مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷؛ کدام تبلت مایکروسافت بهتر است؟ - تکفارس 
مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷؛ کدام تبلت مایکروسافت بهتر است؟ - تکفارس 
مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷؛ کدام تبلت مایکروسافت بهتر است؟ - تکفارس 

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷؛ کدام تبلت مایکروسافت بهتر است؟

محمدحسین فرقانی
۳۰ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷

پس از آن‌که تبلت سرفیس گو ۲ (Surface Go 2) عرضه شد، بسیاری از علاقه‌مندان به محصولات مایکروسافت از این‌که این شرکت توانسته مشکلات و نقص‌های فنی مدل قبلی و هم‌نامش را برطرف کند، شگفت‌زده شدند. این دستگاه هم‌اکنون یکی از بهترین تبلت‌های مایکروسافت سرفیس به‌شمار می‌رود؛ تا جایی که بحث مقایسه‌ی آن با تبلت سرفیس پرو ۷ (Surface Pro 7) مطرح شده است.

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مشخصات تبلت سرفیس گو ۲:

  • ابعاد: ۸٫۴ در ۱۷۵٫۲ در ۲۴۵٫۱ میلی‌متر
  • وزن: ۵۰۰ گرم
  • پردازنده: Pentium Gold 4425Y شرکت اینتل
  • گرافیک: UHD Graphics 615 شرکت اینتل
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۶۴ گیگابایت | ۱۲۸ گیگابایت
  • کیبورد: Type Cover

مشخصات تبلت سرفیس پرو ۷:

  • ابعاد: ۸٫۳ در ۲۰۰٫۶ در ۲۹۲٫۱ میلی‌متر
  • وزن: ۷۹۰ گرم
  • پردازنده: Core i3, Core i5, Core i7 شرکت اینتل (نسل دهم)
  • گرافیک: Iris Plus Graphics شرکت اینتل
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت
  • رم (مموری): ۱۶ گیگابایت
  • کیبورد: Type Cover

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تبلت سرفیس پرو ۷ مایکروسافت مجهز به پردازنده‌های قدرتمندتری نسبت به سرفیس گو ۲ (و اکثر تبلت‌های سرفیس) می‌باشد. با این حال، اگر اولویت اصلی‌تان داشتن تبلتی قدرتمند (قدرتمندتر از سرفیس پرو ۷) است و بودجه خرید تبلت خیلی برایتان مهم نیست، پیشنهاد می‌شود کمی صبر کنید تا شرکت مایکرسافت مدل بعدی تبلت‌های پرچم‌دار خود یعنی سرفیس پرو ۸ را به‌طور رسمی معرفی کند تا ببینیم مسیر تبلت‌های سرفیس پرو این شرکت چگونه رقم خواهد خورد.

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: طراحی

تبلت سرفیس گو ۲ ۱۰٫۵ اینچی مایکروسافت همان نسخهٔ کوچک‌شدهٔ مدل ۱۲٫۳ اینچی این مدل است. هر دو تبلت از بدنه‌های ایستاده، قوی و محکم برخوردار هستند و هر دو شاسی منیزیم قوی یکسانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. تصمیم اخیر مایکروسافت مبنی بر حذف حاشیه‌های سطح سرفیس گو ۲ باعث شده تا این دستگاه در ترکیب فعلی تبلت‌های سرفیس مایکروسافت به‌خوبی جا بیفتد. سرفیس پرو ۷ نیز حاشیه‌های نسبتاً مشابهی دارد که نه به قدری ضخیم است که باعث جلب‌توجه شوند و نه به‌قدری شیک و ظریف است که وجودشان را نکته‌ای مثبت بشماریم. هم‌چنین ضخامت هر دو تبلت ۰٫۳ اینچ است.

برنده: مساوی

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: پورت‌ها

وقتی صحبت از تعداد پورت‌ها می‌شود، تفاوت و برتری سرفیس پرو ۷ نسبت به مدل گو ۲ مشخص می‌شود. هر دو تبلت از یک پورت Surface Connector برای شارژشدن برخوردارند. سرفیس گو ۲ علاوه بر این، مجهز به یک پورت USB-C، یک جک هدفون و یک درگاه microSD است. با این حال، سرفیس پرو ۷ نه تنها همهٔ این موارد را در خود داراست، بلکه یک پورت ارزشمند USB-A نیز دارد که باعث می‌شود شما دیگر برای اتصال لوازم جانبی قدیمی، نیازی به آداپتور نداشته باشید.

برنده: سرفیس پرو ۷ (به‌خاطر یک پورت USB-A بیشتر)

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: صفحه‌نمایش

نمایشگر ده و نیم اینچی پیکسل‌سنس (PixelSense) سرفیس گو ۲ از قابلیت نمایش ۱۹۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسلی بهره‌مند است. با محاسبه‌ای کوتاه می‌توان فهمید ۲۲۰ پیکسل در هر اینچ از صفحه‌نمایش این دستگاه قرار گرفته که باعث می‌شود تصاویر با شفافیت و وضوح بی‌نظیری به نمایش گذاشته شوند. از سوی دیگر، پنل ۱۲٫۳ اینچی پیکسل‌سنس سرفیس پرو ۷ تصاویر را با وضوح بالاتری (رزولوشن ۲۷۳۸ در ۱۸۲۴ پیکسل؛ ۲۶۷ پیکسل در هر اینچ) برای کاربر نمایش می‌دهد.

مطالب مرتبط:

با وجود این ارقام، طی آزمایش‌های انجام‌گرفته بر روی نمایشگرهای این دو تبلت، نتایج متفاوتی به‌دست آمد. در آزمایشات صورت‌گرفته، سرفیس گو ۲ با حداکثر ۴۰۸ نیت روشنایی توانست تصاویری با وضوح بیشتر در مقایسه با پنل سرفیس پرو ۷ (۳۹۵ نیت) ثبت نماید و ۱۰۷٪ از طیف رنگی sRGB نمایشگر را پوشش دهد. این عدد در مقایسه با آماری که سرفیس پرو ۷ از خود به نمایش گذاشت (۹۷ درصد از طیف رنگی) خیره‌کننده است. با این حال، نمی‌توان از خارق‌العاده‌بودن صفحه‌نمایش هیچ‌یک از این دو تبلت چشم‌پوشی کرد و اگر نمایشگر تبلت یکی از دغدغه‌های اصلی‌تان برای خرید تبلت است، خیلی فرقی نمی‌کند کدامیک از این دو محصول شرکت مایکروسافت را انتخاب کنید؛ چراکه هر دو از صفحه‌نمایش‌های ممتازی برخوردارند.

برنده: مساوی

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: قلم و کیبورد

خوشبختانه مایکروسافت به تولید و عرضهٔ کیبوردهای باکیفیت تایپ کاور (Type Cover) خود برای تبلت‌های سرفیس این شرکت ادامه می‌دهد و دو مدل یادشده نیز از این قائده مستثنی نیستند. هر دو تبلت سرفیس گو ۲ و سرفیس پرو ۷ با قلم Surface Pen سازگاری دارند و کیبوردهای تایپ کاورشان نیز از شباهت‌های بسیاری برخوردار هستند؛ هر دو با کیفیتی قابل قبول.

برنده: مساوی

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: عملکرد

اینجاست که تفاوت اساسی و عمدهٔ میان این دو تبلت آشکار می‌شود. سی‌پی‌یوهای نسل دهمی Core i3، Core i5 و Core i7 سرفیس پرو ۷ که توسط شرکت اینتل طراحی شده و در اختیار مایکروسافت قرار گرفته‌اند، با اختلاف از پردازنده‌های نسل هشتمی سرفیس گو ۲ بهتر و قوی‌تر هستند.

سرعت انتقال فایل در سرفیس پرو ۷ (با حافظه اس اس دی ۲۵۶ گیگابایتی) ۲۶۷ مگابایت بر ثانیه بود. حال اگر این عدد را در کنار آمار به‌دست‌آمده از سرفیس گو ۲ (۱۸۰ مگابایت بر ثانیه) بگذاریم، متوجه برتری آشکار سرفیس پرو ۷ می‌شویم.

مطالب مرتبط:

وقتی هم که صحبت از گیمینگ و اجرای بازی بر روی تبلت‌ها می‌شود، سرفیس پرو ۷ با کارت گرافیک آیریس پلاس (Iris Plus) اینتل خود، که قابلیت بارگذاری بازی‌ها با سرعت ۳۶ فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند، مشخصا یک سر و گردن بالاتر از رقیب خود است. سرفیس گو ۲ که مجهز به کارت گرافیک UHD 615 اینتل می‌باشد، در تست اجرای بازی آمار ۱۶٫۳۷ فریم بر ثانیه را از خود به جای گذاشت که ناامیدکننده است.

برنده: سرفیس پرو ۷

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: دوربین‌ها

هر دو تبلت از یک دوربین سلفی پنج مگاپیکسلی و یک دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار برخوردار هستند و توانایی ضبط ویدئوهای اچ دی با کیفیت ۱۰۸۰ را دارند. در این زمینه، هیچ تفاوتی میان این دو تبلت مشاهده نمی‌شود.

برنده: مساوی

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: عمر باتری

شاید گمان کنید کاربران «پرو» نیاز بیشتری به روشن‌ماندن تبلت‌شان داشته باشند و از این رو، مایکروسافت تصمیم گرفته تا باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر برای سری تبلت‌های پرچمدارش در نظر بگیرد، اما کاملاً در اشتباهید! سرفیس گو ۲ با اختلاف قابل‌توجهی (+۲ ساعت بیشتر) از سرفیس پرو ۷ از لحاظ عمر باتری کارایی دارد. در تست باتری صورت‌گرفته مخصوص این دو تبلت (که شامل گشت و گذار در اینترنت می‌شد) تبلت سرفیس گو ۲ آمار ۱۰ ساعت و ۱۶ دقیقه را از خود به‌جای گذاشت، درحالی‌که رقیبش سرفیس پرو ۷ تنها ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه دوام آورد.

برنده: سرفیس گو ۲

مقایسه تبلت سرفیس گو ۲ با تبلت سرفیس پرو ۷

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: نرم‌افزار

اگرچه سیستم‌عامل پیش‌فرض بر روی هر دو تبلت ویندوز ۱۰ مایکروسافت می‌باشد، تفاوت‌هایی در حالت S Mode این دو دستگاه وجود دارد. با وجود این، سرفیس گو ۲ به‌صورت خودکار در حالت S Mode ویندوز ۱۰ قرار دارد و از این رو، برای نصب برنامه‌هایی که شرکت‌های ثالث سازنده‌شان هستند، باید از این حالت خارج شوید.

در حالت کلی، به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم حین استفاده از تبلت‌تان و برای استفادهٔ عادی، وارد حالت S Mode شوید؛ مگر در مواقعی که بخواهید دستگاه‌تان را در اختیار کودکان یا افراد کهن‌سالی که با فناوری آشنایی زیادی ندارد، قرار دهید. استفادهٔ دائم از هر یک از دو تبلت سرفیس پرو ۷ و سرفیس گو ۲ در حالت S Mode به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود!

برنده: مساوی

مقایسه سرفیس گو ۲ با سرفیس پرو ۷: نتیجهٔ نهایی

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، ما در این دو دستگاه شاهد مشخصات و ویژگی‌های نسبتاً عجیب و دور از انتظاری هستیم. برای مثال، پیش‌بینی نمی‌شود تبلت سرفیس گو ۲ که قیمتش چیزی حدود نصف تبلت سرفیس پرو ۷ است، عمر باتری بیشتری داشته باشد یا کیفیت نمایشگرش مشابه تبلت‌های پرچمدار مایکروسافت باشد. اما با وجود نکات گفته‌شده، سرفیس پرو ۷ هم‌چنان با اختلاف زیادی نسبت به مدل گو ۲ برتری دارد؛ چه در زمینهٔ داشتن پورت‌های بیشتر و چه در زمینهٔ برخورداری از پردازنده‌های قوی‌تر برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر بودجهٔ خرید تبلت برایتان مسئله‌ای نیست، بدون هیچ درنگی سرفیس پرو ۷ را انتخاب کنید؛ چراکه در اکثر زمینه‌های ذکرشده نسبت به رقیب خود برتری دارد. اما اگر اجرای بازی‌های سنگین و داشتن پردازنده و کارت گرافیکی قوی، جزو اولویت‌هایتان نیست و صرفاً به‌دنبال تبلتی ارزان‌قیمت هستید که بتوانید پس از یک بار شارژ کامل، تمام روز با آن کار کنید، سرفیس گو ۲ بهترین گزینهٔ پیش روی شماست.


سوالات رایج

جدیدترین تبلت مایکروسافت سرفیس چه زمانی عرضه می‌شود؟

  • انتظار می‌رود مایکروسافت تبلت پرچم‌دار بعدی‌اش یعنی سرفیس ۸ پرو را در اکتبر – نوامبر سال ۲۰۲۱ معرفی و عرضه کند.

آیا سرفیس پرو ۷ می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را اجرا کند؟

  • در یک کلام، بله. شما قادر خواهید بود با استفاده از این تبلت، سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها (از جمله برنامه ادوبی فتوشاپ) را بدون هیچ مشکلی اجرا نمایید. با توجه به صفحه‌نمایش بزرگ و پردازنده‌ی قوی این دستگاه، این تبلت یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام کارهایی چون ویرایش فیلم و عکس به شمار می‌رود.

لطفا از طریق بخش کامنت‌های این مطلب، نظر خود دربارهٔ هر یک از این دو تبلت را با ما به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

منبع: Tom’s Guide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید