با زیباترین جنگل های بارانی جهان آشنا شوید - تکفارس 
با زیباترین جنگل های بارانی جهان آشنا شوید - تکفارس 

با زیباترین جنگل های بارانی جهان آشنا شوید

سپهر بندزر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 18:12
بهترین جنگل های جهان برای گردشگری

جنگل های بارانی که به‌عنوان ریه‌های زمین نیز شناخته می‌شوند، زیست‌بوم‌ هایی حساس و در خطر انقراض هستند که همانند گنجینه‌های ارزشمند طبیعی بر روی زمین قرار گرفته‌اند و خانه پدیده‌ها، مناظر  طبیعی زیبا و عجیب‌ترین گونه‌های جانوری به شمار می‌روند.

برای تحسین چنین زیبایی نیاز نیست تا زیست‌شناس و یا متخصص باشید. زیرا، گونه‌های گیاهی این جنگل‌ها طوری به زندگی ما نزدیک هستند که ما را شگفت‌زده می‌کنند و  برخی از آنها نیز در حیاط پشتی منزل ما نیز روییده است.

جنگل‌های گرمسیری بارانی از نیم کره شرقی جنگل‌های بارانی معتدل گرفته تا سواحل قاره‌ای در نیمکره شمالی  کشیده شده‌اند و در این مقاله قصد داریم تا شما را با زیباترین جنگل‌های بارانی جهان که در صنعت اکوتوریسم فعالیت می‌کنند آشنا کنیم. با وب‌سایت تکفارس همراه باشید.

جنگل بارانی یانودا در چین

جنگل بارانی یانودا در چین جنگل های بارانی

جنگل بارانی یانودا در محدوده جزیره هاینان، در نزدیکی شهر سامیار و در سواحل شرقی این جزیره واقع شده است. سانیا در کشور چین یک مقصد گردشگری به شمار می رود و به همین منظور نیز مشهور است. بخشی از این منطقه به لطف مناظر منحصربه‌فرد جنگل‌های بارانی یانودا گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

از ۱۲۳ کیلومتر فضای این منطقه، ۴۵ کیلومتر از آن به‌ منطقه گردشگری فرهنگی و جنگل‌های بارانی اختصاص‌داده‌شده است که توسط دولت چین به‌عنوان یک مکان دیدنی با بیشترین میزان اهمیت رتبه‌بندی شده است.

دولت این کشور به‌منظور توسعه دره و مناطق سرسبز جنگل‌های بارانی مبلغ ۴ میلیون یوان را در نظر گرفته که تاکنون ۲ میلیون از این سرمایه استفاده شده و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا ۱۸ کیلومتر به داخل جنگل سفر کنند و از مسیرها، پله‌ها، پل‌ها، تخته‌سنگ‌های بزرگ، جانداران و گیاهان و آبشارها دیدن کنند.

یک مسیر رفت و برگشت نیز بین یانودا و سانیا ساخته شده و بازدیدکنندگان می‌توانند برای فعالیت‌های مختلف بلیت، بسته‌های ناهار را تهیه کنند و در انواع فعالیت‌های مختلف شرکت کنند. هزینه ورودی این جنگل از ۱۷۰ یوان شروع می‌شود.

جنگل Sinharaja در سری لانکا

جنگل های بارانی

جنگل Sinharaja، یکی از پارک‌های بزرگ سری‌لانکا است که به دلیل عدم دسترسی به آن از فعالیت‌های که منجر به قطع درخت شده نجات‌یافته است. در سال ۱۹۷۸ سازمان یونسکو این جنگل را به‌عنوان جهانی از گونه‌های مختلف زیستی طراحی و سپس آن را در لیست میراث‌ جهانی خود اضافه کرد.

امروزه جنگل‌های بارانی بکر که در سری‌لانکا واقع شده اند، میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بومی این منطقه هستند. اینهاراجا فقط ۱۳ مایل از شرق به غرب و کمتر از ۵ مایل از شمال به جنوب فاصله دارد. بااین‌وجود، برخی از بهترین جنگل‌های بارانی استوایی در جزیره را ارائه می‌دهد.

زندگی در این جهان وحش امری آسان نیست و موجودات وحشی بسیاری مانند: ۱۵ گونه پلنگ، میمون پوزه دار، گربه زباد نقاب‌دار، میمون صورت بنفش، وال‌مارت سبز و سایر گونه‌های پرندگان در این پارک به زندگی خود ادامه می‌دهند.

یکی دیگر از گونه‌های جانوری که در این پارک محبوب است، مارمولک هشداردهنده نام دارد که صدای ناهنجار و قابل‌توجهی را تولید می‌کند. این جنگل همچنین، از انبوه گیاهان معمولی یک جنگل مرطوب و استوایی تشکیل شده است که ارتفاع متوسط آنها به حدود ۴۰ متر و برخی دیگر از گونه‌ها به ۵۰ متر می‌رسد.

جنگل هاوایی در آمریکا

جنگل هاوایی در آمریکا جنگل های بارانی

اکثر ما فکر می‌کنیم که جنگل‌های استوایی و بارانی به‌عنوان جهانی متفاوت شناخته می‌شوند که در مکان‌های بسیار دور افتاده واقع شده‌اند. ولی بر عکس باور عموم،  منطقه هاوایی تنها جنگل بارانی استوایی است که در آمریکا واقع شده است.

این جنگل‌ها تمامی جزایر هاوایی و ۲۶۰۰ مایل از برخی مناطق را دربرگرفته‌اند. از زمانی که این  جزایر به‌واسطه اقیانوس آرام به مدت میلیون‌ها سال جداافتاده‌اند، گونه‌های گیاهی و جانوری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند که مانند آنها در سایر جنگل‌های جهان‌دیده نشده است. جنگل‌های بارانی هاوایی شامل: جنگل‌هایی با رطوبت ساحلی، ترکیبی و جنگل‌های با رطوبت بیشتر است.

تمامی این زیرشاخه‌ها ساختارهای گوناگونی از جنگل‌های بارانی را دارا هستند و شامل گونه‌های بومی مانند Koa و گونه‌های گیاهی Kukui و Milu بومی و اهل جزایر  پلینزی می‌شوند. گردشگران باید این نکته را در نظر داشته باشند که چنین جنگل‌هایی تحت انقراض هستند و باید قبل از ناپدید شدن حتماً از آنها بازدید کنند.

بسیاری از گونه‌های بومی پرندگان در این جنگل زندگی می‌کنند، ولی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات این منطقه حیوانی به نام خوک فرال است که به جانداران بومی صدمه می‌زند، آنها را شکار می‌کند، دانه گیاهان را با خود حمل می‌کند، کیفیت آب‌وخاک را کاهش می‌دهد، غلات را از بین می‌برد و حامل بیماری است.

جنگل بارانی Daintree در استرالیا

جنگل بارانی Daintree در استرالیا جنگل های بارانی

در امتداد ساحل شمال شرقی استرالیا و در سواحل رودخانه Daintree, جنگل بارانی قرار دارد که به‌عنوان جنگل بارانی داینتری شناخته می‌شود و یکی از پیچیده‌ترین زیست‌بوم‌های استرالیا و در هر نقطه از زمین است. علی‌رغم وجود خشکی که تنها یک درصد از استرالیا را پوشش داده، این جنگل میزبان ۳ درصد از گونه‌های قورباغه، خزندگان و کیسه‌داران، ۷ درصد از گونه‌های پرندگان و ۹۰ درصد از گونه‌های خفاش و پروانه در استرالیا است.

این جنگل همچنین زیستگاه بسیاری از گونه‌های موجودات اولیه است که قدمت آنها در حدود ۱۱۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود. میوه احمق یا Idiot Fruit که با نام علمی Idiospermum australiense نیز شناخته می‌شود، یکی از گونه‌های اولیه، قدیمی و کمیاب از گیاهان زمین است.

این بستر طبیعی دره‌های عمیق، جویبارها، آبشار، جنگل‌های انبوه و قله‌های سر به فلک کشیده و رشته‌کوه‌های کهن را برای دوستداران طبیعت به ارمغان می‌آورد. موقعیت جنگل‌ها که در امتداد ساحل قرار دارند، باعث شده تا جنگل‌های استوایی بارانی، شن سفید، سواحل مرجانی در یک قاب تصویر قرار بگیرند و ترکیبی فوق‌العاده کمیاب که در هیچ کجای زمین وجود ندارد را بازسازی کنند. عاشقان هنر به دلیل مناظر فوق‌العاده و جذابیت‌های منحصربه‌فرد از این جنگل استقبال می‌کنند.

جنگل بارانی Appalachian در آمریکا

جنگل بارانی Appalachian در آمریکا جنگل های بارانی زیست‌بوم‌

درحالی‌که ممکن است جنگل استوایی بسیاری در شمال آمریکا وجود نداشته باشد، ولی جنگل‌های بارانی به‌وفور در آنجا یافت می‌شود و مردم از وجود جنگل‌ها و کوه‌های Appalachian بی‌خبر هستند. این جنگل بارانی به‌عنوان زیستگاهی معتدل شناخته می‌شنود که هوایی معتدل و سرد دارند و سالانه حدود ۶۰ اینچ باران را در سال دریافت می‌کنند. این جنگل خانه بیش از ۳۰ ‌نوع سمندر و پستاندار می‌باشد که شامل سنجاب‌ها،خرس های سیاه،آهوی دم سفید،صنوبر،درخت راش و درخت توس است.

انسان‌ها حدود ۱۰۰۰۰ سال در این جنگل زندگی می‌کردند، ولی مردم چروکی بین سال‌های ۱۸۳۸ و ۱۸۳۹ مجبور به نقل‌مکان به اوکلاهاما شدند. مسیر آپالاچین که بیش از ۲۰۰۰ مایل را در بر می‌گیرد، در سال ۱۹۳۷ تکمیل شد و کوهنوردان می‌توانند مسیر جورجیا تا مین را دنبال کنند. همچنین چندین پارک از جمله جنگل‌های ملی نانتهالا، جنگل ملی چروکی در این منطقه وجود دارد که سالانه میزبان چندین میلیون گردشگر است.

جنگل هاراپان در اندونزی

جنگل هاراپان در اندونزی جنگل های بارانی

در جزیره سوماترا و در اقیانوس آرام جنوبی، زمینی به وسعت ۹۸۵۵۵ هکتار جنگل بارانی هاراپآن را تشکیل داده است که حدود ۲۰ درصد از آن جنگل‌های باقی‌مانده است که از سال ۱۹۷۰ به طور انتخابی قطع شده‌اند. این جنگل در حال حاضر توسط مردم و انجمن بین‌المللی Burung و Biedlife مدیریت می‌شود. ولی بااین‌وجود ساخت یک بزرگراه پیشنهادی این میراث گرانبها را تهدید می‌کند.

این جنگل از لحاظ تنوع زیستی بسیار گسترده است و حدود ۳۰۰ گونه مختلف از پرندگان، ببر سوماترایی، کرگدن سوماترایی را در خود جای‌داده است. ازآنجایی‌که قطع درختان یکی از دلایل نابودی جنگل‌ها محسوب می‌شوند، انجمن سلطنتی بریتانیا برای حفاظت از پرندگان پویشی را برای کاشت ۱ میلیون درخت جدید در این جنگل آغاز کرده‌ است.

انجمن بین‌المللی جنگل بارانی Harpan برای گردشگران طبیعی و افرادی که مشتاق دیدن این مکان هستند فعالیت‌های مختلفی را در نظر گرفته است. برای کسانی که به پیاده‌روی علاقه دارند، ۴ مسیر مختلف ساخته شده که گردشگران می‌توانند در سطوح سختی متفاوت از آن لذت ببرند.

گشت‌وگذار در رودخانه و شب یکی دیگر از گزینه های پیش روی بازدیدکنندگان است. برای کسانی که علاقه سرشاری به ماجراجویی دارند، می‌توانند در کمپین شبانه حضور داشته باشند و کاشت درخت نیز از فعالیت‌هایی است که مردم را به احیای جنگل دعوت می‌کند.

جنگل های شمال غربی هند

جنگل های شمال غربی هند جنگل های بارانی

کوه‌های گات غربی در هند خانه ۴ جنگل بارانی متمایز هستند. جنگل بارانی شمال غربی گات در جنوب غربی هند و در بخش شمال رشته‌کوه‌های گاتس قرار دارد و این جنگل از Gujarat در جنوب شرقی تا کارناتاکا امتداد می‌یابد. جوکا دومین آبشار مرتفع هند و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور است. جنگل بارانی گات نزدیک به ۱۹۰۰۰ مایل مربع را پوشش می دهد و تا ارتفاع ۱۰۰۰ متری سمت کوه ها گسترش می‌یابد.

سازمان جهانی حیات‌وحش ۱۳ منطقه حفاظت شده را در این جنگل تعیین کرده و این مناطق حدود ۵ درصد از مساحت جنگل‌ها را در بر می‌گیرند. از این میان، پارک ملی آتشی در کارناتاکا یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید است. این پارک در بین ساعت ۶ صبح تا ۶ بعدازظهر برای استقبال از گردشگران باز است و فعالیت‌های ورزشی مختلفی مانند: کمپینگ، قایق‌سواری، رفیتنگ و پیاده‌روی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

یکی دیگر از جاذبه‌های محبوب این منطقه، آبشار دیدنی دودهساگار است که با پیاده‌روی مسیر ۲۰ کیلومتری می‌توانید به آنجا برسید. پلنگ‌های سیاه، فیل‌های آسیایی، ببرها و گونه‌های متنوعی از پرندگان و خزندگان نیز در این پارک زندگی می‌کنند ولی به‌ندرت دیده می‌شوند. فصل گردشگری به این مکان بین ماه‌های اکتبر و مه است که آب‌وهوای آن در تمام طول سال مرطوب است.

جزیره ونکوور در کانادا

جزیره ونکوور در کانادا جنگل های بارانی

کلمه جنگل‌های بارانی تصاویری از مناطق گرمسیر جنگل‌های عمیق و متراکم را در ذهن ما تداعی می‌کنند، ولی در حقیقت انواع مختلفی از این جنگل‌ها در مکان‌های از جهان مانند: سواحل بریتانیا، کلمبیا، کانادا و ونکوور پراکنده شده‌اند.

بخش بزرگی از جنگل بارانی اقیانوس آرام منعکس‌کننده گونه‌های گیاهی سرزمین اصلی است، و درختان کهی که قبل از میلاد مسیح روییده اند به همراه درختان دیگر مانند: شوکران غربی، سرو زرد، صنوبر داگلاس، و کاج سفید غربی در این مکان قرار دارند.

بعضی از بلندترین نمونه‌های درخت صنوبر داگلاس که تاکنون گزارش شده‌اند در جزیره ونکوور یافت می‌شوند. ‌در جنوب و شرق این جزیره، تنوع پوشش گیاهی به‌وفور پیدا می‌شود و درختانی مانند: مادرون، انگور اورگان، سرو قرمز، درختان افرا و توسکا قرمز نیز در این مکان قرار دارند. گونه‌های حیوانی این جنگل عبارت‌اند از: خرس سیاه، گربه، گوزن روزولت، مارموت و گرگ جزیره ونکوور.

بخش جنوبی این جزیره پر ازدحام است و فرصت‌های بسیاری را برای تفریح در دسترس گردشگران قرار می‌دهد. با وجود قله‌های سر به فلک کشیده Golden hinde، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و آبدره‌ها در امتداد سواحل غربی این جزیره، پیاده‌روی یکی از فعالیت‌های مورد استقبال بازدیدکنندگان به شمار می‌رود.

جنگل Primorsky Krai در روسیه

جنگل Primorsky Krai در روسیه جنگل های بارانی

بسیاری از ما سیبری را به‌عنوان یک‌ جنگل قطبی خالی از سکنه با مزارع پوشیده شده از برف در پهنه گسترده می‌دانیم، اما در حقیقت، سیبری آن‌قدر بزرگ است که ۱۰ درصد از خشکی‌های زمین را به خود اختصاص داده و بطور اجتناب‌ناپذیری از دشت‌های برفی شمال گرفته تا مراتع و دشت‌های سیبری دارای انواع گوناگونی از زیست‌بوم‌ها است.

شاید تکان‌دهنده‌ترین زیست‌بوم، جنگل بارانی در Primorsky باشد که منطقه‌ای در جنوب شرقی سیبری است که در همسایگی اقیانوس آرام و چین قرار دارد. منطقه Primorsky از ۸۰ درصد جنگل تشکیل شده و بیشتر آنها از جنگل‌های بارانی معتدل هستند.

این جنگل با وجود قطع غیرقانونی درختان و شکار قانونی حیوانات تهدید می‌شود، ولی به دلیل دست‌نخورده بودن آن شبیه هیچ جنگل دیگری نیست و یکی از زیست‌های متفاوت در جهان شناخته می‌شود. منطقه Primorsky یکی از آخرین پناهگاه‌های موجود برای حیوانات تحت انقراض مانند: ببر سیبری و پلنگ آمور است. دمای این محیط در شمال حدود ۱ درجه سانتی‌گراد و در جنوب ۵ درجه سانتی‌گراد است. میزان بارندگی نیز بین ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلی‌متر در هرسال تخمین زده می‌شود.

جنگل Monteverde در کاستاریکا

جنگل Monteverde در کاستاریکا جنگل های بارانی

این جنگل‌ها یک نوع خاص از جنگل‌های ابر هستند که در ارتفاعات بالاتر و معمولاً در مناطق کوهستانی قرار دارند. این‌گونه از جنگل‌ها مانند همتایان خود، مقادیر زیادی بارندگی را در سال تجربه می‌کنند که آب‌وهوای مرطوب و خنک آن را حفظ می‌کند.

این گنجینه‌های طبیعی در ناحیه پایین رشته‌کوه‌ها و جایی که ابرها جمع می‌شوند رشد می‌کند طور یکه مه تقریباً تمامی جنگل را می‌پوشاند. سپس در اطراف برگ درختان متراکم و سپس به کف جنگل می‌رسد. جنگل‌های ابری زیست‌بوم‌های مهم و حیاتی هستند که از گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران پشتیبانی می‌کنند.

جنگل مونده پرده از این موارد است که به‌عنوان یکی از مشهورترین جنگل‌های ابر نیز شناخته می‌شود. جنگل مونته ورده در دهه ۱۹۵۰ و توسط برخی از کویکر هایی که به اینجا نقل‌مکان کرده بودند کشف شد. منطقه حفاظت شده Monteverde در سال ۱۹۷۲ تأسیس شد و سالانه حدود ۷۰۰۰۰ گردشگر از این منطقه دیدن می‌کنند.

مسیرهای مختلف این جنگل به بخش‌های دیگر همچنان حفظ شده است و این ثروت طبیعی میزبان ۵۰۰ گونه ارکیده و ۱۶۱ گونه خزنده و آمفی است که شامل ترکیبی از گونه‌های آمریکای شمالی و جنوبی می‌باشد.

جنگل آمازون

جنگل آمازون جنگل های بارانی

جنگل بارانی استوایی آمازون که با نام آمازونیا نیز شناخته می‌شود، اکثر بخش‌های  رودخانه آمازون  در آمریکای جنوبی را پوشش می‌دهد. این جنگل  حدود ۲۰۱ میلیون مایل مربع امتداد دارد و از ۹ ایالت از ۱۴ ایالت آمریکای جنوبی عبور می‌کند.

کشور برزیل دارای ۶۰ درصد از جنگل آمازون است که بیشترین میزان سهم را نسبت به هر کشوری دارد و  بیش از نیمی از جنگل‌های بارانی باقی‌مانده در جهان را نمایش می‌دهد. آمازون شناخته‌شده‌ترین و بزرگ‌ترین جنگل بارانی روی زمین است که حدود ۳۹۰ میلیارد درخت در مرزهای آن قرار دارد.

جنگل آمازون تنوع جانوری و گیاهی بی‌نظیری دارد و این باعث شده تا از هر ۱۰ گونه شناخته شده، حداقل یک مورد از آنها در آمازون زندگی کنند. این جنگل همچنین دارای ۱۶۰۰۰ گونه مختلف درخت و گیاه است و  بررسی‌های انجام شده در ۶۲ هکتار باعث شده تا ۱۱۰۰ نوع درخت یافت شود.

چنین میراث گران‌بهایی تأثیر بسزایی در کنترل کیفیت آب‌وهوای منطقه دارد و باتوجه‌به این موضوع، جنگل‌زدایی یکی از نگرانی‌های اصلی مردم و مسئولین است. بااین‌حال، آمازون، تا حد زیادی غیرقابل‌نفوذ باقی‌مانده و بسیاری از قبیله‌های کهن همچنان در این مکان زندگی می‌کنند. یکی از نکاتی که در حفظ سلامت این جنگل نقش داشته مدیریت خاک‌های غنی‌تر خاک توسط  انسان است که در طی ۱۱۰۰۰ سال انجام شده است.

جنگل ملی Tongass در آمریکا

جنگل های بارانی جنگل ملی  Tongass در آمریکا

جنگل ملی Tonganss که شامل ۱۷ میلیون هکتار از جنگل‌های معتدل در شرق آلاسکا می‌شود لقب بزرگ‌ترین جنگل ملی را یدک می‌کشد. درحالی‌که ممکن است آلاسکا آخرین مکان‌های مورد انتظار برای کشف جنگل‌های بارانی باشد، ولی جنگل  Tongass بخشی از جنگل‌های بارانی اقیانوسیه است که نشان می‌دهد جنگل‌های بارانی کانادایی که در سواحل غربی قرار دارند به چه مکانی تعلق دارند.

این جنگل بکر و دست‌نخورده، پناهگاه  انواع مختلفی از جانداران تحت انقراض و گیاهان کمیاب است. بسیاری از بخش‌های کهن جنگل از قطع درختان محافظت شده و عملیات  برداشت محصول در این منطقه اجرا نمی‌شود. در این منطقه ۷۵۰۰۰ تن از مردم بومی آلاسکا زندگی می‌کنند که زندگی و معیشت آنها با این سرزمین گره خورده است.

با اینکه بیشتر بخش‌های جنگل Tongass از برف، یخ و سنگ تشکیل شده، ولی این مکان بزرگ‌ترین بازمانده جنگل‌های بارانی بر روی زمین محسوب می‌شود که با ساخت ۱۵۰ اتاقک  اجاره‌ای در مناطق مختلف این جنگل سالانه نزدیک به ۱ میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید