بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس - تکفارس 
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس - تکفارس 
بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس - تکفارس 

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

مهدی ملکی
بررسی تخصصی ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 18:00
بررسی سرفیس پرو ۷ پلاس

با کنار هم گذاشتن دستگاه‌های سرفیس پرویی که در ۵ سال گذشته به بازار عرضه شده‌اند، احتمالاً نتوان تغییر ظاهری چندانی را در آن‌ها تشخیص داد. مایکروسافت در طراحی سرفیس پرو ۷ پلاس نیز روند مشابهی را اتخاذ کرده است و به سختی می‌توان تغییرات اعمال شده را تشخیص داد. اگرچه می‌توان گفت که سخت‌افزار این محصولات به تدریج تغییر کرده‌اند اما این موضوع معمولاً مورد نظر تمام کاربران عادی نیست.

احتمالاً یک فروشنده به‌آسانی می‌تواند در تعریف از محصولات جدید این سری به ویژگی‌های سخت‌افزاری آن‌ها اشاره کند اما کاربران شاهد تغییرات ظاهری چندانی نیستند. بنابراین اگر با این ذهنیت بررسی  سرفیس پرو ۷ پلاس را می‌خوانید که در نهایت ما شما را از ضخامت کمتر و طراحی مدرن‌تر آن مطمئن کنیم، به صفحه نادرستی مراجعه کرده‌اید!

بنابراین می‌توان متوجه شد که مایکروسافت چرا این محصول را در حال حاضر تنها در اختیار مدارس و کسب‌وکارها قرار داده است. در واقع خرید سرفیس پرو ۷ پلاس برای کسب‌وکارهایی که به دنبال ارتقای قدرت سخت‌افزاری دستگاه خود هستند، یک گزینه عالی به شمار می‌رود. از طرفی در حالی که ما در ابتدا کاملاً به طراحی تکراری این دستگاه تاختیم، می‌توان در ادامه به اندک جزئیات جدیدی هم در آن اشاره کرد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

مایکروسافت در آخرین هنرنمایی خود مدل‌های ۴G را هم برای کاربران خود مهیا کرده است و و با در اختیار قرار گرفتن امکان حذف حافظه‌های SSD، این محصول بیشتر از همیشه یادآور سرفیس لپ‌تاپ ۳ و سرفیس پرو ایکس است. جدای از این‌ها استفاده از آخرین پردازنده موجود اینتل نیز می‌تواند اطمینان دهد که کارایی و البته عمر باتری این دستگاه بهبود قابل توجهی یافته‌اند.

مسائل مذکور تقریباً تمام مواردی هستند که در سال ۲۰۲۱ میلادی می‌توان از یک تبلت سرفیس انتظار داشت اما اگر مایکروسافت قدم‌های بزرگ‌تری به سمت سرفیس پرو ایکس برمی‌داشت، بهتر نبود؟ در ادامه به بررسی همین موضوع خواهیم پرداخت.

مشخصات مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

  • نمایشگر: ۱۲.۳ اینچ، ۲۷۳۶ × ۱۸۲۴ (۲۶۷ PPI) لمسی؛ نسبت ابعاد ۳:۲
  • ابعاد دستگاه: ۲۹۲ × ۲۰۱ × ۸.۲ میلی‌متر
  • وزن: ۱.۷ پوند (مدل i3 و i5)؛ ۱.۷۳ پوند (مدل i7)؛ ۱.۷۵ پوند (مدل i5 مجهز به شبکه ۴G)
  • پردازنده: اینتل Core i3، Core i5 یا Core i7
  • رم: حداکثر ۳۲ گیگابایت LPDDR4X (غیرقابل ارتقا)
  • حافظه: حداکثر ۱ ترابایت از نوع SSD (قابل جداسازی)
  • شبکه: وای فای ۶؛ بلوتوث ۵؛ برخی از مدل‌ها از ۴G هم پشتیبانی می‌کنند.
  • درگاه‌ها: ۱ عدد USB-C، ۱ عدد USB-A، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، سرفیس کانکت (Surface Connect)
  • قیمت: ۸۹۹ دلار (مدل پایه)

نگاه کلی

همان‌طور که ذکر شد، سرفیس پرو ۷ پلاس با قیمت پایه ۸۹۹ دلار حدود ۱۵۰ دلار از نسخه پیشین سری خود گران‌تر است. خوشبختانه برخلاف آن مدل اکنون نسخه پایه به پردازنده اینتل Core i3، رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت مجهز است. از سوی دیگر مایکروسافت این بار مدل مجهز به رم ۴ گیگابایت را از لیست خرید مشتریان حذف کرده است. در این مقاله ما به بررسی نسخه Core i5 مجهز به رم ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت می‌پردازیم که اتفاقاً از شبکه ۴G هم پشتیبانی می‌کند.

ارزان‌ترین نسخه‌ای که از شبکه ۴G پشتیبانی می‌کند به پردازنده Core i5، رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت مجهز است که با قیمت ۱۱۴۹ دلار به فروش می‌رسد. مایکروسافت تمام ۱۱ پیکربندی مختلف را در رنگ نقره‌ای عرضه کرده است اما کاربران علاقه‌مند به مدل ۴G، نمی‌توانند از رنگ مشکی بهره‌مند شوند. از طرفی کاور سرفیس تایپ به صورت مجزا و جداگانه به فروش می‌رسد و به صورت پیش‌فرض در جعبه محصول قرار نمی‌گیرد.

جدای از موارد کلی، به سخت‌افزار می‌رسیم. سرفیس پرو ۷ پلاس از جنبه‌های زیادی، مشخصات یکسانی با سرفیس پرو ۷ پایه دارد. هر دو دستگاه مذکور دارای یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی (۲۷۳۶ × ۱۸۲۴ پیکسل) لمسی هستند که در کنار یک نسبت ابعاد ۳:۲، یک درگاه USB-C و یک درگاه USB-A در خدمت کاربران قرار می‌گیرند. گفتنی است که مایکروسافت در این محصول هیچ‌گونه درگاه تاندربولت ۳ یا ۴ را تعبیه نکرده است و شما نمی‌توانید تبلت خود را به یک کارت گرافیک خارجی یا محصولات دیگری که با این فناوری سازگار هستند، متصل کنید.

البته ما هنوز به تغییر راستین این محصول غول فناوری آمریکایی اشاره‌ای نکرده‌ایم؛ تغییر اصلی درون سرفیس پرو ۷ پلاس رقم خورده است. مایکروسافت در طراحی محصول جدید خود سرانجام به سراغ نسل ۱۱ پردازنده‌های اینتل رفته است و شما در صورت تمایل می‌توانید یکی از دستگاه‌های مجهز به Core i3، Core i5 و یا Core i7 را انتخاب کنید.

مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

دستگاه Core i5 مورد بررسی منبع ما در تمام مراحل تست کاملاً خنک باقی مانده و حتی حین استفاده از اپلیکیشن‌های سنگین ویرایش تصویر نیز با مشکلی مواجه نشده است. افزون بر این از آن جایی که هیچ‌کدام از سرفیس پرو ۷ پلاس‌ها به فن خنک‌کننده مجهز نیستند، صدای خاصی هم کاربر را آزار نخواهد داد.

چند سطر پیش به آخرین نسل پردازنده‌های اینتل اشاره کردیم. اینتل در نسل جدید پردازنده‌هایش از تراشه‌های گرافیکی Iris Xe بهره برده است که مشخصاً در این دستگاه هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در حالی که این کارت گرافیک نمی‌تواند سرفیس پرو ۷ پلاس را به یک لپ‌تاپ گیمینگ قابل حمل تبدیل کند اما پردازش بصری کارهای معمول کاربران را به امری سهل تبدیل می‌کند. حال فرض کنید که این کارت گرافیک در کنار حافظه پرسرعت SSD تا چه حد می‌تواند در ویرایش تصاویر و ویدیوهای سبک، عملکرد بهتری نسبت به سرفیس پرو ۷ ارائه دهد.

شاید بتوان بزرگ‌ترین مورد اضافه شده به سخت‌افزار لپ‌تاپ مورد بحث را، شبکه ۴G آن دانست که البته در تمام نسخه‌ها وجود ندارد. در چند سال اخیر این اولین باری است که یک محصول از سری سرفیس پرو به چنین قابلیتی مجهز می‌شود. اگرچه تصمیم مایکروسافت در این زمینه ستودنی است اما باز هم جای تاسف دارد که هیچ مدلی که از شبکه ۵G پشتیبانی کند، در نظر گرفته نشده است.

این شرکت برای محقق ساختن شبکه ۴G از یک مودم قدیمی به نام کوالکام اسنپدراگون ایکس ۲۰ LTE استفاده کرده است. حتی در تصاویر نیز می‌توان در لبه کناری دستگاه یک درگاه ورود سیم‌کارت را مشاهده کرد که برای استفاده از مزایای شبکه ۴G الزامی است. این درگاه در قسمتی تعبیه شده است که معمولاً انتظار می‌رود شاهد درگاه کارت میکرو SD باشیم.

استفاده از این شبکه ۴G در تمام مدت بررسی‌ها، هیچ مشکلی را برای تیم مربوطه ایجاد نکرده است. در نتیجه پشتیبانی از شبکه ۴G در این دستگاه برای کسانی که به صورت دورکاری درآمدزایی می‌کنند یا از طریق روش‌های مجازی با مشتریان خود در ارتباط هستند، نه تنها اصلاً مشکل‌زا نخواهد بود بلکه یک ویژگی مثبت بسیار قابل توجه محسوب می‌شود. افزون بر این اگر اتصال وای فای قدرتمندی ندارید یا برای اینترنت‌های خانگی هزینه نمی‌کنید، در اولین فرصت از این قابلیت جدید سرفیس پرو ۷ پلاس استقبال خواهید کرد.

مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

یکی دیگر از تغییرات مهم سخت‌افزار سرفیس پرو ۷ پلاس مربوط به حافظه قابل جداسازی SSD آن است. به صراحت می‌توان گفت که این ویژگی بیشتر از همه برای سهولت خاطر کاربران شاغل یا به عبارت دیگر، تجاری در نظر گرفته شده است. شما با خیال راحت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان حافظه‌های SSD خود را به این دستگاه متصل کرده و از اطلاعات موجود در آن استفاده کنید.

این حافظه‌های SSD از طریق درگاه موجود در پشت دستگاه که دسترسی به آن چندان سخت نیست، هر لحظه از روز قابل استفاده خواهند بود. فروشگاه رسمی مایکروسافت در خارج از کشور فروش حافظه‌های SSD با ظرفیت‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت را آغاز کرده است. در نتیجه افزون بر استفاده از حافظه‌های خارجی در مواقع ضروری، خریداران این دستگاه می‌توانند حافظه دائمی خود را نیز ارتقا بدهند و دیدن این موضوع که مایکروسافت چقدر آن را آسان کرده، تحسین‌برانگیز است.

با این حال توقع ندارید که با تغییر پردازنده و در نتیجه تغییر کارت گرافیک، هیچ تغییری در باتری رخ ندهد؟ همان‌طور که مشخص است مایکروسافت این بار به جای استفاده از باتری ۴۶.۵ وات‌ساعت، از یک باتری ۵۰.۴ وات‌ساعت در طراحی سرفیس پرو ۷ پلاس استفاده کرده است. شرکت مذکور ادعا می‌کند که کاربران علی‌رغم شارژدهی ۱۰.۵ ساعته پیشین، در این نسخه از سرفیس به حداقل ۱۵ ساعت عمر باتری دسترسی خواهند داشت. با این حال در بررسی‌ها هیچ‌گونه بهبود قابل توجهی مشاهده نشده و عمر باتری در بهترین حالت، شارژدهی پیشین خود را تنها با اندکی بهبود جزئی حفظ کرده است.

در ادامه با در نظر گرفتن استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف مانند کروم، دیسکورد، نتفلیکس و فتوشاپ، این مقدار به ۷ الی ۸ ساعت نیز کاهش می‌یابد. البته اگر چنین استفاده‌های سنگینی را در نظر نداشته باشید و تنها از دستگاه سرفیس جدید خود برای مشاهده فیلم بهره ببرید، احتمالاً به ۱۵ ساعت مذکور نزدیک شوید.

مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

اما به هر نحو این مقدار با تمام ارفاق‌های صورت گرفته هرگز برای انجام کارهای روزانه و مخصوصاً طیف شاغل مناسب به نظر نمی‌رسد. امیدواریم که سرانجام یک روز سرفیس پرو جدید بتواند در سنگین‌ترین استفاده‌ها نرخ شارژدهی ۱۰ ساعته خود را حفظ کند. به این صورت کاربر نیازی به حمل مداوم شارژر ندارد و با اطمینان بیشتری در خرید محصول تصمیم‌گیری می‌کند.

در نهایت گفتنی است که حتی فقدان تغییرات ظاهری بزرگ نمی‌تواند سرفیس پرو ۷ پلاس را دستگاه ضعیف یا نامناسبی جلوه دهد. به طور آشکار مایکروسافت در توسعه و ارائه این محصول دسته خاصی از مخاطبانش را هدف قرار داده است و اگر شما جزو این دسته باشید، یک انتخاب عالی را پیش‌رو دارید.

اگرچه توجه به تجارت و افراد حرفه‌ای اصلاً روند نامناسبی نیست اما انتظار می‌رود که مایکروسافت به زودی یک سرفیس پرو مناسب کاربران عادی را نیز عرضه کند؛ اگر این سرفیس پرو مورد انتظار بتواند بخشی از قدرت و کارایی محصولات سری سرفیس پرو ایکس را هم به ارث ببرد، آن زمان ما می‌توانیم از کلمات دیگری برای تشریح کار مهندسان مایکروسافت استفاده کنیم.

مایکروسافت سرفیس پرو ۷ پلاس

جمع‌بندی

بدون هیچ‌گونه اغراقی می‌توان ادعا کرد که شبکه ۴G و قابلیت جداسازی و نصب سریع حافظه‌های SSD در سرفیس پرو ۷ پلاس شگفت‌انگیز هستند اما عدم استفاده از فناوری تاندربولت هنوز هم احساس می‌شود.

از سوی دیگر اگرچه باز هم می‌توان روی شبکه ۴G و مزایای وجود آن در این دستگاه مانور داد اما این نمی‌تواند جلوی علاقه ما برای مشاهده یک سرفیس پرو ۵G را بگیرد. اگر شما صاحب یکی از سرفیس پروهای به مراتب قدیمی‌تر و خواهان یک ارتقای ارزشمند هستید، در صورت مهیا بودن شرایط هرگز نباید خرید سرفیس پرو ۷ پلاس را از دست بدهید. اما اگر در یک الی دو سال گذشته، یکی از آن‌ها را تهیه کرده‌اید، تغییرات چنان بزرگ نخواهند بود که تمایز خاصی بین دستگاه قدیمی و جدیدتان ایجاد کنند.

با وجود ظاهر تقریباً مشابه سری سرفیس پرو در سال‌های اخیر، مایکروسافت یک تغییر و تحول اساسی را در سرفیس پرو ۷ پلاس ایجاد کرده است که نمی‌توان به آسانی از کنارش گذشت و یا منکر آن شد. تنها باید امیدوار بود که ذره‌ای هم به قسمت بیرونی دستگاه توجه شود و بالاخره مایکروسافت تمرکز خود را به ظاهر هم منعطف کند.

نکات مثبت:

  • پردازنده نسل ۱۱ اینتل
  • حافظه قابل جداسازی SSD؛ تعویض آسان
  • پشتیبانی از شبکه ۴G (در برخی مدل‌ها)
  • مناسب برای کاربری تجاری

نکات منفی:

  • عدم تغییرات ظاهری
  • عمر کم باتری
  • عدم پشتیبانی از درگاه تاندربولت

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید