مقایسه دوربین وان پلاس ۹ پرو با شیائومی می ۱۱ الترا - تکفارس 
مقایسه دوربین وان پلاس ۹ پرو با شیائومی می ۱۱ الترا - تکفارس 

مقایسه دوربین وان پلاس ۹ پرو با شیائومی می ۱۱ الترا

مهدی حلوائی
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - 18:00
مقایسه دوربین وان پلاس ۹ پرو با شیائومی می ۱۱ الترا

شرکت‌های وان‌پلاس و شیائومی با عرضه‌ی گوشی‌های وان‌پلاس ۹ پرو و می ۱۱ الترا، مرزهای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را جابه‌جا کردند. وان‌پلاس برای ارتقای پردازش تصاویر خود با شرکت هسل‌بلد همکاری کرده و شیائومی نیز از برخی از بهترین لنزهای موجود در بازار در محصول جدید خود استفاده کرده است. این دو گوشی قیمت متفاوتی دارند اما هر دو به دنبال رقابت با سری گوشی‌های سامسونگ گلکسی S21 و به‌ویژه گوشی گلکسی S21 الترا، که از نظر دوربین به عنوان پادشاه گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود، می‌باشند.

در این مقاله ما برخی از تصاویر ثبت‌شده توسط گوشی‌های وان‌پلاس ۹ پرو و شیائومی می ۱۱ الترا را مقایسه می‌کنیم. تصاویر هر دو دوربین، تفاوت زیادی داشته و دلیل آن، استفاده‌ی این گوشی‌ها از لنزهای مختلف با فاصله‌ی کانونی متفاوت است. تنها قسمتی که در دو گوشی وان‌پلاس ۹ پرو و شیائومی می ۱۱ الترا یکسان است، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ آن‌هاست.

عکاسی در روز

عکاسی در روز معمولاً بهترین تصاویر را به‌ثبت می‌رساند. روزها نور کافی برای پوشش همه‌چیز در دسترس عکاس است و رنگ‌ها در طبیعی‌ترین حالت خود قرار دارند.

در تصویر اول، رنگ سبز عکس دوربین وان‌پلاس ۹ پرو طبیعی‌تر بوده و این رنگ در دوربین شیائومی می ۱۱ الترا کمی تاریک‌تر است. با این وجود، هر دو عکس از کیفیت مناسبی برخوردارند.

تصویر دیگر مربوط به فضای باز و عکاسی لندسکیپ است. چمن سبز، درختان قهوه‌ای و آسمان آبی در این تصویر مشاهده می‌شود. رنگ تصویر دوربین وان‌پلاس ۹ پرو سردتر بوده و دوربین می ۱۱ الترا این تصویر را با رنگ‌های گرم‌تری نمایش می‌دهد. هر دو تصویر از وضوح و دقت بالایی برخورداند.

تصویر این توپ در دو گوشی تفاوت داشته اما این تفاوت، زیاد به چشم نمی‌آید و اهمیت چندانی ندارد.

جزئیات و HDR

این تصویر شامل موارد بسیاری مانند آجرها، شومینه، گیاه‌ها و مهم‌تر از همه پلاکارد بالای تصویر می‌شود. متن این پلاکارد در وان‌پلاس ۹ پرو کمی واضح‌تر است. در واقع این تصویر در وان‌پلاس ۹ پرو واضح‌تر و شفاف‌تر بوده و نویز تصویر در می ۱۱ الترا کمی بیشتر است.

این تصویر HDR بسیار چالش‌برانگیز است. خورشید از بالا به پل می‌تابد و سایه‌ای را در زیر پل ایجاد کرده است. وان‌پلاس ۹ پرو در این تصویر به‌سادگی می ۱۱ الترا را شکست داده است. جزئیات تصویر در وان‌پلاس ۹ پرو بسیار بیشتر از می ۱۱ الترا یوده و سایه‌ها در می ۱۱ الترا تار به‌نظر می‌آیند.

رنگ

رنگ‌ها قسمت مهمی از یک تصویر به‌حساب می‌آیند. آیا رنگ‌های تصویر، زنده و واقعی‌ هستند؟ آیا رنگی که در تصویر دیده می‌شود، همان رنگی است که در دنیای واقعی مشاهده می‌‌شود؟ برخی از دوربین‌ها با استفاده از فناوری‌های مختلف، رنگ‌ها را دچار تغییر کرده تا زنده‌تر به‌نظر برسند. دیگر دوربین‌ها رنگ‌ها را همان‌طور که هستند، نشان ‌می‌دهند.

به‌نظر می‌رسد که می ۱۱ الترا در پردازش رنگ زرد مشکلاتی دارد. رنگ زرد تصویر دوربین وان‌پلاس ۹ بسیار طبیعی‌تر از می ۱۱ الترا است. رنگ زرد در تصویر می ۱۱ الترا در واقع نارنجی است.

مشکل پردازش رنگ زرد در گوشی می ۱۱ الترا در تصویر بالا نیز مشاهده می‌شود.

تصویر گیتار لس پاول در دوربین وان‌پلاس ۹ پرو دقیق‌تر است. این تصویر در دوربین می ۱۱ الترا بیش از حد پررنگ بوده و به‌نظر می‌رسد که وضوح این تصویر در دوربین وان‌پلاس ۹ پرو کمی بیشتر باشد.

رنگ این گیتار در دوربین وان‌پلاس ۹ پرو بیشتر به رنگ واقعی آن شبیه است. با این حال، وضوح این تصویر در دوربین می ۱۱ الترا بیشتر است.

تصاویر پرتره و سلفی

هر دو گوشی از تصاویر پرتره و سلفی پشتیبانی می‌کنند. تصاویر زیر از هر دو دوربین اصلی و دوربین سلفی گرفته شده است. بد نیست بدانید که کاربران گوشی می ۱۱ الترا می‌توانند از دوربین اصلی آن به‌عنوان دوربین سلفی استفاده کنند. از این رو، تصاویر سلفی این گوشی بسیار بهتر از دوربین سلفی وان‌پلاس ۹ است. با این وجود، به دلیل صفحه نمایش بزرگ‌تر، بسیاری از افراد از دوربین سلفی جلویی گوشی استفاده می‌کنند.

این تصویر، کیفیت عکس‌های بوکه در دو گوشی را نمایش می‌دهد. هر دو گوشی موفق شدند تا مجسمه‌ها را شناسایی کرده و تصویر پس‌زمینه را تار کنند. با این حال، کیفیت و جزئیات تصویر در می ۱۱ الترا بسیار بیشتر از وان‌پلاس ۹ پرو می‌باشد.

عکس‌ سلفی ثبت‌شده توسط وان‌پلاس ۹ پرو بسیار ساده بوده و گوشی می ۱۱ الترا نیز این تصویر را بیش از حد پردازش کرده و این در حالی است که فیلتر زیبایی این گوشی در کمترین حالت خود قرار داشته است. کاربران می‌توانند این فیلتر را به‌طور کامل غیرفعال کنند. به‌نظر می‌رسد که هر دو گوشی در ثبت تصاویر سلفی، عملکردی معمولی داشته‌اند.

تصاویر زوم و فوق عریض

هر دو گوشی از سیستم‌های اختصاصی برای ثبت تصاویر زوم بهره می‌برند. وان‌پلاس ۹ پرو از دوربین زوم اپتیکال ۳٫۳x استفاده کرده است و شیائومی می ۱۱ الترا نیز از دوربین تله‌فوتوی پریسکوپ بهره برده که توانایی ثبت تصاویر با زوم اپتیکال ۵x و زوم دیجیتال ۱۲۰x را دارد. به‌ همین دلیل، کیفیت تصاویر در این دو دوربین بسیار متفاوت است.

این یک نمونه از تصاویر زوم دو گوشی است. همان‌طور که مشخص است، دوربین می ۱۱ الترا به لطف زوم بیشتر خود، تصاویر را بسیار نزدیک‌تر نشان می‌دهد. با این حال، جزئیات تصویر در هر دو دوربین بسیار بالا است.

در این تصویر شما می‌توانید تفاوت بزرگ‌نمایی ۰٫۶x و ۰٫۵x در دوربین‌های فوق عریض دو گوشی را مشاهده کنید. کیفیت این تصاویر در هر دو دوربین مشابه بوده و شاید جزئیات سایه در تصویر ثبت‌شده توسط می ۱۱ الترا کمی بیشتر باشد.

تصویر عریض بالا، نوردهی بهتر دوربین وان‌پلاس ۹ پرو را به نمایش می‌گذارد. آسمان در تصویر وان‌پلاس ۹ پرو آبی‌تر بوده و جزئیات بیشتری در درختان پشت آبشار مشاهده می‌شود. در تصویر می ۱۱ الترا، درختان با سطوح کنار آبشار ادغام شده است. با این حال، هر دو تصویر از کیفیت بالایی برخوردارند.

تصاویر محیط‌های کم‌نور

معمولاً عکاسی در محیط‌های کم‌نور برای گوشی‌های هوشمند، به دلیل حسگرهای کوچک و لرزش دست، کمی مشکل است. هر دو گوشی وان‌پلاس ۹ پرو و شیائومی می ۱۱ الترا از حالت شب پشتیبانی می‌کنند اما نحوه‌ی استفاده از این ویژگی باعث شده تا با تصاویر متفاوتی روبه‌رو باشیم.

در این نمونه، تصویر دوربین وان‌پلاس ۹ پرو طبیعی‌تر بوده و واقعی‌تر به‌نظر می‌رسند. تصویر می ۱۱ الترا نوردهی بیش از حدی داشته اما جزئیات بیشتری دارد. هر دو تصویر کیفیت بالایی داشته اما دوربین وان‌پلاس ۹ پرو در این زمینه عملکرد بهتری داشته است.

به لطف منابع نور بیشتر، کیفیت تصاویر هر دو دوربین مشابه و قابل قبول بوده و هر دو تصویر، وضوح و شفافیت بالایی دارند.

نتیجه‌گیری

به‌طور کلی، تصاویر ثبت‌شده توسط گوشی وان‌پلاس ۹ پرو از کیفیت بیشتری نسبت به شیائومی می ۱۱ الترا برخوردار است. بدون شک هر دو گوشی نقاط ضعف و قوت خود را دارند اما برخی از مشکلات می ۱۱ الترا، مانند پردازش ضعیف رنگ زرد، باعث شده تا گوشی وان‌پلاس ۹ پرو برنده‌ی این رقابت باشد. این در حالی است که روی کاغذ، می ۱۱ الترا ویژگی‌های بیشتری داشته و البته قیمت بالاتری نیز دارد.

با این حال، گوشی‌های وان‌پلاس ۹ پرو و شیائومی می ۱۱ الترا در مقایسه با گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی S21 الترا، پیکسل ۵ و آیفون ۱۲ مکس پرو (به‌خصوص در قسمت ضبط ویدیو) هنوز هم جای پیشرفت بیشتری دارند.

منبع: AndroidAuthority

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • وادی پور گفت:

    خیلی عالیه دوربین می ۱۱ الترا. لطفا خود گوشیش رو هم بررسی کنید

  • حامد.ر گفت:

    سلام ، چرا از دوربین گوشی هواووی نام نمی برین و همش گوشی ها رو با سامسونگ و ایفون یا گوگل پیکسل مقایسه میکنید در حالی که اگه یه سر به سایت dxomark بزنید میبینید که تا همین چند وقت پیش پادشاه دوربین ها تو گوشی های هوشمند هواووی بود نه بقیه گوشی ها، این بار چندم هست که تو مقایسه هاتون اصلا از گوشی هواووی نام نمی برید، من خودم سامسونگ دارم ولی وقتی سایت هارو نگاه میکنم می بینم که یه گوشی مثل huawei mate 40 pro از لحاظ دوربین بی رقیبه

    • وقت بخیر
      این مقایسه‌ها صرفاً براساس تاریخ انتشار مطالبه. ما با توجه به جدیدترین گوشی‌های بازار دست به مقایسه و ارائه نتیجه میزنیم
      وان پلاس ۹ پرو و می ۱۱ الترا از جدیدترین پرچم‌داران بازار هستند. بنابراین با عرضه گوشی جدید هوآوی سریعاً به سمت اونا هم میریم

  • Armand گفت:

    مشخصه که دوربین می ۱۱ الترا بهتره. نیازی به مقایسه نبود 😆