معرفی ۲۰ جاذبه شگفت انگیز غارنوردی جهان - تکفارس 
معرفی ۲۰ جاذبه شگفت انگیز غارنوردی جهان - تکفارس 
معرفی ۲۰ جاذبه شگفت انگیز غارنوردی جهان - تکفارس 

معرفی ۲۰ جاذبه شگفت انگیز غارنوردی جهان

سپهر بندزر
۲۳ تیر ۱۴۰۱ - 17:47
بهترین غارهای جهان

غارنوردی به‌عنوان یکی از جاذبه گردشگری خاص شناخته می‌شود که تنها افراد علاقه‌مند به این حوزه و دانشمندان به گشت و گذار و مطالعه چنین مکان‌هایی تمایل نشان می‌دهند. در سراسر جهان، غارهای عظیمی با عمق چند صد مایل قرار دارند که همانند غار Glowworm در نیوزلند به جاذبه‌های توریستی تبدیل شده‌اند.

دراین‌بین، غارهای مخوفی وجود دارند که گردش در آنها نیازمند شجاعت و انگیزه بیشتر است. این ابر غارها قادر هستند تا نزدیک به ۴۰ آسمان‌خراش را در درون خود جای دهند. بعضی از ترسناک‌ترین و چالش‌برانگیزترین غارها در دریاها جا خوش کرده‌اند که آنها را به یکی از مخفی‌ترین و رمزآلودترین مکان‌ها تبدیل می‌کند. در کوه‌های آلپ با عمق بیش از ۳۰۰ مایل، گردشگران می‌توانند در غارهای ساخته شده از یخ و برف‌های خالص به گشت‌وگذار بپردازند.

با وجود تمامی زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این حوزه، در غارهایی نیز همانند غار کریستال بر روی مردم بسته است. دمای این غار نزدیک به ۱۵۰ درجه فارنهایت و رطوبت این مکان ۱۰۰ درصد است. غارهایی مانند Shaft sinkhole، به‌قدری عمیق هستند که هیچ‌کس نتوانسته در اعماق آن به اکتشاف بپردازد و حتی غار چاله شیطان نیز که سونامی‌های کوچکی را درست می‌کند بسته شده و گفته می‌شود که نفرین شده است.

غار Eisriesenwelt در اتریش

Eisriesenwelt Cave, Austria

غار Eisriesenwelt که با نام جهان یخ‌های غول‌آسا نیز شناخته می‌شود، در عمق کوه‌های آلپ، در پایه فلات و در رشته‌کوه‌های آلپاین واقع شده است. فتح این غار زیبا، مستلزم تحمل لحظات و مسیرهای طاقت‌فرسایی است که باید با کوه‌نوردی طی شود و اگر قصد دارید تا از این غار دیدن کنید می‌توانید از کابل خودرویی که از سال ۱۹۹۵ در آنجا قرار داده شده استفاده کنید.

هنگامی‌که به داخل غار وارد شدید، می‌توانید از محیط و مسیر ۴۲ کیلومتری این غار به همراه برج‌های یخی غول‌آسا که در سقف و زمین قرار دارند لذت ببرید. این غار با وجود دمای صفر درجه، زمین یخی و ارتفاع زیاد به‌عنوان یکی از زیباترین غارهای این فهرست شناخته شده و همراه داشتن لباس گرم و تلفن هوشمند برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز الزامی است.

غار Orde در روسیه

Orda Cave, Russia

Orde یکی از طولانی‌ترین غارهای جهان است که در کوه‌های یورال، نزدیک شهر پرم در روسیه واقع شده است. غار اوردا به فاصله ۳ مایل کشیده شده و بیشتر بخش‌های غوطه‌ور شده آن در آب از سنگ گچ ساخته شده است. این مکان طبیعی با تونل‌ها و باریکه‌های خود تا فاصله ۱۰۰ فیت پایین‌تر از سطح زمین آمده و دمای سرد آب (۹۰ درجه فارنهایت) برای شناگران تازه‌کار مناسب نیست.

برای توصیف خاص بودن این غار باید گفت که اتحادیه روسیه استفاده لباس‌های شنا مختص به این مکان را برای بازدیدکنندگان الزامی کرده تا حباب‌های اکسیژن ساخته شده توسط شناگران، به دیواره گچی آسیب نزند.

رود زیرزمینی Princesa در فیلیپین

Puerto Princesa Subterranean River, the Philippines

این سیستم زیرزمینی رودخانه princesca که با نام Saint Paul نیز شناخته می‌شود، به سمت کوه‌های St Paul در جزیره پالاوان و در کشور فیلیپین جاری می‌شود. این منطقه در سال ۱۹۹۲ به پارک ملی تبدیل شد و سپس یونسکو آن را به‌عنوان یکی از هفت عجایب طبیعی و میراث جهانی خود شناخت.

برای واردشدن به غار باید سوار قایق شوید و مسیر ۲۴ کیلومتری تا دریا را طی کنید. دریا به طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر آب رودخانه قرار گرفته و با وجود آب آرام و آرامش‌بخش، ممکن است به موج‌های خطرناک و کوبنده تبدیل شود.

غار Krubera در جورجیا

Krubera Cave, Georgia

Krubera یکی از عمیق‌ترین غار جهان در کوه‌های Caucasus است. بسیاری از شناگران حرفه‌ای و غارنوردان برای یافتن عمق این غار برنامه‌ریزی کردند. آنها ۲۰۰۰ متر از عمق این غار را طی کردند ولی نتوانستند پایان آن را پیدا کنند.

عمق این غار در زیر کوه به بیش از ۱۶ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند; تونل‌ها و مسیرهای گیج‌کننده بسیاری در این غار قرار دارند که در صورت عدم اهمیت به مسیر، احتمال گم‌شدن گردشگران در آن افزایش پیدا می‌کند.

بسیاری از شاخه‌های تونل از آب‌پوشیده شده و به دلیل عمق پایان‌ناپذیر آن گشت‌وگذار در زیر آب مستلزم تخصص بالا در شنا است.

غار Son Doong در ویتنام

Son Doong Cave, Vietnam

عنوان بزرگ‌ترین غار جهان به Son Doong اهدا شده و این غار تمامی شرایط لازم برای ساخت یک اکوسیستم را فراهم کرده است. از چمن گرفته تا جنگل و حتی کوه‌های متنوع با غارهای مختص خودشان، همگی شامل این مجموعه عظیم می‌شوند و باعث حیرت همگان شده‌اند.

ارتفاع غار اصلی Son Doong به ۷۰۰ فیت و مسافت به آن به مقدار تقریبی ۳ مایل می‌رسد که با دارابودن ساحل و امواج باعث شگفتی محققان شده است. غار Hang Son Doon در سال ۱۹۹۱ کشف شد و سپس به‌عنوان پارک ملی ویتنام شناخته شد.

با درنظرگرفتن مسافت زیاد این غار، بهتر است تا یک فرد آشنا به محیط را با خود همراه کنید، تا در کنار لذت‌بخش‌تر شدن سفر از گم‌شدن در این شگفتی جلوگیری کنید.

غار Mammoth در ایالت کنتاکی

Mammoth Cave, Kentucky

اگر علاقه وافری به گم‌شدن در مسیر غارهای بزرگ دارید، غار Mamoth در پارک ملی کنتاکی آمریکا یکی از گزینه‌هایی است که به‌هیچ‌عنوان نباید از دست دهید. مسافت و طول مسیرهای این غار به ۶۵۲ کیلومتر می‌رسد که شامل رودها و فضاهای طبیعی زیرزمین می‌شود.

Mamoth به طور ناباورانه‌ای گسترده است و همچنان بسیاری از بخش‌های آن دست‌نخورده باقی‌مانده است. در کنار محیط‌های طبیعی، غار Mamoth میزبان پنج گونه از خفاش‌های ماقبل تاریخ است که در دوران حیات دایناسورها می‌زیسته‌اند؛ بنابراین، اگر از خفاش‌ها واهمه ندارید می‌توانید با خیال راحت از این غار بی‌پایان دیدن کنید.

غار Optymistychna در اوکراین

Optymistychna Cave, Ukraine

غار پیچ‌درپیچ و مخوف واقع در اوکراین، پنجمین غار طولانی جهان است که طول آن به ۲۳۰ کیلومتر می‌رسد.اگرچه ارتفاع بسیاری از راهروهای این غار کمتر از ۱.۵ متر است، ولی قد اتاقک‌های شکل‌گرفته در آن به ۱۰ متر نیز می‌رسد.

ساختار گچی این غار بسیار ظریف و شکننده است و ضربه‌زدن به آن منجر به ساخت غارهای کوچک خواهد شد. ضخامت دیوارهای شکل‌گرفته در بعضی از مکان‌ها به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد و تونل‌های متعدد که به شاخه اصلی غار متصل هستند موجب تشکیل راهروهای بی‌پایان و نام‌گذاری این مکان به‌عنوان یکی از خوفناک‌ترین غارهای جهان شده است.

غار Wind در جنوب داکوتا

Wind Cave, South Dakota

این غار با مسافت ۲۲۶ کیلومتر و داشتن چندین طبقه، به‌عنوان متراکم‌ترین غار جهان شناخته شده که لقب اولین غار تبدیل شده به پارک ملی را نیز یدک می‌کشد. نام ویند یا همان باد به دلیل وزش دایمی باد درون راهروهای این غار انتخاب شده که با درنظرگرفتن دهانه راهرو و دریچه، فشار باد نیز تغییر می‌کند.

بااین‌حال، سعی کنید گول هوای خوب و بادهای خنک آن را نخورید. زیرا غار ویند مکانی خطرناک برای گشت‌وگذار است و سالانه گردشگران بسیاری در آن گم می‌شوند که توسط نیرو ویژه اختصاص‌یافته شده پیدا می‌شوند.

غار Cenote Esqueleto

Cenote Esqueleto, Mexico

Cenote Esqueleto که با نام <<معبد نابودی>> نیز از آن یاد می‌شود، غاری بسیار بزرگ در کشور مکزیک است که در فیلم‌های مختلفی از آن استفاده شده است. فاصله بین سطح آب تا غار مسافتی حدود ۳۰ فیت ارزیابی شده که در صورت رسیدن به غار با محیطی تاریک و فوق‌العاده ترسناک روبرو خواهید شد.

همان‌طور که از نام این غار پیداست، سالانه جان ۳ نفر از گردشگران در عمق آب‌های این مکان خطرناک گرفته می‌شود و بسیاری از شناگران ترجیح می‌دهند تا برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در مکان‌های روشن و زیر نور آفتاب شنا کنند.

غار Shaft در استرالیا

The Shaft, Australia

این چاه آب کوچک طبیعی که در بخش های چمنی قرار گرفته، باعث شده تا افراد بسیاری جان خود را در عمق این مکان از دست بدهند. محل ورود و راهرو های این غار بسیار پیچ در پیچ و پر عمق است. این ویژگی باعث شده تا بسیاری از تجهیزات ساخته شده برای این شرایط از کار بیفتند و شناگران در راهرو های گمراه کننده فراموش شوند. این اتفاق باعث شده تا میزان مرگ و میر سالیانه مردم در این غار ثبت و ارزیابی شود.

به دلیل نبود نور های طبیعی در غار و راهرو های کوچک، بسیاری از تجهیزات روشنایی شناگران بی مصرف باقی می ماند و تنها شجاع ترین افراد توانایی گردش در این غار را خواهند داشت.

غار Sima de la Cormisa در اسپانیا

Sima de la Cormisa, Spain

دومین غار عمیق جهان که Sima de la Cormisa نام دارد در کنار دو غار معروف جهان جا خوش کرده و اگر به شکل جسورانه‌ای علاقه دارید تا وقت خود را در چنین مکانی بگذرانید، می‌توانید از عمق ۱۸۸۷ متری این غار با ظاهر مخفوش لذت ببرید.

این غار که در محدوده کوه‌های اروپا واقع شده، سالانه جان چندین گردشگر را به‌خاطر تلاش برای کشف عمق و اسرار خود می‌گیرد. بااین‌حال، اگر شما غارنورد خبره‌ای هستید و یا در چنین زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید، شانس زنده ماندن شما افزایش پیدا می‌کند.

غار Sarma در جورجیا

Sarma, Georgia

سومین غار عمیق جهان نیز در جورجیا آرمیده و در بخش غربی کوه‌های Caucasus واقع شده است. عمق غار سرما در حدود ۱۸۰۰ متر ارزیابی شده و برعکس Sima de la، این غار ظاهری زنگوله مانند دارد. با وجود قرارگرفتن این غار در زیر کوه و عمیق بودن آن، همچنان مورد لطف تابش خورشید واقع می‌شود و زیست‌بوم شکل‌گرفته در این غار همچنان بر زندگی خود ثابت‌قدم است.

در این غار، آب‌های کریستالی آبی و ساحل وجود دارد که مملو از مواد معدنی است و با اینکه دمای آب آن برای شناکردن مناسب نیست، ولی گروه‌های تحقیقاتی که به این غار اعزام شدند توانستند به‌سرعت در داخل آن اردوگاه تشکیل دهند.

غار Krubera-Voronja در جورجیا

Krubera-Voronja Cave, Georgia

یکی دیگر از عمیق‌ترین غار جهان در یکی از کوه‌های Csucssus جورجیا واقع شده است. این غار تنها مورد موجود در دنیا است که بیش از ۲ کیلومتر عمق دارد و ترکیب راهروهای زیرزمینی، غارها و سازه‌های طبیعی آن بسیار تأثیرگذار است.

Krubera-Voronja به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین غارهای جهان شناخته شده و پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تولد این غار به دوران ژوراسیک و ماقبل تاریخ برمی‌گردد. گم‌شدن در عمق ۲۱۹۷ متری، بسیار آسان است و اگر به توانایی و مهارت خودباور دارید، می‌توانید به گروه‌های تحقیقاتی سالیانه که به این غار اعزام می‌شوند بپیوندید و خود را محک بزنید.

غار Yucatan Cenotes در مکزیک

Yucatan Cenotes, Mexico جاذبه گردشگری

Yucatan Cenotes غاری است که از سیستم رودهای زیرزمینی بهره می‌برد، تنها به‌عنوان یک غار شناخته نمی‌شود و مجموعه‌ای از غارهای زیبایی است که تبدیل به مکان گردشگری شده و برعکس سایر موارد ذکر شده به‌عنوان غارهای خطرناک شناخته نمی‌شوند.

باغ بهشت، یکی از جاذبه‌های دیدنی این مکان است که به افراد عادی و بدون پیش‌زمینه صخره‌نوردی و شنا پیشنهاد نمی‌شود و اگر بر تصمیم خود مصمم هستید، می‌توانید با رسیدن به این مکان حضور خود را در جمع افراد شجاع و بی‌پروا حس کنید.

غارهای آبی در یونان

Blue Caves, Greece جاذبه گردشگری

زیبایی غارهای موجود در ساحل جنوبی جزیره Zakynthos مناظر بی نظیری را به گردشگران ارائه می‌دهند. گردش و جستجو در این غار نیازمند استفاده از قایق است و بازدیدکنندگان می‌توانند با اجاره قایق از بعدازظهر دل‌انگیز خود در غارها و راهروها لذت ببرند.

این نکته را در نظر بگیرید که باید در یک‌زمان مشخص شده غارها را ترک کنید. دلیل این امر به‌خاطر بالا آمدن امواج و آب است که منجر به گیرافتادن بازدیدکنندگان می‌شود.

غار کریستال در مکزیک

Crystal Cave, Mexico

در سال ۲۰۰۰، غار کریستالی مشهور توسط معدنچی‌ها و در تونل جدید کشف شد. این غار که در فاصله ۱۲۰ متری در زیرزمین واقع شده خانه کریستال‌هایی با سایزهای مختلف و حتی ۱۲ متر است که با رطوبت ۱۰۰ درصدی و دمای بسیار زیاد علاقه‌ای به جذب گردشگر ندارد.

کریستال‌های موجود در این غار از بزرگ‌ترین مدل‌های نسل خود هستند ولی نکته جالب‌توجه در مورد این غار به باکتری‌های کشف شده در آن برمی‌گردد که ارگانیسم آن در هیچ مکانی از زمین یافت نشده و محققان توانستند بعد از سال‌ها آنها را به حیات بازگردانند.

غار هزار بودا در چین

Caves of the Thousand Buddhas, China

تمامی غارهای ذکر شده در این لیست توسط طبیعت شکل گرفته اند به جز غار هزار بودا که توسط راهبان بوداییسم و با کندن ضخره ها وسنگ ها در قرن های یازدهم و چهارم انجام شده است. حول این مکان، ۴۹۲ غار کشف شده که تمامی آنها با عمق ۵۰۰ متر، خانه مجسمه های گوناگون بودا و دیوارنگاری های مختلف هستند.

در کنار این ویژگی ها، غارهای ساخته شده برای بودا ، زمینه های الهام و خلاقیت های بی بدیل در طراحی مدل مجسمه های بودا هستند که بازدیدکنندگان را برای یافتن راز های این غار دعوت می کنند.

غارهای کرم شب تاب در نیوزلند

Glowworm Caves, New Zealand غار نوردی

هیچ غاری همانند غارهای کرم شبتاب در جهان وجود ندارد و این معجزه طبیعت باعث ساخت کهکشانی داخل غار شده است. کرم‌های شبتاب موجود در این ۳۰۰ غار برای جذب شکار خود نورهای درخشانی را تولید می‌کنند و بافت‌های ساخته شده بین آنها برای گرفتن شکار است که ظاهراً همانند تار عنکبوت عمل می‌کند.

دیدن مناظر و زیبایی‌های محیط این غارها از طریق قایق امکان‌پذیر است و می‌توانید لحظات خاطره‌انگیز و خاصی را در کنار خانواده و ثبت تصاویر تجربه کنید.

غارهای Skaftafell در ایسلند

غارنوردی Skaftafell Ice Caves, Iceland

ساخته‌شدن این غارهای زیبا حاصل آب شدن یخچال‌های طبیعی در بالای این غار است که به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود. یخ‌های آب شده کم‌کم در لایه‌های بالایی این یخچال جمع می‌شوند و با سرد شدن محیط دوباره تبدیل به مسیرها و لایه‌های یخی می‌شوند. مسیر سازی‌های انجام شده توسط این فرایند موجب تشکیل تونل‌ها و ساخت دیوارهای کریستالی و یخی می‌شود که باور آن برای بازدیدکنندگان غیرممکن است.

برای بازدید از این غارها، تورهای محدود و ویژه در نظر گرفته شده تا ضمن نمایش این محیط بکر، از دسترسی مردم نیز به‌دور باشد.

غارهای مرمری در شیلی

غارنوردی Marble Caves, Chile

این مکان که تا حدی در دریاچه کررا و در مرکز شیلی غوطه‌ور شده، زیباترین غارهای جهان را در خود جای‌داده‌اند. غارهای مرمری در جریان ۶۰۰۰ساله آب به‌آرامی در سواحل مرمر ایجاد شده است و آب‌های آبی را خواهید دید که همانند سنگ مرمر فوق‌العاده صاف منعکس شده‌اند.

این غارها که هیچ نمونه‌ای از آنها در جهان یافت نمی‌شود در حال حاضر تحت خطر نابودی قرار دارند; زیرا دولت شیلی برای ساخت ۵ سد در حال برنامه‌ریزی است و اگر قصد دارید قبل از نابودی از این غارها دیدن کنید باید به فکر برنامه‌ریزی سفر خود باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید