یک دست نوشته آلبرت اینشتین به قیمت ۱۳.۱۷ میلیون دلار به فروش رفت - تکفارس 
یک دست نوشته آلبرت اینشتین به قیمت ۱۳.۱۷ میلیون دلار به فروش رفت - تکفارس 
یک دست نوشته آلبرت اینشتین به قیمت ۱۳.۱۷ میلیون دلار به فروش رفت - تکفارس 

یک دست نوشته آلبرت اینشتین به قیمت ۱۳.۱۷ میلیون دلار به فروش رفت

مهدی ملکی
۳ آذر ۱۴۰۰ - 18:43
آلبرت اینشتین

اخیراً مشخص شده که یکی از دست نوشته‌های آلبرت اینشتین در یک حراجی به قیمت ۱۳.۱۷ میلیون دلار به فروش رفته است.

این دست نوشته ۵۴ صفحه‌ای که نیمی از آن به صورت دستی نوشته شده، تنها یکی از دو عدد اسناد موجود شناخته شده از این فیزیکدان معروف است که در آن‌ها به نظریه نسبیت اشاره شده است.

موسسه حراج کریستی (Christie) پیش‌تر نسخه دیگر را که با همکاری میشل بسو (Michele Besso) نوشته شده بود، بین ۲.۳ الی ۳.۴ ملیون دلار ارزش‌گذاری کرده بود.

نظریه نسبیت اگرچه شهرت خوبی دارد اما در خصوص آن می‌توان گفت به قدری در دنیای مدرن تاثیر گذاشت که زمینه‌ساز ساخت محصولات مدرن جهان فناوری از جمله GPS شد.

آلبرت اینشتین

این دست نوشته‌ها تا مدت‌ها نزد میشل بسو که بالاتر به آن اشاره کردیم نگه‌داری می‌شد. بسو بین سال‌های ۱۹۱۳ الی ۱۹۱۴ به آلبرت اینشتین در تالیف این دست نوشته‌ها کمک کرد.

این دست نوشته‌ها مشخصاً حاوی محاسباتی است که با رنگ مشکی روی کاغذهای عادی زرد‌رنگ ثبت شده‌اند. در این محاسبات برخی از خطاهای او نیز به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد برخلاف تصور، حتی یک نابغه حقیقی هم گاهی اوقات دچار اشتباه می‌شود.

پیش‌تر در ماه می سال جاری میلادی یکی دیگر از دست نوشته‌های کوتاه این فیزیکدان بزرگ که در آن به عبارت معروف E=mc2 اشاره شده بود، به مبلغ ۱.۱۲ میلیون دلار یعنی چیزی حدود ۳ برابر مقدار پیش‌بینی شده، به فروش رفت.

نظریه نسبیت عام انیشتین (که فرمول بالا هم در آن مطرح شد) در سال ۱۹۱۵ میلادی منتشر شد و در فیزیک مدرن انقلاب به پا کرد. او در این نظریه گرانش را انحرافی هندسی در فضا و زمان تشریح کرد که هنوز هم بعد از بیش از ۱۰۰ سال معتبر است و بر آن استناد می‌شود.

آلبرت اینشتین

ما می‌توانیم این موضوع را با یک نمونه جدیدتر مقایسه کنیم. جک دورسی، مدیر عامل اجرایی و بنیان‌گذار توییتر، مدتی پیش اولین توییت ارسالی خود را به عنوان NFT به فروش گذاشت. NFT کالاهای دیجیتالی هستند که در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌شوند. این توییت ۱۵ ساله دورسی که روی پلفترم Valuables برای فروش قرار گرفته بود، نهایتاً به بالاترین قیمت به فروش و معامله به پایان رسید.

بالاترین قیمتی که برای این توییت پیشنهاد شد، ۲.۵ میلیون دلار و از سوی سینا استوای، مدیر عامل اجرایی ایرانی Bridge Oracle بود. در واقع او پس از خرید توییت نیز مالک آن نخواهد شد. تنها یک گواهینامه دیجیتال معروف به دست‌خط در اختیار او قرار خواهد گرفت.

حال این که شخصی که دست نوشته آلبرت اینشتین را خریداری کرده است، به راحتی می‌تواند آن‌ها را به صورت فیزیکی در اختیار بگیرد. مدتی پیش همانند جک دورسی، تیم برنزر لی خالق اینترنت هم عمل مشابهی را تکرار کرد. سر تیم برنرز لی در سال جاری میلادی یک آیتم دیجیتال به نمایندگی از کد منبع اولین مرورگر وب را به مبلغ ۵ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۰ دلار فروخت.

اگرچه هیچ یک از این موارد قابل قیاس با قیمت تقریباً ۱۳ میلیون دلاری دست نوشته آلبرت اینشتین نیستند و همچنین دست نوشته‌های او به قدری نایاب است که هر از چند گاهی با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش حیرت‌انگیز خود ادامه می‌دهند اما اکنون گران‌ترین NFT جهان، ۶۹ میلیون دلار ارزش دارد.

منبع: Sky

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید