فروش اطلاعات ۱.۵ میلیارد نفر از کاربران فیس بوک در یک فروم هکری - تکفارس 
فروش اطلاعات ۱.۵ میلیارد نفر از کاربران فیس بوک در یک فروم هکری - تکفارس 
فروش اطلاعات ۱.۵ میلیارد نفر از کاربران فیس بوک در یک فروم هکری - تکفارس 

فروش اطلاعات ۱.۵ میلیارد نفر از کاربران فیس بوک در یک فروم هکری

افشین نوری
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - 14:17
فیس بوک

ما دیروز شاهد هک شدن فیس بوک، واتساپ و اینستاگرام به مدت حدود هفت ساعت بودیم، بطوریکه طبق گزارش DownDectors فیس بوک تقریباً در کل اروپا و آمریکا و آسیا قطع شده بود و در نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی هم این پلتفرم‌ها قابل‌دشترس نبودند.

بعد از این اتفاق، مدیر ارشد فناوری فیس بوک از کاربران عذرخواهی کرد و گفت که فیس بوک تیمی از کارشناسان را به دیتاسنتر این شرکت برای ریست کردن سرویس شبکه فرستاده است. با این‌حال، اوضاع آنطور که فیس بوک فکر می‌کرد راحت نبود و ظاهراً این شرکت با مشکلات مختلفی در سرویس شبکه خود روبه‌رو بود. اما در هر حال، این شرکت توانست مشکل را حل کند و پلتفرم‌های خود را با حالت اول برگرداند.

مطالب مرتبط:

حالا موسسه امور امنیتی روسیه (Russian Privacy Affairs) گزارش داده است که بعد از هک دیروز فیس بوک، یک نفر اطلاعات شخصی ۱.۵ میلیارد نفر از کاربران این شبکه اجتماعی را در یک فروم هکری به فروش گذاشته است و این اطلاعات شامل نام کاربران، آدرس، ایمیل و شماره تلفن آن‌ها می‌شود.

فیس بوک اینستاگرام واتساپ

هنوز مشخص نیست که گزارش موسسه امور امنیتی روسیه تا چه حد صحت دارد، اما چندین منبع دیگر نیز تائید کرده‌اند که دیروز افرادی سعی داشته‌اند اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک را بخرند و برخی از آن‌ها ادعا کرده‌اند که فروشنده این اطلاعات کلاه‌بردار بوده و آن‌ها بعد از پرداخت ۵۰۰۰ دلار هیچ اطلاعاتی دریافت نکردند. با این‌حال، توصیه ما این است که کاربران حتماً نسبت به فعالیت‌های مشکوک در اکانت فیس بوک حساس باشند.

ما در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا اطلاعات کاربران فیس بوک نیز دیشب هک شده است یا نه، اما بد نیست بدانید که در اواخر ماه سپتامبر امسال چند نفر با انتشار پستی ادعا کرده بودند که اطلاعات ۱.۵ میلیارد نفر از کاربران فیس بوک را در اختیار دارند. آن‌ها گفته بودند که در ازای فروش اطلاعات هر ۱ میلیون نفر ۵۰۰۰ دلار دریافت کرده‌اند و این به این معناست که ارزش کل اطلاعات ۱.۵ میلیارد کاربر فیس بوک چیزی حدود ۷.۵ میلیون دلار بوده است.

اگر این موضوع یا گزارش موسسه امنیتی روسیه صحت داشته باشد ما شاهد بزرگترین هک اطلاعات کاربران یک شبکه اجتماعی هستیم و کاربران فیس بوک باید مراقب اطلاعات خود باشند. بهترین کاری که کاربران در حال حاضر می‌توانند انجام دهند این است که در اسرع وقت پسورد اکانت خود را تغییر دهند و برای امنیت بیشتر برخی از اطلاعات مهم خود را پاک کنند.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید