معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت اول - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت اول - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا – قسمت اول

معرفی جاذبه های گردشگری آنتالیا

جاذبه‌های متعددی که در آنتالیا قرار گرفته، این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان تبدیل نموده. در صورتی که قصد سفر به این شهر دیدنی را دارید، فهرست جاذبه‌های زیر کمک شایانی به شما در طول سفر خواهد کرد. این هزارتوی قدیمی که به‌جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین مکان‌های گردشگری در کشور ترکیه است، ده‌ها زیربنای قدیمی که از لحاظ تاریخی بسیار ارزشمند هستند را در خود جای داده.

با این حال، بناهای تاریخی آنتالیا، تنها عنصر جذابی نیست که به چشم می‌خورد. این شهر هم‌چنین مقصدی بی‌نظیر برای بازدید از سواحل ترکیه است. این موضوع باعث می‌شود آنتالیا هم عاشقان تاریخ و هم کسانی که دیدن مناظر تماشایی و لذت‌بردن از آن‌ها را به بقیهٔ کارها ترجیح می‌دهند، جذب خود کند. شما نیز می‌توانید با فهرستی که آماده کرده‌ایم، با بهترین نقاط گردشگری آنتالیا آشنا شوید.

آنتالیا، ترکیه

۱- شهر قدیمی آنتالیا (کالیچی)

کالیچی یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر آنتالیا و بهترین گزینه برای قدم‌زنی در این شهر است. عمارات قدیمی دوران عثمانی در این منطقه به بهترین شکل ممکن بازسازی شده‌اند. صف گسترده‌ای از هتل‌ها، فروشگاه‌ها، گالری‌های هنری و رستوران‌ها نیز در شهر قدیمی (Old Town) جای گرفته‌اند. اگرچه هدف اصلی این مکان استراحت و یافتن آرامش از دنیای بیرون در طول سفرتان به آنتالیا است، ولی باز جاذبه‌های جزئی و کوچکی نیز در این مکان قرار دارند که گردشگران را سرگرم خود خواهد ساخت. میدان اصلی محلهٔ کالاکاپیسی (Kale Kapisi) شامل دروازهٔ قلعه به‌همراه یک برج ساعت سنگی می‌باشد. مسجد محمدپاشا تکلو (Tekeli Mehmet Paşa Camii) نیز که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده، در این منطقه قرار دارد. گنبد اصلی این مسجد که بر روی یک لبه بلند قرار دارد، توسط سه نیمه گنبد در جهت‌های شرقی، غربی و جنوبی این منطقه در کنار سه گنبد دیگر در ضلع شمالی پشتیبانی می‌شود. مسجد مناره شکسته (Kesik Minare Cami) نیز یکی دیگر از مکان‌های جذابی است که در خیابان‌های کالیچی قرار گرفته و این محله را باشکوه‌تر ساخته است. در قرن نوزدهم میلادی بود که این مسجد تقریباً به‌طور کامل به‌وسیلهٔ آتش نابود شد؛ هم‌اکنون این معبد رومی که در زمان امپراتوری روم شرقی (بیزانس) به کلیسا تبدیل شده بود، در نقش مسجد فعالیت می‌کند.

آنتالیا، ترکیه

۲- بندر قدیمی (شهر قدیمی مارینا)

بندر قدیمی آنتالیا که اجتماعی تماشایی از کافه‌ها، بازارها، بوتیک‌ها و قایق‌ها را در خود جای داده، یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی آنتالیا محسوب می‌شود که چشم‌اندازی بر دریای مدیترانه نیز دارد. با توجه به اتمسفر توأم با آرامش آن، تصور این‌که این بندر روزی بزرگ‌ترین منبع اقتصادی آنتالیا بوده کمی سخت است. از اوایل قرن دوم میلادی تا اواسط قرن بیستم، این بندر چشمهٔ تجارت و بازرگانی منطقه بوده. امروزه گردشگران برای خرید سوغات و تماشای مناظر دل‌نشین غروب خورشید از این بندر بازدید می‌کنند؛ از میان کارهای متعددی که گردشگران می‌توانند در طول سفر خود به بندر قدیمی آنتالیا به آن بپردازند، می‌توان به شنا در نواحی اطراف ساحل، گشت و گذار در منطقهٔ کناری آن و وقت‌گذرانی روی ساحل آن اشاره کرد.

آنتالیا، ترکیه

۳- موزه آنتالیا

در صورتی که به تاریخ کشور ترکیه علاقه‌مند هستید، حتماً سری به این موزهٔ خیره‌کننده نیز بزنید. نمایشگاه‌های متعددی که در موزهٔ آنتالیا برگزار می‌شود نمایش‌دهندهٔ تمامی آثار باستانی یافت‌شده در ساحل ترکیه هستند. علاوه بر این، لازم است ذکر شود این نمایشگاه‌های تاریخی به مدرن‌ترین و ساده‌ترین نحو ممکن برگزار می‌گردند تا درک تاریخ کشور ترکیه برای مخاطبین و گردشگران بسیار آسان‌تر شود. بخش عظیم باستان‌شناسی این موزه جلوه‌گر آثاری از عصر برنز تا دوران امپراتوری روم شرقی می‌باشد و تأکید آن بیشتر روی خرابه‌هایی است که هنوز در مناطق اطراف موزه کم و بیش یافت می‌شوند.

اقدامات اولیه برای تأسیس موزه آنتالیا در سال ۱۹۲۲ بعد از پایان جنگ جهانی اول انجام شد. در واقع در طول زمانی که آنتالیا تحت اشغال نظامی ایتالیایی‌ها بود باستان شناسان این کشور با ادعای تمدن به از بین بردن گنجینه‌های باستان‌شناسی یافت شده در مرکز شهر و اطراف سفارت ایتالیا پرداختند تا این‌که برای جلوگیری از این طرح، سلیمان فکری بیگ، مشاور سلطان، خود را به عنوان متصدی داوطلبانه آثار باستانی منصوب کرد و با جمع‌آوری آن‌چه در مرکز شهر به جای مانده بود برای اولین بار موزه آنتالیا را تأسیس نمود.

این موزه شامل ۱۳ تالار نمایش و یک گالری روباز می‌باشد. مجموعه موزهٔ آنتالیا متشکل از ۵۰۰۰ اثر هنری و ۲۵ تا ۳۰ هزار قطعهٔ دیگر است که در معرض دید قرار نگرفته‌اند. این موزه بیش از همه به نواحی مدیترانه‌ای و پامفیلیه می‌پردازد و گچ‌بری‌ها و مجسمه‌های مکشوفه از شهر قدیمی پرگه یکی از قسمت‌های جالب آن است.

آنتالیا، ترکیه

۴- مسجد ییولی مناره (مسجد علاءالدین)

می‌توان گفت متمایزترین جاذبهٔ گردشگری آنتالیا مسجد ییولی است که بین سال‌های ۱۲۱۹ تا ۱۲۳۶ میلادی توسط سلطان علاء الدین کیقباد (یکم) ساخته شد. وی یازدهمین سلطان از بین سلاطین سلجوقیان روم بود. منارهٔ این مسجد نمونهٔ بسیار شایسته و خوبی از معماری دوران سلجوقی (سلجوقیان روم) است. مسجد آن نیز که اولین بار در قرن چهاردهم میلادی تصمیم به ساخت آن گرفته شده، هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. روبه‌روی این مناره، برج ساعت آنتالیا قرار گرفته که در دوران عثمانی ساخته شده و در نزدیکی آن، مقبره‌هایی از قرن چهاردهم میلادی به بعد وجود دارد.

معماری این مسجد با الهام از سبک اسلامی انجام و سقفش با چوب پوشانیده شده است. از مهم‌ترین بخش‌های این مسجد می‌توان به ۴۱ ستون مرمری مربوط به دوران کلاسیک و منبر مربوط به دوران بیزانس آن اشاره کرد. دیگر مشخصه‌‌ی جذاب این مسجد شامل نمادهای سوزنکاری چوبی سلجوقی آناتولی می‌باشد که در سال ۱۱۵۵ توسط من‌گوم برتی (Mengum Berti) ساخته شد.

آنتالیا، ترکیه

۵- دروازه هادریان

دروازه هادریان یکی از برجسته‌ترین و دراماتیک‌ترین درب‌های ورودی به منطقهٔ کالیچی می‌باشد. احتمال داده می‌شود که سازهٔ اولیهٔ این دروازه در اصل، دو طبقه بوده باشد اما امروزه تنها بخش زیرین آن که در شرق شهر قدیمی قرار گرفته، باقی‌ مانده ‌است. این دروازه به افتخار سفر و بازدید هادریان، امپراتور وقت روم، از آن شهر، در سال ۱۳۰ پس از میلاد، ساخته شد. مصالح استفاده شده در ساخت این دروازه از مرمر سفید تشکیل شده و به‌صورت سه قوس با ستون‌هایی کورینتی چشم‌گیری مزین شده. شیوه کورینتی یا قُرِنتی شیوه‌ای اولیه از معماری کلاسیک یونانی و رومی بود که در اواخر سدهٔ پنجم ابداع و به کار گرفته شد. تماشای سقف این دروازه حین عبور از قوس‌های آن، تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای گردشگران به وجود می‌آورد.

آنتالیا، ترکیه

۶- برج هیدیرلیک (برج خضرایلیا)

این برج استوانه‌ای که در قرن دوم میلادی ساخته شده و چهارده متر ارتفاع دارد، مناظر تماشایی متعددی از بندر قدیمی آنتالیا در اختیار گردشگران می‌گذارد. تاریخ‌دانان هنوز به‌طور کامل هدف و کاربرد اصلی این برج را نمی‌دانند؛ با وجود این، بسیاری معتقدند این برج زمانی به‌عنوان یک برج مراقبت برای بندر پرازدحام شهر فعالیت می‌کرده. امروزه این برج جاذبه‌ای فوق‌العاده تماشایی برای دیدن منظرهٔ غروب خورشید در عرض منطقهٔ بندر شهر قدیمی مارینا می‌باشد.

آنتالیا، ترکیه

۷- آسپندوس

دلیل اصلی سفر بسیاری از شیفتگان تاریخ به استان آنتالیا، بازدید از منطقهٔ آسپندوس است که در این زمینه، از اهمیت هنگفتی برخوردار است. آسپندوس در چهل و هفت کیلومتری شرق آنتالیا (به‌عبارتی هفت کیلومتری شمال‌شرقی مرکز سریک) واقع شده است. این زیربنای باستان‌شناسی، زمانی میزبان یکی از تئاترهای روم باستان بود. به عقیدهٔ بسیاری از تاریخ‌دانان، این بنا از لحاظ نگهداری و بازسازی، یکی از بهترین خرابه‌های تاریخی محسوب می‌شود و این موضوع باعث شده آسپندوس به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه و آنتالیا تبدیل شود. اوج فعالیت این بنا در قرون دوم و سوم میلادی بود؛ زمانی که خرابه‌هایی که امروز شاهدشان هستیم، تازه برای اولین بار در دست ساخت و ساز بودند. جدا از بخش تئاتر این بنا، سایر بخش‌های آسپندوس تقریباً به‌طور کامل نابود شده‌اند. از این جهت شاید جذاب‌ترین بخش آن برای بازدید، همین تئاتر آسپندوس باشد که زمانی توانایی قرارگیری ۱۵٫۰۰۰ نفر را در خود داشت.

آنتالیا، ترکیه

۸- ترمسوس

شاید بیشترین شهرت توریستی آنتالیا به آسپندوس تعلق بگیرد، اما صراحتاً می‌توان گفت ترمسوس، شهری در ارتفاع ۱۰۰۰ متری در پهلوی جنوب غربی کوه سولوموس، آسپندوس را از لحاظ تأمین اتمسفری مثال‌زدنی شکست می‌دهد. شهر باستانی توسط سولیمس، یکی از اهالی پیسیدیه، بنا شده بود. رومی‌ها و یونانی‌ها هیچ‌گاه موفق نشدند منطقهٔ ترمسوس را از دست جنگجویان پیسیدیه پس بگیرند. بقایای حفظ‌شده از این شهر باستانی اکنون در احاطهٔ جنگل‌های انبوه کاج روی تپه‌ای در همان منطقه قرار گرفته که مناظر تماشایی و زیبایی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

آنتالیا، ترکیه

۹- پرگا

شهر پرگا، که در منطقهٔ مسکونی آق‌سو آنتالیا واقع است، معمولاً با معبدهای خرابه و ورزشگاه ویران‌شدهٔ عظیم خود شناخته می‌شود. این دو عنصر کلیدی شهر پرگا جلوه‌گر شکوه تاریخی آن هستند. این شهر زمانی پایتخت پامفیلیه (پامفیلیا) بود که تحت فرمانروایی امپراتوری‌های روم و یونان فعالیت می‌کرد. خرابه‌های واقع‌شده در پرگا حدوداً در ۱۷ کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارند. در مقایسه با سایر جاذبه‌های آنتالیا، اهمیت کمتری به بازسازی ویرانه‌های شهر پرگا داده شده؛ از این رو احتمال ازدحام و شلوغی در این مکان به حداقل میزان ممکن می‌رسد و این موضوع باعث می‌شود گردشگرانی که از آن بازدید می‌کنند، از آرامش بیشتری برخوردار شوند.

در قسمت دوم این مقاله به معرفی سایر جاذبه‌های گردشگری آنتالیا و بهترین مکان‌های اقامت در این شهر خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.