کارمند سابق متا فاش کرد: فیس بوک عمداً شارژ باتری گوشی کاربران را خالی می کند - تکفارس 
کارمند سابق متا فاش کرد: فیس بوک عمداً شارژ باتری گوشی کاربران را خالی می کند - تکفارس 

کارمند سابق متا فاش کرد: فیس بوک عمداً شارژ باتری گوشی کاربران را خالی می کند

افشین نوری
۹ بهمن ۱۴۰۱ - 11:46
متا فیسبوک

تاکنون شایعات زیادی درباره اینکه اپلیکیشن‌های فیس بوک و مسنجر باعث خالی شدن شارژ باتری گوشی‌ها می‌شوند وجود داشته است، اما حالا یکی از کارمندان سابق متا به نام جورج هاوارد فاش کرده است که فیس بوک عمدا کاری کرده است که دو اپلکیشن فوق باعث تخلیه باتری شوند. ‌

به گفته هاوارد، فیس بوک این کار را تحت پروژه‌ای به نام‌ «تست منفی» انجام داده است تا بتواند با کاهش شارژ باتری گوشی‌ها اقدام به تست برخی قابلیت‌های خودش بکند. ظاهرا اکثر شرکت‌های فناوری چنین کاری را در مورد اپلیکیشن‌های خود انجام می‌دهند تا از این طریق بتوانند امکانات این اپلیکیشن‌ها را در حالت شارژ پایین تست کنند. این کار، به‌صورت کاملا مخفیانه و از روی عمد انحام می‌شود و ربطی به وجود مشکل در خود اپلیکیشن‌ها ندارد. 

هاوارد در ادامه گفته است که متا او را به خاطر عدم مشارکت در این پروژه اخراج کرده است و او دوست نداشت که به ضرر کاربران کاری انجام دهد و در نتیجه پذیرفت که از این شرکت برود. او می‌گوید که شرکت‌ها به دنبال منافع خود هستند و اصلا برایشان مهم نیست که کاربران‌ با مشکل کمبود شارژ باتری در گوشی‌هایشان مواجه شوند. 

این کارمند سابق متا، حالا شکایتی را علیه این شرکت در دادگاه فدرال منهتن ثبت کرده است تا ادعاهای خود را اثبات کند و از حقوق کاربران دفاع نماید. او ۳۳ سال سن دارد و سال‌ها در بخش طراحی اپلیکیشن مسنجر فیس بوک کار کرده است. وکیل هاوارد نیز گفته است که خالی کردن شارژ باتری گوشی کاربران به قصد انجام کارهای مخفیانه یک عمل غیراخلاقی و غیرقانونی است و این کار ممکن است کاربران را در وضعیت خطرناکی قرار دهد. این موضوع به‌ویژه در مواقع حساسی که کاربران نیاز به برقراری تماس دارند بسیار مهم و حیاتی است و حتی ممکن است به قیمت جان یک نفر تمام شود. 

در شکایت هاوارد ذکر شده است که فیس بوک از روی عمد این کار را انجام دلده است و کاربران هیچ اطلاعی از آن ندارند‌ بنابراین این کار یک نوع تغلب محسوب می‌شود و متا باید در برابر آن پاسخگو باشد. خالی شدن شارژ باتری گوشی‌ها توسط اپلیکیشن‌های فیس بوک و مسنجر حتی ممکن است این فکر را در کاربران ایجاد کند که گوشی‌شان خراب است و مجبور به خرید گوشی دیگری شوند. 

هاوارد می‌گوید که وقتی متوجه شد متا در حال انجام چنین کاری است از انجام آن سرباز زد و به رئیس‌اش گفت که این کار غیرقانونی است و نمی‌تواند آن را انجام دهد‌.‌ او از سال ۲۰۱۹ به استخدام فیس بوک درآمده بود اما به خاطر وجدان کاری‌اش حاضر شد از کار بیکار شود. 

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که واکنش متا به این شکایت چه خواهد بود و دادگاه چه رای‌ای درباره آن صادر خواهد کرد. 

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید