Omdia: نفوذ شبکه ۵G در اکثر کشورهای دنیا کمتر از ۱۰ درصد است - تکفارس 
Omdia: نفوذ شبکه ۵G در اکثر کشورهای دنیا کمتر از ۱۰ درصد است - تکفارس 
Omdia: نفوذ شبکه ۵G در اکثر کشورهای دنیا کمتر از ۱۰ درصد است - تکفارس 

Omdia: نفوذ شبکه ۵G در اکثر کشورهای دنیا کمتر از ۱۰ درصد است

افشین نوری
۱ آبان ۱۴۰۰ - 12:22
اینترنت نسل پنجم - 5G

فناوری ۵G هرچند در سال‌های اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، اما هنوز در ابتدای را خود است. موسسه تحقیقاتی Omdia در جدیدترین گزارش خود وضعیت شبکه ۵G را در نقاط مختلف دنیا بررسی کرده است. براساس این گزارش، هرچند فناوری ۵G در حال رشد سریع است، اما هنوز تا رسیدن به «نقطه مطلوب» که به‌طور گسترده مورد استفاده کاربران قرار بگیرد فاصله زیادی دارد.

موسسه Omdia در گزارش خود «نقطه مطلوب» را نقطه‌ای تعریف کرده که در آنجا فناوری ۵G درآمدزا باشد و حداقل در بین ۱۰ درصد از مشتریان نفوذ داشته باشد. طبق گزارش این موسسه، تنها ۱۴ درصد از شبکه‌های ۵G دنیا به چنین نقطه‌ای رسیده‌اند. تا تاریخ ۳۰ ژوئن امسال، حدود ۱۵۰ اپراتور در سراسر دنیا شبکه ۵G را پوشش داده‌اند که فقط ۲۱ تای آن‌ها به نقطه‌‌ای رسیده‌اند که حداقل ۱۰ درصد از مشترکین‌شان دستزسی عادی به شبکه ۵G دارند.

مطالب مرتبط:

نقطه مطلوب در گزارش موسسه Omdia براساس نحوه توسعه شبکه ۵G در کره جنوبی تعیین شده که یکی از بیشترین نفوذ شبکه ۵G را در دنیا دارد. تعاد مشترکین شبکه ۵G چین نیز به‌طور مستمر در حال افزایش است بطوزیکه این تعداد در سه ماهه اول و دوم امسال به‌ترتیب ۴.۷ و ۳.۱ درصد افزایش یافته است. براساس پیش‌بینی موسسه Omdia، اگر توسعه شبکه ۵G با سرعت فعلی ادامه یابد، تا پایان امسال ۲۴ کشور دیگر نیز به نفوذ ۱۰ درصدی شبکه ۵G دست خواهند یافت.

فناوری 5G

در حال حاضر، کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن و آمریکا بیشترین نفوذ شبکه ۵G را در دنیا دارند و ۸۲ درصد از مشترکین ۵G دنیا در قاره آسیا هستند. از این ۸۲ درصد نیز حدود ۸۷ درصد در چین هستند. کشورهای دیگری مانند فنلاند و ایرلند هم دارای حدود ۵ درصد از مشترکین شبکه ۵G دنیا هستند.

رونان د رنسه (Ronan De Renesse)، تحلیلگر ارشد موسسه Omdia می‌گوید:

فناوری ۵G هنوز در ابتدای راه خود است و هنوز ظرفیت‌های زیادی برای آن وجود دارد. شبکه ۵G نیز مانند شبکه ۴G نیاز به این دارد که تقاضا برای آن از طرف صنعت ایجاد بشود. اپراتورهای چین و کره جنوبی نشان داده‌اند که اگر شما شبکه ۵G را در اختیار مشتریان قرار دهید می‌توانید از آن درآمد هم کسب کنید.

پیش‌بینی Omdia این است که ۳۷ کشور دیگر نیز در سال ۲۰۲۲ به نفوذ ۱۰ درصدی شبکه ۵G دست خواهند یافت و این تعداد در سال ۲۰۲۶ به ۱۰۰ کشور خواهد رسید. با این‌حال، کشورهایی نیز وجود دارند که توسعه شبکه ۵G در آن‌ها بسیار کند است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در سال‌های آینده روند توسعه این شبکه در این کشورها به چه شکل خواهد بود. ضمن اینکه این فناوری، هزینه بالایی دارد و توسعه آن مستلزم آن است که هزینه‌های مربوط به آن کاهش یابد تا مشتریان با قیمت کمتری به آن دسترسی داشته باشند.

منبع: Digitaltrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید