش هستید که چقدر درآمد در این حوزه قابل دست‌یابی است؟

متاسفانه، هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. تعداد بی‌شماری ترکیب سخت‌افزار وجود دارند و قیمت انرژی هم از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر متغیر است. با این وجود، میان‌برهایی هم وجود دارند که نشان می‌دهند با توجه به سخت‌افزارتان، چه شانسی برای درآمدزایی دارید.

در قسمت دیگر مقاله وب‌سایت WhatToMine را معرفی کردیم که تخمین دقیقی در این‌باره ارائه می‌دهد. با این وجود، در نظر داشته باشید که تخمین‌های چنین وب‌سایت‌هایی براساس داده‌های ۳۰ روز گذشته ارائه می‌شوند. به عبارت دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند درآمد آینده را پیش‌بینی یا ضمانت کند. همانند تمام کسب و کارهای دیگر، هیچ تضمینی در استخراج کردن وجود ندارد.

چطور روی یک رایانه گیمینگ اتریوم استخراج کنیم؟

استخراج رمزارزها همچنین به شدت وابسته به شانس است حتی اگر همه چیز بین دو شخص یکسان باشد، احتمال دارد درآمد آن‌ها متفاوت رقم بخورد. در حقیقت حتی درآمد افراد یکسان در ساعات مشخص بین روزهای متفاوت، اختلاف دارد.

برخی عوامل مثل افزایش تعداد رقبا، می‌تواند در گذشت زمان، درآمد این حوزه را تغییر دهد. اگر تجربه کمی با بازار ارزهای دیجیتال دارید، شروعی آهسته، ایده خوبی است. شما در ابتدای کار به چند ماه زمانی نیاز دارید تا هزینه‌های خود را مدیریت کنید و یک ذهنیت کلی از این بازار شکل دهید.


سوالات متداول

آیا من برای استخراج اتریوم به پیش‌نیازهای خاصی نیازمندم؟

  • مطلقاً خیر! رمزارزها به استخراج کنندگانی نظیر شما نیاز دارند تا تمرکز زدایی مدنظرشان را انجام دهند. بنابراین پیش‌نیاز ورود به این حوزه تا جای ممکن اندک است. اگر به سودآوری اهمیت نمی‌دهید، حتی می‌توانید با یک سخت‌افزار بسیار قدیمی و منسوخ هم وارد شبکه استخراج اتریوم شوید اما همان‌طور که گفتیم، روی درآمد آن حساب نکنید.

چطور ارزی که به دست آورده‌ام را نقد کنم؟

  • رمزارزها مانند فلزات گران‌بها یا ملک، جزوی از دارایی‌ها محسوب می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را از روش‌های مختلف بفروشید یا به کمک یک واسطه، آن‌ها را با ارزهای دیگر مبادله کنید.

آیا استخراج تاثیر منفی روی سخت‌افزار من دارد؟

  • استخراج رمزارزها صرفاً باعث کاهش عمر کارت گرافیک شما نمی‌شوند اما افزایش دمای هر سخت‌افزار و عدم امکان دفع بهینه آن، منجر به چنین چیزی می‌شود. بنابراین بهتر است مصرف برق کارت گرافیک خود را تا جای ممکن، کاهش دهید. این کار نه تنها موجب افزایش عمر کارت شما بلکه باعث افزایش بهره‌وری و سودآوری کلی می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید