نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G

محمد علیائی
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 21:27
نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G - تکفارس 

برای نخستین بار در اردیبهشت ۱۴۰۲ از Realme 11 Pro Plus 5G رونمایی شد. قیمت ۲۷۰ یورویی این تلفن همراه، آن را در زمره میان‌رده‌های بازار قرار می‌دهد و با توجه به ویژگی‌های وسوسه‌برانگیزی چون دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی و شارژ سریع آن، نمایشگر منحنی و پنل پشتی چرمی زیبای این دستگاه، می‌تواند آن را به یکی از گزینه‌های خوب برای خرید یک گوشی اندرویدی تبدیل کند. با تکفارس همراه باشید تا به بررسی این گوشی بپردازیم.

بررسی ویدیویی را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

هنگامی که به آنباکسینگ ریلمی ۱۱ پرو پلاس می‌پردازید، متوجه می‌شوید یک شارژر ۱۰۰ واتی قدرتمند، کابل شارژر و انتقال داده با کیفیت USB Type-C به USB-A و یک قاب ژله‌ای شفاف در جعبه آن قرار داده شده است. این شارژر ۱۰۰ واتی بسیار قدرتمند است و وجود آن در جعبه گوشی، نشانه بسیار خوبی است و می‌تواند برای کاربران، در هزینه‌های زیادی صرفه جویی کند.

گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
یک شارژر ۱۰۰ واتی قدرتمند کابل شارژر و انتقال داده با کیفیت USB Type-C به USB-A و یک قاب ژله‌ای شفاف در جعبه ریلمی ۱۱ پرو پلاس قرار داده شده است

طراحی

ریلمی در طراحی ۱۱ پرو پلاس سنگ تمام گذاشته و توجهی که به جزییات کرده، در نوع خود تحسین‌برانگیز است. می‌توان طراحی این گوشی را همانند طراحی گوشی‌های پرچم‌دار دانست.

ریلمی ۱۱ پرو پلاس در سه رنگ طلایی، سبز و مشکی عرضه شده است. اگر رنگ طلایی یا سبز این دستگاه را خریداری کنید، می‌توانید از پنل پشتی چرمی زیبای آن بهره‌مند شوید. روی چرم پنل پشتی، دوخت زیبایی انجام شده است که این نوار مانند یک زیپ به نظر می‌‎رسد. در رنگ مشکی این گوشی، خبری از این بافت چرمی نیست و با یک گوشی تماما پلاستیکی اما باکیفیت رو به رو هستیم.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
روی چرم پنل پشتی دوخت زیبایی انجام شده است که این نوار مانند یک زیپ به نظر می‌‎رسد

فریم این گوشی، از جنس پلاستیک است و طراحی آن طوری صورت گرفته که مانند یک فلز جلوه می‌کند.

حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش تعبیه شده است که امکان باز کردن سریع و امن را فراهم می‌سازد. وزن ۱۸۹ گرمی گوشی به همراه لبه‌های منحنی صفحه نمایش آن و همچنین قرارگیری خوب اسپیکرها و کلیدها، باعث می‌شود که وقتی آن را در دست می‌گیرید احساس خوشایندی داشته باشید. طراحی این تلفن همراه بسیار خوب است. گرچه هنگامی که آن را به صورت افقی در دست می‌گیرید و می‌خواهید بازی کنید یا فیلم ببینید، ممکن است به علت محل قرارگیری لنز بزرگ دوربین، کمی اذیت شوید. با این وجود، دوربین‌های این گوشی، در نوع خود جالب توجه‌اند: سه دایره هم مرکز که در بیرونی‌ترین دایره، فلش LED گنجانده شده است. نکته قابل توجه در مورد این دوربین‌ها، هم رنگ بودن دایره وسطی با رنگ گوشی است که سبب می‌شود تا ظاهری شیک و جذاب به این گوشی ببخشد.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش تعبیه شده است که امکان باز کردن سریع و امن را فراهم می‌سازد

همچنین این تلفن همراه، گواهی IP را ندارد که یعنی در برابر آب و گرد و غبار مقاوم نیست.

صفحه نمایش

صفحه نمایش ۶.۷ اینچی این تلفن همراه، AMOLED و با نرخ به روز رسانی صفحه ۱۲۰ هرتز است که روشنایی ۹۵۰ نیت را داراست. همچنین از فناوری PWM Dimming استفاده می‌کند که با فرکانس ۲۱۶۰ هرتز از آسیب رسانی به چشمان کاربر به خصوص در زمانی که از روشنایی ۱۰۰ نیت یا کمتر استفاده می‌شود، جلوگیری می‌کند. باید گفت که برخلاف ادعای ریلمی برای بیشینه روشنایی ۹۵۰ نیت این گوشی، تست‌ها عدد ۷۹۳ نیت را گزارش داده‌اند که فاصله معنی‌داری را با ادعای شرکت سازنده نشان می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
نسبت صفحه نمایش ۲۰۹ با رزولوشن ۲۴۱۲ در ۱۰۸۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی ۳۹۴ppi را بدست می‌دهد

۹۰ درصد از پنل جلویی گوشی را صفحه نمایش فرا گرفته است که حاشیه کمی دارد و برای تماشا کردن فیلم و اجرای بازی‌ها بسیار عالی است.

نسبت صفحه نمایش ۲۰:۹ با رزولوشن ۲۴۱۲ در ۱۰۸۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی ۳۹۴ppi را بدست می‌دهد. استفاده از استاندارد نمایش رنگی +HDR10، کنترانست بالایی را در تصاویر ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تفاوت‌های رنگی غنی‌تری را در هنگام تماشای ویدیوها و تصاویر مشاهده کنید. از این نظر، با یکی از بهترین نمایشگرهای بازار روبه‌رو هستیم.

حالت‌های ارائه شده برای حالت‌های نمایش رنگی این گوشی، حالت Vivid، حالت Cinematic و Brilliant را شامل می‌شوند که بسته به سلیقه کاربر، می‌توانند انتخاب شوند.

نرخ الگوبرداری لمس در پنل جلویی گوشی، ۳۶۰ هرتز است که به معنی واکنش نرم این گوشی به کنش‌های لمسی کاربر خواهد بود.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G

نرخ بروزرسانی تصویر این گوشی بین ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز می‌تواند انتخاب شود. البته ۹۰ هرتز تنها برای صفحه قفل است و برای وب‌گردی و بازی و… می‌توانید بین ۶۰ یا ۱۲۰ یکی را انتخاب کنید. که البته در صورت انتخاب نرخ بروزرسانی بالاتر، شارژ گوشی بسیار سریع خالی می‌شود.

رقبای این تلفن همراه در این رنج قیمتی را می‌توان Redmi note 12 pro plus و A54 از سامسونگ دانست که عملکردی مشابه دارند و هر سه را می‌توان در یک سطح دانست.

رابط کاربری

ریلمی ۱۱ پرو پلاس از سیستم عامل Android 13 بهره می‌برد که از آخرین نسخه رابط کاربری Realme UI یعنی نسخه ۴ استفاده می‌کند. این رابط کاربری چیزی شبیه گوشی‌های ردمی است و تم‌های فراوانی را به همراه خود دارد و عملکرد قابل قبول و روانی دارد. ریلمی تا دو سال از این گوشی خود، پشتیبانی نرم‌افزاری و ۳ سال پشتیبانی امنیتی خواهد کرد. که یعنی شما می‌توانید جدیدترین و بهترین قابلیت‌ها را تا عرضه اندروید ۱۵ برای این گوشی، دریافت کنید.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
رابط کاربری ریلمی ۱۱ پرو پلاس عملکرد خوب و قابل قبولی دارد

برخی از ویژگی‌های شخصی‌سازی آن مانند استفاده از Gestureهای مختلف بر روی صفحه قفل واقعا جالب توجه‌اند. به عنوان مثال، وقتی گوشی خاموش است می‌توانید با ترسیم حرف C روی صفحه نمایش، مستقیما برنامه دوربین را باز کنید.

در این رابط کاربری، می‌توانید دو نرم‌افزار را به صورت همزمان در دستگاه خود اجرا کنید که قابلیت تنظیم سایز پنجره را برای هر کدام خواهید داشت.

همچنین این رابط کاربری، قابلیت سوییچ بین آنتن‌ها HyperSmart Antenna Switching 2.0 برای اتصال بدون قطعی به اینترنت را در زمان اجرای بازی‌ها داراست که می‌تواند برای گیمرها ویژگی بسیار مناسبی باشد.

باتری

این گوشی از باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده می‌کند که در اجرای برنامه‌های سنگین و بازی‌ها عملکرد بدی ندارد و می‌تواند تا ۵ ساعت دوام بیاورد. در صورت مکالمه مداوم، ۳۳ ساعت، و در صورت وبگردی یا پخش ویدیو، ۱۷ ساعت دوام می‌آورد. از این نظر عملکردی متوسط اما قابل قبول دارد.

اما شارژ سریع آن بسیار مجذوب کننده است. در جعبه این گوشی، یک شارژر ۱۰۰ واتی قرار گرفته که بنابر ادعای شرکت سازنده، می‌تواند در ۲۶ دقیقه، از صفر به صد درصد شارژ برسد. گرچه در عمل و در تست‌های انجام شده، شارژ کامل این گوشی به ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد که البته همچنان رقم بسیار خوبی است.

دوربین

دوربین Realme 11 Pro Plus از یک سنسور غول و بسیار قوی به نام ISOCELL HP3 در دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی خود استفاده می‌کند. این سنسور را پیش از این در پرچمدارهای سامسونگ دیده بودیم که عملکرد واقعا فوق‌العاده‌ای دارد. دیافراگم f/1.7 نوردهی مناسبی را سبب می‌شود و تصاویری بسیار باکیفیتی را در شرایط نوری مختلف را بدست می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G

یکی از قابلیت‌های جذاب دوربین قابلیت ذخیره کردن تصاویر با رزولوشن بالاست که در دوربین به اسم Hi Res این قابلیت وجود دارد و به لطف آن می‌توانید تصاویر را به صورت ۵۰ یا ۲۰۰ مگاپیکسلی ذخیره کنید که حقیقتا تصاویر ۲۰۰ مگاپیکسلی جزییات فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارند.

ویدیوهای ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه که با این لنز واید می‌توان گرفت، بسیار باکیفیت‌اند. علاوه بر آن، می‌توانید ویدیوهای ۱۰۸۰p تا ۴۸۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید که نماهای آهسته زیبایی را ضبط می‌کند. و اگر به کیفیت ۷۲۰p شوید، می‌توانید ویدیوهایی با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه بگیرید که واقعا فوق‌العاده است!

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G

با این لنز می‌توانید تا ۴ برابر زوم کنید که البته زوم آن اپتیکال نیست اما در عمل، هیچ افت کیفیت خاصی را در زوم ۴ برابری شاهد نیستیم و به هیچ عنوان حس دیجیتالی بودن زوم را بدست نمی‌دهد.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
با لنز اصلی این گوشی می‌توانید تا ۴ برابر زوم کنید که البته زوم آن اپتیکال نیست اما شاهد افت کیفیت نیستیم

علاوه بر این سنسور اصلی، دوربین این تلفن همراه به یک لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی مجهز شده است. لنز اولترا واید زاویه ۱۱۲ درجه‌ای با دیافراگم f/2.2 دارد و دوربین ماکرو امکان تصویربرداری از فواصل نزدیک و جزییات کوچک را فراهم می‌کند. البته لنز اولترا واید به هیچ عنوان با لنز اصلی دوربین قابل مقایسه نیست و برخلاف آن، تصاویری با رنگ‌های سرد و کم جزییاتی را ثبت می‌کند که ممکن است کمی ناامید کننده باشد.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
تصویر گرفته شده با لنز اولترا واید
نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
تصویر گرفته شده با لنز ماکرو

عملکرد پرتره دوربین خوب است و می‌تواند سوژه را به خوبی از محیط جدا کند و فوکوس خوبی دارد.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G
تصویر گرفته شده در حالت پرتره گوشی

دوربین جلوی Realme 11 Pro Plus دارای دوربین ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5 است. این دوربین قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را داراست.

رابط کاربری دوربین ریلمی ۱۱ پرو پلاس را باید کاملا مناسب دانست. حالت‌های مختلفی مانند حالت عکاسی در شب، عکاسی در خیابان و عکاسی AI در آن وجود دارند و بسیار جذاب کار شده‌اند. مثلا در حالت عکاسی در خیابان، می‌توانید تنها با کلیک کردن روی سوژه، زوم کنید و به صورت خودکار، کادر تصویر انتخاب می‌شود.

از ویژگی‌های دیگر دوربین این گوشی می‌توان به HDR (برنامه‌های با رنگ‌های بیشتر) و panorama (عکس‌برداری از مناظر گسترده)، عکاسی در شب و… اشاره کرد.

دوربین Realme 11 Pro Plus به راحتی با دوربین یک پرچمدار رقابت می‌کند و برای یک تلفن همراه میان رده زیر بیست میلیون تومان، عملکرد بسیار رضایت‌بخشی دارد. گرچه باید گفت که دوربین سلفی آن کمی از رقبای خود ضعیف‌تر است اما در مجموع، همه چیز آن کاملا مناسب عمل می‌کند.

سخت افزار

Realme 11 Pro Plus 5G پردازنده‌ هشت هسته‌ای MediaTek Dimensity 7050 را داراست که از دو هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتزی و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتزی برای پردازش استفاده می‌کند. حافظه رم این گوشی بسته به انتخاب کاربر، ۸ یا ۱۲ گیگابایت می‌تواند باشد. همچنین پردازنده گرافیکی این گوشی، Mali-G68 MC4 است که برای اجرای بازی‌های روز روی تنظمیات پایین کارآمد است و اصلا داغ نمی‌کند و از این بابت هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد. در زیر فشار سنگین، دایمنسیتی ۷۰۵۰ به مدت یک ساعت توانست تنها ۱۷ درصد کاهش توان را به خود ببیند و تمام مدت تست را با توانی بالای ۸۰ درصد ادامه داد. همچنین گرافیک آن نیز ۹۹ درصد توان خود را حفظ نمود که یعنی گوشی اصلا داغ نخواهد کرد.

برای آنکه حس و تجربه بالاتری را در هنگام انجام بازی‌ها تجربه کنید، این گوشی به موتور هپتیک Tactile Engine 2.0 مجهز شده است که بسیار ویژگی جذابی است.

نقد و بررسی گوشی Realme 11 Pro Plus 5G - تکفارس 

برای رم ۱۲ گیگابایتی، نتایج بنچمارک Antutu در مجموع ۵۳۴,۸۷۶ بود. برای اجرای بازی Asphalt 9، عملکرد بسیار خوبی را شاهد بودیم و هیچ افت فریم یا لگی دیده نشد و دمای گوشی در مدت ۴۵ دقیقه که بازی را اجرا کردیم، از ۲۷ درجه به ۳۱ درجه سانتی گراد رسید که یعنی گوشی اصلا داغ نکرده است. با این حال، این گوشی برای اجرای بازی‌های سنگین روی تنظمیات بالا اصلا جوابگو نیست و با توجه به بنچمارک‌های آن، نمی‌‌توان آن را با گوشی‌های پرچمدار مقایسه کرد.

همچنین این گوشی از شبکه ۵G پشتیبانی می‌کند که امکان اتصال سریع و پایدار به اینترنت را فراهم می‌‌آورد. و علاوه بر آن، Wi-Fi 6 را نیز پشتیبانی می‌کند که سرعت اتصال به شبکه Wi-Fi در آن افزایش یافته است.

بلندگو

نتیجه تست‌ها برای بلندگوی این گوشی، امتیاز ۲۶/۶- بوده است که می‌توان آن را خوب در نظر گرفت. کیفیت بسیار بالایی را باید از این بلندگو توقع داشته باشید که به هنگام گوش دادن به آهنگ‌ها یا دیدن ویدیو، صدایی شفاف و واضح و با بلندی مناسب خواهید شنید. این کیفیت به یمن قرارگیری عالی اسپیکرها در گوشی است. هر چند اگر حجم صدای دستگاه از میزان ۸۰ درصد بیشتر شود، اندکی نویز و صدای خش دار به گوش می‌رسد. همچنین باید اشاره کرد که متاسفانه این گوشی از جک هدفون برخوردار نیست که ممکن است برای بعضی افراد مشکل آفرین باشد.

جدول مشخصات فنی ریلمی ۱۱ پرو پلاس

وزنمدل چرمی (رنگ‌های زرد و سبز): ۱۸۹ گرم
مدل تماما پلاستیکی (رنگ مشکی): ۱۸۳ گرم
ابعاد۸٫۲ یا ۸٫۷ × ۷۳.۹ × ۱۶۱.۶
نمایشگرAMOLED – استاندارد HDR10+
بیشینه روشنایی۹۵۰ نیت
نرخ بروزرسانی تصویر۱۲۰ هرتز
اندازه نمایشگر۶/۷ اینچ (با نسبت ابعاد ۹۰.۵ درصد نمایشگر به بدنه)
وضوح تصویر۱۰۸۰ × ۲۴۱۲ پیکسل – چگالی ۳۹۴ پیکسل بر هر اینچ
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید ۱۳ / Realme UI 4.0
حافظه RAM و حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت و ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم، یک ترابایت و ۱۲ گیگابایت رم
نوع حافظه داخلیUFS 2.2
پردازندهمدیاتک دایمنسیتی ۷۰۵۰، ۶ نانومتری
مشخصات پردازنده۸ هسته‌ای؛ ۲ هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز و ۶ هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز
گرافیکMali-G68 MC4
دوربین اصلی۲۰۰ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.7 و دارای لرزشگیر اپتیکال
دوربین دوم۸ مگاپیکسل فوق عریض با زاویه دید ۱۱۲ درجه
دوربین سوم۲ مگاپیکسل ماکرو
کیفیت فیلم‌برداری و نرخ فریم دوربین پشتی۴K@30 و ۱۰۸۰p@30/60/120/480 و ۷۲۰p@960
دوربین جلو۳۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.5
کیفیت فیلم برداری دوربین جلو۱۰۸۰p@30
باتری۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژردرون جعبه قرار دارد؛ از نوع ۱۰۰ واتی

جمع‌بندی

ریلمی ۱۱ پرو پلاس گوشی جذابی به عنوان یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود. خوش دست است و بافت چرمی پنل پشتی آن، ظاهری بسیار زیبا به آن بخشیده است. شارژر ۱۰۰ واتی آن بسیار سریع شارژ می‌کند و دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی آن تصاویر باکیفیتی را می‌گیرد. با این حال، از نظر پردازشی و سخت‌افزاری، ممکن است بهترین گزینه بازار نباشد. همچنین عملکرد باتری آن متوسط است. با همه این اوصاف، خرید این گوشی میان‌رده توصیه می‌شود.

نقاط مثبت:

  • طراحی خوب بدنه و زیبایی و خوش دست بودن آن
  • صفحه نمایش باکیفیت با دقت رنگ بالا
  • رابط کاربری قابل قبول با ویژگی‌های جذاب
  • سرعت شارژ بالا
  • دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بسیار جذاب

نقاط منفی:

  • پنل پشتی رنگ مشکی این گوشی برخلاف دو رنگ دیگر از جنس چرمی نیست
  • عملکرد باتری می‌توانست بهتر باشد
  • سخت افزار نه چندان قدرتمند نسبت به رقبا
  • دوربین سلفی آن در مقایسه با رقبا کمی ضعیف است
  • گواهی IP ندارد
  • عدم برخورداری از جک هدفون

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید