سازمان های اطلاعاتی روسیه در پی انتشار اطلاعات و اخبار غلط درباره واکسن کرونا - تکفارس 
سازمان های اطلاعاتی روسیه در پی انتشار اطلاعات و اخبار غلط درباره واکسن کرونا - تکفارس 

سازمان های اطلاعاتی روسیه در پی انتشار اطلاعات و اخبار غلط درباره واکسن کرونا

محمدحسین فرقانی
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 17:50
کرونا واکسن واکسیناسیون - دارو

به گزارش وال‌استریت ژورنال، چهار نشریهٔ نزدیک به سازمان‌های اطلاعاتی روسیه اخیراً اخبار گمراه‌کننده‌ای راجع به واکسن‌های بیماری کرونا منتشر نموده‌اند. منبع این گزارش، یکی از مسئولینی است که در دپارتمان مرکز روابط بین‌الملل ایالات متحده فعالیت می‌کند.

چهار منبع خبری ذکرشده که به انتشار اخبار دروغ و گمراه‌کننده می‌پرداختند عبارت‌اند از: نیو ایسترن اوت‌لوک (New Eastern Outlook)، اورینتال ری‌ویو (Oriental Review)، نیوز فرانت (News Front) و ربل اینساید (Rebel Inside). به گزارش وال‌استریت ژورنال، این چهار خبرگزاری با نشر اخباری مبنی بر خطرات احتمالی استفاده از واکسن کرونای فایزر، هدف ایجاد نگرانی و وحشت میان مردم را داشتند.

آن‌ها علاوه بر نسبت‌دادن عوارض جانبی دروغین به واکسن فایزر، این شایعه را پخش کردند که ایالات متحده آزمایش‌های لازم پیش از ساخت و صادرات این واکسن را با شتاب و عجله انجام داده.

کرونا

این وب‌سایت‌ها تعداد مخاطب زیادی ندارند؛ اما با این حال، مسئولین مربوطه می‌گویند این اخبار گمراه‌کننده توسط سایر رسانه‌های جهانی نیز پخش می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تصورات غلطی در ذهن مردم سایر کشورهای جهان نیز از واکسن ویروس کرونا شکل بگیرد. چنین خبرگزاری‌هایی عموماً تمرکز فعالیت‌هایشان در زمینهٔ پزشکی را روی عوارض جانبی نادر واکسن‌ها قرار می‌دهند. آن‌ها با عدم بازنشر اخبار مربوط به نکات مثبت این واکسن‌ها، سعی دارند مردم را نسبت به این موضوع بدبین کنند.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید این چهار پلتفرم «از سوی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی روسیه به‌طور مستقیم دستوراتی برای انتشار این اخبار کذب دریافت می‌کردند.»

رسانه‌های روسی در فضای مجازی و از جمله پلتفرم توییتر، اخیراً تلاش‌های زیادی برای تبلیغ واکسن روسی Sputnik V انجام داده‌اند. با این حال، یکی از سخنگویان کرملین ادعاهایی که اخیراً از سوی وال‌استریت ژورنال مطرح شده را دروغ خواند و تمامی آن‌ها را رد نمود.

روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ درجهٔ تأثیرگذاری این واکسن جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را تا ۹۰ درصد تخمین زده بود ولی اکثر منتقدین بر این باورند که آزمایشات بالینی لازم برای ساخت این واکسن به اندازهٔ کافی انجام نگرفته.

با وجود این، رسانهٔ بریتانیایی دِ لنست (The Lancet) می‌گوید واکسن روسی Sputnik V سالم و قابل‌استفاده بوده و هم‌چنین تأثیرگذاری آن تا ۹۱ درصد نیز افزایش پیدا کرده. واکسن Sputnik V تا اواخر فوریه ۲۰۲۱، تنها روی چهار میلیون نفر در روسیه (۳ درصد جمعیت این کشور) آزمایش شده.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.