چین صادرات پردازنده Loongson خودش به روسیه را ممنوع کرد - تکفارس 
چین صادرات پردازنده Loongson خودش به روسیه را ممنوع کرد - تکفارس 

چین صادرات پردازنده Loongson خودش به روسیه را ممنوع کرد

افشین نوری
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 17:58
چین صادرات پردازنده Loongson خودش به روسیه را ممنوع کرد - تکفارس 

در حالیکه چین با تحریم‌های زیادی از سوی آمریکا در بخش تراشه مواجه است، این کشور صادرات پردازنده Loongson خودش به روسیه را ممنوع کرد. 

همانطور که می‌دانید کشور روسیه به خاطر جنگ اوکراین تحت شدیدترین تحریم‌های غرب قرار دارد و شرکت‌های مهمی مثل ای ام دی و اینتل این کشور را تحریم کرده‌اند و‌ در حال حاضر روسیه نمی‌تواند به تراشه‌های این شرکت‌ها دسترسی داشته باشد. 

در حالیکه روسیه و چین روابط نزدیکی باهم دارند اما ظاهرا مقامات چینی تصمیم گرفته‌اند که فروش تراشه Loongson خود را که برپایه معماری LoongArch توسعه یافته است به کشورهای خارجی از جمله روسیه ممنوع کند. 

البته دلیل اینکه چین چنین تصمیمی را گرفته است به خاطر آن است که این کشور از پردازنده Loongson در صنایع دفاعی و نظامی خود استفاده می‌کند و نمی‌خواهد که فناوری آن در اختیار کشوری مثل روسیه قرار بگیرد. 

ممنوعیت صادرات این تراشه به روسیه می‌تواند اثرات منفی روی روابط این دو کشور بگذارد و این نشان می‌دهد که در روابط بین‌الملل، کشورها به همدیگر اعتماد ندارد هرچند که در ظاهر روابط حسنه‌ای باهم دارند‌. در هر حال، اگر روسیه نتواند تراشه موردنیاز صنایع خود را تامین کند با مشکلاتی زیادی مواجه خواهد شد. البته این کشور بخش از پردازنده‌های موردنیاز خود را از بازار سیاه تامین می‌کند، اما اکثر این تراشه‌ها معیوب هستند و نمی‌توان روی آن‌‌ها حساب باز کرد. 

تراشه Loongson یک پردازنده ۱۲ نانومتری است و با فناوری بومی چین ساخته شده است. این کشر به خاطرتحریمهاای آمریکا امکان دسترسی به فناوری‌های پیشرفته ساخت تراشه را ندارد و به همین‌خاطر، مقامات این کشور شکایت خود از این اقدامات آمریکا را تقدیم سازمان تجارت جهانی کرده‌اند. باید ببینیم شرایط برای این کشور چگونه پیش می‌رود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید