معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت دوم - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت دوم - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت دوم - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت دوم

معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا ترکیه
جاذبه‌های متعددی که در آنتالیا قرار گرفته، این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان تبدیل نموده. در قسمت اول این مقاله به معرفی نه تا از جاذبه‌های اصلی این شهر پرداختیم. در این بخش نیز علاوه بر معرفی سایر جاذبه‌های کمترشناخته‌شدهٔ این شهر، به دیگر نکات بازدید از این شهر دیدنی اشاره خواهیم کرد. با ماه همراه باشید.

آنتالیا، ترکیه

۱۰- شهر باستانی الیمپوس

به‌گفتهٔ باستان‌شناسان، تاریخ احداث این شهر باستانی به ۸۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در دوران امپراتوری روم شرقی (بیزانس)، این شهر به عنوان «جایگاه خدایان آتش» شناخته می‌شد؛ از این رو، معابد و آتشگاه‌های زیادی در این منطقه احداث شده است. از میان بخش‌های کلیدی الیمپوس می‌توان به تپه آکروپلیس، مقبره‌های یادبود بندر، حمام وسپاسیان، یک پل و کلیسا و نیز قبرستان‌ها و خرابه‌های قدیمی اشاره کرد.

این شهر، نام خود را از کوه الیمپوس در مجاورت خود گرفته و در حال حاضر نیز چیزی جز ویرانه و خرابه‌هایی از آن باقی نمانده؛ با این حال، بازسازی و نگهداری حداکثری این مکان باستانی باعث شده شکوه و زیبایی آن حفظ گردد و هنوز مقصد حجم زیادی از گردشگران آنتالیا باشد.

آنتالیا، ترکیه

۱۱- ساحل کنیالتی

کنیالتی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است که سالانه گردشگران بسیاری را برای تفریحات آبی و گرفتن حمام آفتاب به سوی خود می‌کشاند. این ساحل در غرب شهر آنتالیا قرار دارد و بخشی از شهر کنیالتی واقع در استان آنتالیا محسوب می‌شود. ساحل این شهر از محدودهٔ پارک ساحلی آنتالیا آغاز شده و تا ابتدای کوه‌های بیداغلاری ادامه پیدا می‌کند. طول این جاذبهٔ دیدنی حدود ۷ کیلومتر است و چشم‌اندازی تماشایی از دریای مدیترانه را پیش روی گردشگران می‌گذارد. نواحی شرقی ساحل کنیالتی کاملاً صخره ای است و در ادامه، سطح آن پوشیده از سنگ ریزه‌ها است.

در این ساحل زیبا مکان‌های متعددی برای گرفتن حمام آفتاب مهیا شده و رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌های لوکسی نیز در نزدیکی آن قرار دارند. علاوه بر این، دکه‌های فروش نوشیدنی و خوراکی و چرخ‌های بستنی فروشی متعددی نیز در مناطق اطراف ساحل کنیالتی یافت می‌شوند که راحتی گردشگران هنگام بازدید از این مکان تفریحی را دوچندان می‌سازند.

تمیزی و تنوع زیاد تفریحات آبی ساحل کنیالتی نیز از دیگر مزیت‌ها و نکات مثبت بازدید از این جاذبهٔ گردشگری به‌شمار می‌روند. از دیگر تفریحاتی که در ساحل کنیالتی برای گردشگران تدارک دیده شده، پارک آبی بین‌المللی آکوالند (Aqualand) است که با سرسره‌ها و استخرهای متنوعش، یک روز به یادماندنی و پر از نشاطی را برای مراجعه‌کنندگان خود به ارمغان می‌آورد.

این ساحل به رستوران و کافه‌های متعدد، بوفه، وسایل بدن‌سازی، پارک و محوطهٔ بازی کودکان، زمین‌های بسکتبال و والیبال، تخت آفتاب و سایه بان و نیز پارکینگ مخصوص گردشگران مجهز می‌باشد؛ از این رو می‌توان گفت امکانات گسترده و متنوعی در اختیار گردشگران این ساحل، قرار خواهد گرفت.

آنتالیا، ترکیه

۱۲- چشمه‌های کارست (کارستی) آنتالیا

از لحاظ علمی، به چشمه‌هایی «کارست» (Karst) گفته می‌شود که آب آن حاصل نفوذ آب مخازن بزرگتر زیرزمینی در یک مخزن کوچکتر و خروج آن از چشمه است.

محیط پیرامون آنتالیا نیز بسیار غنی از چشمه‌های کارست این‌چنینی در کنار آبشارهایی تماشایی و دل‌نشین است. گفته می‌شود ۱٫۵ الی ۲ میلیون سال طول می‌کشد تا رسوبات آهکی یک چشمه تبدیل به پادگانه‌هایی چون پادگانه‌های معروف پاموکاله (Pamukkale؛ شهری در ترکیه) شود. این پادگانه‌ها (تراس‌ها) توسط عواملی مانند رود، دریا، یخچال طبیعی ایجاد شده و بسته به عامل تشکیل‌دهنده‌شان، به انواع مختلفی مانند رودخانه‌ای، دریایی، یخچالی و تراورتنی تقسیم می‌شوند. تراس‌های ایجادشده در چشمه‌های کارستی این منطقه نیز از جنس تراورتنی هستند.

در صورتی که قصد بازدید از این جاذبهٔ گردشگری دیدنی را دارید، می‌توانید به هر دو آبشارهای بالایی (به نام Düdenbasi Selalesi) و پایینی (به نام Düden Çayi) این مکان مراجعه کنید.

آنتالیا، ترکیه

۱۳- ساحل لارا

واژهٔ «لارا» کلمه‌ای به‌معنای «شن» است که از زبان لووی برگفته شده.

ساحل لارا در کنار ساحل کنیالتی یکی از دو سواحل اصلی شهر آنتالیا به حساب می‌آید که هرساله گردشگران متعددی را به سوی خود جذب می‌نماید. این ساحل، که طولی ۸ کیلومتری دارد، «لارا پالجی» نیز خوانده می‌شود که به‌لطف آب شفاف و نیز امنیت بالا، یکی از امن‌ترین و بهترین مکان‌های دریایی تفریحی به‌شمار می‌رود.

این ساحل از لحاظ ارائهٔ خدمات و امکانات مخصوص گردشگران، درست همانند ساحل کنیالتی، یکی از بهترین و کامل‌ترین سواحل آنتالیا محسوب می‌شود.

آنتالیا، ترکیه

۱۴- غار کارائین

یکی از بهترین مقاصد ممکن برای گردشگرانی که از ترمسوس (مراجعه شود به قسمت اول مقاله) دیدن می‌کنند، غار کارائین می‌باشد. غار کارائین از فضایی خنک و جذاب اما در عین حال بسیار ترسناک و مخوف برخوردار است که توجه هر گردشگری را می‌تواند به خود جلب کند.

غار کارائین (کاراین) نماد قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر اولیه در ترکیه است و در گذشته‌های دور (حدود ۲۵٫۰۰۰ سال پیش) محل زندگی انسان‌های پیشین بوده‌است. باستان‌شناسان یافته‌هایی را از هر دو دوران پارینه‌سنگی زیرین و پارینه‌سنگی میانی در این غار کشف نموده‌اند. آثار کشف‌شده در این غار شامل استخوان‌ها و دندان‌های انسان دوران نوسنگی نیز می‌شود. تعدادی از این یافته‌ها در قالب یک موزه (با نام موزهٔ غار کارائین/کاراین) به نمایش درآمده‌اند.

از لحاظ تاریخی-جغرافیایی، مکان این غار، می‌توان به مکان استراتژیک این غار (دامنهٔ کوه‌های شیب‌دار) برای دفاع مقابل دشمنان اشاره نمود؛ چراکه به لطف این نکته، مدافعین قادر بودند با پایین‌انداختن سنگ‌های آهکی که از بالای غار، دشمنان خود را غافل‌گیر کنند.

این غار در گذشته کاربرد انبار آذوقه را نیز داشته و از مواد غذایی در مقابل باد و باران محافظت می‌نموده. درون دشت پرآبی که در نواحی اطراف این غار نیز واقع شده، کشاورزی و کشت انواع محصولات صورت می‌گرفته. کشاورزان ترکیه‌ای هنوز هم از این دشت برای کشت محصولاتشان استفاده می‌نمایند. دمای هوا در کارائین، در اوجِ گرمای تابستان و سوزِ سرمای زمستان، همواره معتدل باقی می‌ماند؛ درست مثل اکثر مناطق آنتالیا.

اگر به اندازهٔ کافی خوش‌شانس باشید، در محوطهٔ غار باستان‌شناسانی را نیز رویت خواهید کرد که مشغول به بررسی بخش‌های حفاری‌شدهٔ کارائین هستند؛ از این رو در صورت تمایل، می‌توانید از نزدیک شاهد کار باستان‌شناسان نیز باشید.

آنتالیا، ترکیه

۱۵- شهر باستانی فاسلیس

شهر باستانی فاسلیس، که میان بین شهر «کمر» و «الیمپوس» قرار گرفته و در حال حاضر تحت نظارت پارک ملی آنتالیا می‌باشد، توسط سه خلیج احاطه شده. از این سه خلیج، دو خلیج سنگی آن به‌راحتی قابل دسترسی هستند. نواحی دریایی اطراف فاسلیس نیز از آب زلال و شفافی برخوردار هستند.

فاسلیس از لحاظ تاریخی نیز بی‌بهره نیست و در قدیم، جزو یکی از مراکز تولید و صادرات روغن گل رز و عطر آن، تکه‌های چوب و الوار نیز محسوب می‌شده. از این شهر در طول تاریخ توسط پادشاهانی چون هادریانوس و اسکندر مقدونی بازدید شده است.

بزرگترین ساحل این شهر (در قسمت جنوبی بندرگاه) ضمن داشتن اتمسفری آرامش‌بخش و خلوت، از شن‌های تمیزی پوشیده شده که قدم زدن روی آن‌ها را بسیار راحت و دل‌نشین می‌سازد؛ درست برخلاف اکثر سواحلی که در آنتالیا وجود دارد. هم‌چنین دیگر نکتهٔ قابل توجه فاسلیس، گستردگی فضای سواحلش است که امکان استراحت و حتی آفتاب‌گرفتن در خود را به میزان خوبی برای گردشگران فراهم می‌سازد.

از آنجایی که فاسلیس ذاتاً بافت قدیمی و تاریخی دارد، بستر خوبی برای رستوران‌ها و خدمات تفریحی زیادی نمی‌باشد؛ با وجود این، کیوسک‌هایی در کناره‌های ساحل برای تأمین و ارائهٔ غذاهای آماده برای گردشگران وجود دارد. از این جهت، پیشنهاد می‌شود برای وقت‌گذرانی در سواحل زیبای این شهر قدیمی، غذایی از قبل با خود به همراه داشته باشید تا حین میل‌کردن آن، از چشم‌انداز و طبیعت زیبای فاسلیس لذت ببرید.

آنتالیا، ترکیه

۱۶- غار کوکاین

شاید اولین چیزی که حین ورود به غار کوکاین (Kocain Magarasi) متوجه آن شوید، بقایایی باشد که از قرن‌ها پیش از سوی بشر اولیه به جا مانده است. سالن‌های طویل و بسیار بزرگی نیز در طول تاریخ از دوران امپراتوری روم شرقی (بیزانس) در این مکان باقی مانده و توسط میراث فرهنگی کشور ترکیه ثبت شده است.

این غار ۶۰۰ متری اولین بار توسط کوکتن (K. Kökten)کشف شد؛ هدف مطالعات کوکتن یافتن آثاری از زندگی انسان‌های اولیه در نواحی این منطقه بود که در نهایت، با یافتن و کشف این غار، توانست حضور آن‌ها در این منطقه و این غار را اثبات کند. در نزدیکی درب ورودی این غار، یک سیسترن (مخزن آب) عظیم رومی واقع شده که بر استفادهٔ رومیان از این غار به‌عنوان نوعی مخزن دلالت دارد.

در صورتی که قصد بازدید از این جاذبهٔ گردشگری را دارید، حتماً حواس‌تان به همراه‌داشتن چراغ‌قوه و کفش‌های مناسب باشد؛ در غیر این صورت ممکن است آن‌گونه که باید، از بازدیدتان لذت کافی را نبرید.

آنتالیا، ترکیه

۱۷- پارک ملی کوپرولو کانیون

پارک ملی کوپرولو کانیون، که در سال ۱۹۷۳ میلادی برای اولین باز از آن رونمایی شد، دارای مساحتی ۳۶۶ کیلومتر مربعی است.

علاوه بر مناظر طبیعی زیبای این منطقه، این پارک ملی تفریحات مهیج و جالبی همچون رافتینگ (رودگردی) و قایق‌سواری را برای گردشگران خود به ارمغان آورده است. گردشگران برای رسیدن به پارک درهٔ کوپرولو از فراز آب‌های خروشان و زلال رودخانهٔ مجاور آن عبور می‌کند که در نوع خود، بسیار لذت‌بخش و تماشایی است.

درهٔ کوپرولو، که خود یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور آنتالیا به‌شمار می‌رود، حدود ۱۴ کیلومتر در امتداد رودخانه کوپرولو امتداد یافته با چهارصد متر عمق، در بعضی نقاطش، از عمیق‌ترین دره‌های ترکیه محسوب می‌گردد.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید