موسس سیگنال: تلگرام دروغگوست و پیام‌های کاربران را رمزگذاری سرتاسری نمی کند - تکفارس 
موسس سیگنال: تلگرام دروغگوست و پیام‌های کاربران را رمزگذاری سرتاسری نمی کند - تکفارس 
موسس سیگنال: تلگرام دروغگوست و پیام‌های کاربران را رمزگذاری سرتاسری نمی کند - تکفارس 

موسس سیگنال: تلگرام دروغگوست و پیام‌های کاربران را رمزگذاری سرتاسری نمی کند

افشین نوری
۴ دی ۱۴۰۰ - 12:26
تلگرام

خیلی‌ها فکر می‌کنند که تلگرام امنیت بیشتری نسبت به واتساپ، مسنجر فیس بوک و حتی سیگنال دارد و جایگزین امنی برای این اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود. اما مکسی مارلینسپایک (Moxie Marlinspike) موسس سیگنال معتقد است که در این زمینه بیش از حد اغراق شده است.

مارلینسپایک در جدیدترین اظهارنظر خود به‌شدت از تلگرام انتقاد کرده و گفته است که تلگرام اصلا چیزی به اسم رمزگذاری سرتاسری ندارد؛ بلکه تنها کاری که این شرکت انجام می‌دهد این است که پیام‌های کاربران را در فرمت اصلی‌شان در سرورهای خود ذخیره می‌کند و هیچ‌گونه رمزگذاری خاصی روی آن‌ها انجام نمی‌دهد.

مطالب مرتبط:

موسس سیگنال گفته است که حتی اپلیکیشن‌های مسنجر و واتساپ امنیت بیشتری نسبت به تلگرام ارائه می‌کنند و این دو اپلیکیشن لااقل برای پیام‌های متنی کاربران از رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کنند. این در حالی است که تلگرام داده‌های کاربران را صرفا در یک فضای ابری ذخیره می‌کند و آن‌ها را به همان فرمت اصلی‌شان (متن، ویدیو، تماس و ..) نگه می‌دارد که می‌توانند به‌راحتی مورد سرقت قرار بگیرند.

بنابراین، هر کسی که به سرورهای تلگرام دسترسی داشته باشد به‌راحتی به کل داده‌ها و اطلاعات محافظت‌نشده‌ی کاربران دسترسی پیدا خواهد کرد. به‌عبارتی، نه‌تنها یک هکر بلکه حتی اپراتورهای سرورهای تلگرام نیز امکان دسترسی به اطلاعات مذکور را خواهند داشت. مارلینسپایک اولین کسی نیست که نسبت به امنیت بالای تلگرام اظهار تردید کرده است. به نظر او، کسانی که از امن بودن تلگرام حرف می‌زنند، یا از واقعیت ماجرا خبر ندارند یا اینکه نمی‌خواهند واقعیت را قبول کنند.

نظر شما درباره صحبت‌های موسس سیگنال چیست؟ آیا با او موافقید که تلگرام امنیت بالایی ندارد؟

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید