کارت گرافیکی انویدیا RTX 4000 با فناوری ۵ نانومتری در راه است - تکفارس 
کارت گرافیکی انویدیا RTX 4000 با فناوری ۵ نانومتری در راه است - تکفارس 
کارت گرافیکی انویدیا RTX 4000 با فناوری ۵ نانومتری در راه است - تکفارس 

کارت گرافیکی انویدیا RTX 4000 با فناوری ۵ نانومتری در راه است

افشین نوری
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - 14:43
کارت گرافیکی انویدیا RTX 4000

براساس شایعات، انویدیا در حال کار روی یک سری کارت‌های گرافیکی قدرتمند با اسم رمز Ada Lovelace و فناوری ۵ نانومتری TSMC است که ظاهرا ۵۰ درصد عملکرد گیمینگ بهتری نسبت به سری RTX 3000 خواهد داشت. بنابراین، به نظر می‌رسد انویدیا با فاصله گرفتن از فناوری ۸ نانومتری سامسونگ به‌د‌نبال برداشتن گام‌های بزرگی در این زمینه است.

این کارت‌های گرافیکی که احتمالا RTX 4000 نام خواهند داشت ممکن است در تابستان سال ۲۰۲۲ روانه بازار شوند. البته انویدیا ممکن است قبل از معرفی آن‌ها، نسخه‌های جدیدی از سری RTX 3000 معرفی کند.

مطالب مرتبط:

ما در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره معماری جدید کارت‌های گرافیکی RTX 4000 نداریم و فقط می‌دانیم که عملکرد آن‌ها حدود دو برابر بهتر از نسل فعلی خواهد بود و میزان مصرف انرژی آن‌ها نیز در محدود ۴۰۰ وات خواهد بود.

فناوری ۵ نانومتری TSMC در کارت‌های گرافیکی RTX 4000 مطمئناً بسیار گران‌تر از فناوری ۷ نانومتری ای‌ام‌دی در کارت‌های گرافیکی RX 6000 در خواهد آمد؛ ضمن اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که انویدیا همچنین قصد دارد از فناوری CoWoS شرکت TSMC در کارت‌های گرافیکی بعدی خود استفاده کند.

در حالیکه کارت‌های گرافیکی سری RTX 3000 با استفاده از فناوری ۸ نانومتری سامسونگ ساخته شده‌اند، چرخش یکباره انویدیا به سمت فناوری ۵ نانومتری TSMC ممکن است ریسک زیادی برای این شرکت داشته باشد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها به سمت این فناوری رفته‌اند. برای مثال، تراشه‌ A14 و پردازنده‌های M1 پرو و M1 مکس اپل از این فناوری استفاده می‌کنند و شرکت ای ام دی نیز قصد دارد برای پردازنده‌های سری Zen 4 خود از این تکنولوژی بهره ببرد.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که در روزها و هفته‌های آینده چه اطلاعات دیگری درباره کارت‌های گرافیکی بعدی انویدیا به بیرون درز پیدا می‌کند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید