روسیه خبرنگاران را با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هدف قرار می دهد - تکفارس 
روسیه خبرنگاران را با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هدف قرار می دهد - تکفارس 
روسیه خبرنگاران را با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هدف قرار می دهد - تکفارس 

روسیه خبرنگاران را با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هدف قرار می دهد

افشین نوری
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - 18:34
پگاسوس

اپل به چند روزنامه‌نگار روسی هشدار داده است که هدف حملات سایبری دولتی با جاسوس‌افزار پگاسوس قرار گرفته‌اند که به احتمال زیاد دولت روسیه پشت آن‌ها بوده است. اپل همچنین اوایل سال جاری موفق شده بود جاسوس‌افزار پگاسوس را که به طور مخفیانه در آیفون روزنامه‌نگار روسی گالینا تیمچنکو نصب شده بود شناسایی کند و به او اطلاع دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، ظاهرا فقط تیمچنکو تحت حملات سایبری روسیه با نرم‌افزار پگاسوس قرار نگرفته است و چندین روزنامه‌نگار مستقل روسی نیز هشدارهایی را از اپل دریافت کرده‌اند که به آنها هشدار داده‌ ممکن است هدف حمله دولتی قرار گرفته باشند.

تحقیقات موسسه Access Now با همکاری Citizen Lab نشان می‌دهد که گوشی تیمچنکو در ژانویه سال گذشته بعد از آنکه توسط دولت روسیه یک عنصر نامطلوب شناخته شد آلوده گردید. سایر روزنامه‌نگاران مستقل روسی نیز گفته‌اند که از اپل هشدارهایی در مورد احتمال آلودگی گوشی‌شان به پگاسوس دریافت کرده‌اند.

پگاسوس توسط یک شرکت اسرائیلی به نام NSO Group توسعه یافته است و توسط دولت‌ها برای جاسوسی از فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران استفاده می‌شود. کشورهایی مثل امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مکزیک از این نرم افزار علیه شهروندان خود استفاده کرده‌اند.

ظاهرا در سال ۲۰۲۱، بسیاری از کارمندان دولت آمریکا در اوگاندا نیز هدف این جاسوس‌افزار قرار گرفته‌ بودند. پگاسوس می‌تواند از راه دور روی گوشی‌ افراد نصب شود تا به اطلاعات خصوصی آن‌ها از جمله عکس‌ها، ویدیوها، مخاطبین، پیام‌ها و غیره دسترسی پیدا کند.

آمریکا گروه NSO را به خاطر انتشاز این جاسوس‌افزار در لیست سیاه خود قرار داده است. البته گروه NSO می‌گوید که او خودش مستقیماً از برنامه پگاسوس هیچ استفاده‌ای نمی‌کند بلکه خدمات آن را به آژانس‌های اطلاعاتی یا نیروهای پلیس می‌فروشد. این شرکت در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر شده گفته است که بعد از مشاهده گزارش‌های متعدد، دسترسی برخی مشتریان را به ابزارهای پگاسوس مسدود کرده‌ است و تحقیقات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید