تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ بهمن: فیس بوک متولد شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ بهمن: فیس بوک متولد شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ بهمن: فیس بوک متولد شد

افشین نوری
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - 11:00
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۶ بهمن: فیس بوک متولد شد - تکفارس 

در ۴ فوریه ۲۰۰۴ فیس بوک متولد شد. این شبکه اجتماعی در کمتر از چند سال به بزرگ‌ترین پلتفرم اجتماعی دنیا تبدیل شد و حالا زیرمجموعه‌هایی مثل اینستاگرام و واتساپ نیز جزو شرکت فیس بوک (متا) هستند.

فیس بوک هم مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر از یک ایده ساده شروع شد. این ایده را جوانی به نام مارک زاکربرگ از دانشگاه هاروارد مطرح کرد که در اوقات فراغت خود به برنامه‌نویسی آن پرداخت. بعد ار تاسیس شرکت فیس بوک در سال ۲۰۰۴ فقط ۸ سال لازم بود تا سهام این شرکت به ارزش ۱۰۴ میلیارد دلار به صورت عمومی عرضه شود.

زاکربرگ در رشته علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد مشغول به تحصیل بود. او ابتدا در سال ۲۰۰۳ یک وب سایت سرگرمی به نام Facemash را راه‌اندازی کرد. سپس، وب سایت دیگری برای پیگیری مدرک تحصیلی ارائه کرد و درنهایت در سال ۲۰۰۴ بود که او به همراه دوستانش یعنی ادواردو ساورین، اندرو مک‌کالم، داستین موسکوویتز و کریس هیوز وب‌سایت The Facebook را راه‌اندازی کرد. این وب‌سایت در کمتر از ۲۴ ساعت توانست ۱۲۰۰ از دانشجویان هاروارد را عضو کند و بعد از یک ماه، حدود نیمی از دانشجویان هاروارد عضو آن شده بودند.

بعد از این موفقیت بزرگ، فیس بوک توانست در همان سال ۲۰۰۴ اولین سرمایه‌گذار خود را که پیتر تیل یکی از موسسان پی پال بود پیدا کند. در سال ۲۰۰۵ نام وب سایت از The Facebook به Facebook تغییر پیدا کرد و بعد از آن بود که رشد این شرکت شروع شد. فیس بوک در ابتدا محدود به دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های آمریکا و چند کشور دیگر بود، اما از سال ۲۰۰۶ به‌طور عمومی در اختیار همه کاربران قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۷ شرکت مایکروسافت نیز به جمع سرمایه‌گذاران فیس بوک پیوست و حدود ۱.۶ درصد از سهام فیس بوک را خریداری کرد. فیس بوک سعی کرد قابلیت‌های جدیدی را به پلتفرم خود اضافه کند. برای مثال، قابلیت چت فیس بوک در سال ۲۰۰۸ عرضه شد. این قابلیت، یک سیستم چت داخلی بود که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند از طریق آن با دوستان خود صحبت کنند. دکمه لایک نیز در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و به‌عنوان یکی از آسان‌ترین راه‌های تعامل افراد با یکدیگر بکار گرفته شد.

بد نیست بدانید که منبع اصلی درآمد فیس بوک از راه تبلیغات است. البته فیس بوک در این زمینه نسبت به رقبایش درآمد کمتری دارد که یکی از دلایل آن، نصب افزونه‌های مختلف از سوی کاربران برای مسدود کردن تبلیغات است. با این حال، درآمد تبلیغات متا در سال ۲۰۲۲ به ۳۰ میلیارد دلار رسید. در حال حاضر بیش از سه میلیون شرکت تبلیغات خود را در فیس بوک پخش می‌کنند. فیس بوک همچنین بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال روزانه دارد.

البته فیس بوک رسوایی‌هایی نیز در سال‌های اخیر داشته است که مهمترین آن‌ها فروش اطلاعات و داده‌های کاربران بوده است. فیس بوک همچنین در سال ۲۰۱۴ واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. فیس بوک همان موقع اعلام کرد که واتساپ به صورت مستقل عمل خواهد نمود.

در هر حال، فیس بوک نمونه یک موفقیت استارتاپی است که توانست در کمتر از چند سال به موفقیت‌های بزرگی دست یابد و حالا ما با شرکت بزرگی به نام متا روبرو هستیم که اینستاگرام، فیس بوک و واتساپ را در خود جای داده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.