گزارش: یک بدافزار شبیه به پگاسوس برای هک کردن گوشی های آیفون استفاده شده است - تکفارس 
گزارش: یک بدافزار شبیه به پگاسوس برای هک کردن گوشی های آیفون استفاده شده است - تکفارس 

گزارش: یک بدافزار شبیه به پگاسوس برای هک کردن گوشی های آیفون استفاده شده است

افشین نوری
۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - 14:45
پگاسوس آیفون

همه ما سال‌هاست که فکر می‌کنیم گوشی‌های آیفون امن‌تر از گوشی‌های اندرویدی هستند و احتمال هک کردن آن‌ها بسیار پایین است. اما حالا یک گزارش جدید نشان داده است که این باور اصلا درست نیست و امکان هک کردن گوشی‌های آیفون وجود دارد.

همانطور که احتمالا می‌دانید در تابستان ۲۰۲۱ یک حمله هکری توسط افراد ناشناس با استفاده از برنامه جاسوس‌افزار پگاسوس به گوشی‌های آیفون انجام شد، حالا گزارش امروز ادعا کرده است که یک بدافزار دیگر که شبیه به پگاسوس است گوشی‌های آیفون را هدف قرار داده است.

موسسه Citizen Lab در گزارش خود به جاسوس‌افزاری به نام Reign اشاره کرده است که شباهت زیادی به پگاسوس دارد و ظاهرا توسط یک شرکت اسرائیلی به نام QuaDream طراحی شده است. این بدافزار ظاهرا برای جاسوسی در آمریکای شمالی، آسیای مرکزی، اروپا و خاورمیانه استفاده شده است.

به گفته Citizen Lab، این جاسوس افزار احتمالا در برخی نسخه‌های iOS 14 شامل iOS 14.4 و ۱۴.۴.۲ به کار گرفته شده بود و از طریق تقویم مخفی iCloud دعوتنامه‌هایی را به قربانیان فرستاده بود که تحت عملیاتی به نام Endofdays اقدام به جاسوسی از برخی افراد کرده است.

جاسوس‌افزار Reign به محض نصب شدن رو گوشی آیفون می‌تواند عملیات مختلفی را انجام دهد که شامل ضبط صدای تماس، دسترسی به میکروفون، گرفتن عکس با دوربین‌ها، استخراج و پاک کردن ایتم‌ها از Keychain، ایجاد پسوردهای iCloud 2FA، جستجوی فایل‌‌ها پ رویابی موقیت دستگاه می‌شوند. این بدافزار همچنین قابلیت پاک کردن ردپای خود را دارد.

آیا جای نگرانی وجود دارد؟

موسسه Citizen Lab در گزارش خود به مواردی که این جاسوس افزار در عملیات Endofdays استفاده شده اشاره نکرده است و این به معنای آن است که اپل احتمالا راه مقابله با آن را پیدا کرده است و آسیب‌پذیری گوشی‌های آیفون را برطرف کرده است. اگر شما هنوز آیفون خود را به جدیدترین نسخه آی او اس آپدیت نکرده‌اید حتما توصیه می‌کنیم که این کار را انجام دهید.

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید