متا به خاطر عملکرد ضعیف در بخش متاورس از لیست ۲۰ شرکت برتر دنیا خارج شد - تکفارس 
متا به خاطر عملکرد ضعیف در بخش متاورس از لیست ۲۰ شرکت برتر دنیا خارج شد - تکفارس 

متا به خاطر عملکرد ضعیف در بخش متاورس از لیست ۲۰ شرکت برتر دنیا خارج شد

افشین نوری
۸ آبان ۱۴۰۱ - 10:28
متاورس

به نظر می‌رسد شرکت متا با مشکلات زیادی در بخش متاورس مواجه شده است و علیرغم سرمایه‌گذاری هنگفتی که برای توسعه این فناوری انجام داده است، درآمد حاصل از آن بسیار ناچیز بوده است. 

طبق گزارش مالی جدید متا، سود خالص این شرکت در سه ماه سوم ۲۰۲۲ حدود ۵۲ درصد کاهش یافته است. انتشار این گزارش باعث شد تا ارزش بازار متا سقوط کند و این شرکت از لیست ۲۰ شرکت برتر دنیا خارج شود. 

سود خالص متا در فصل سوم ۲۰۲۲ ۴.۴ میلیارد دلار شده است که کاهش ۵۲.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد و درآمد این شرکت نیز ۴.۵ درصد کاهش یافته است‌. این در حالیست که هزینه‌های متا ۱۹ درصد افزایش یافته است. 

ظاهرا عملکرد متا در بخش متاورس و فناوری واقعیت افزوده بسیار ضعیف‌تر از سایر بخش‌ها بوده است بطوریکه این شرکت حتی به اهداف درآمدی خود در این بخش نیز دست نیافته است. این نشان می‌دهد که پروژه متاورس آن‌طور که باید و شاید توجه مشتریان را به خود جلب نکرده است و متا هنوز نتوانسته بازار خوبی برای این فناوری ایجاد کند‌. بعد از انتشار گزارش مالی متا، ارزش هر سهم این شرکت ۲۰ درصد سقوط کرد و برای اولین بار تز سال ۲۰۱۶ به قیمت زیر ۱۰۰ دلار معامله شد. این وضعیت باعث تغییر جایگاه متا در بین شرکت‌های برتر دنیا شده است و به رده ۲۶ام باارزش‌ترین شرکت دنیا سقوط کرده است.‌ 

به نظرمی‌رسد متا علاوه بر مشکلاتی که در بخش تبلیغات پیدا کرده است، با مشکل جدی بازاربابی برای محصولات متاورسی خود نیز روبه‌رو است. این شرگت تاکنون ۱۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است اما عایدی آن تقریبا هیچ بوده است. با این حال، مارک زاکربرگ امیدوار است که این پروژه در بلندمدت درآمدزا خواهد بود و در سال‌های آینده شاهد شکوفا شدن متاورس خواهیم بود. 

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که راهکار متا برای برو‌ن‌رفت از این مشکل چه خواهد بود و زاکربرگ چه فکرهایی در سر دارد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید