تصویب قوانین جدید مربوط به شبکه های اجتماعی در هند - تکفارس 
تصویب قوانین جدید مربوط به شبکه های اجتماعی در هند - تکفارس 

تصویب قوانین جدید مربوط به شبکه های اجتماعی در هند

حامد شهرزاد
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 15:31
فیس بوک

در روز جمعه هفته گذشته، مدافعان آزادی بیان در اینترنت هشدار دادند که پس از رونمایی دهلی نو از طرح قوانین جدید دقیق، مقررات جدید شبکه‌های اجتماعی هند ممکن است آزادی بیان کاربران را محدود کند و این قوانین جدید ممکن است پلتفرم‌ها را مجبور به حذف محتوای توهین‌آمیز کاربران کند.

طبق آیین‌نامه جدید اعلام‌شده در روز پنجشنبه هفته گذشته، این آیین‌نامه سه ماه بعد لازم‌الاجرا خواهد شد و ۳۶ ساعت پس از شکایت افراد مختلف، ممکن است پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های پخش آنلاین و سرویس‌های خبری دیجیتال مجبور به حذف محتواهای کاربران شوند.

اگر دادگاه‌ها یا دولت هند موارد خاصی را درخواست کنند، شرکت‌های فناوری نیز باید منبع «توییت‌ها یا اخبار جعلی» را فاش کنند. این موضوع می‌تواند منجر به فاش شدن پیام‌های رمزگذاری شده شود. پیام‌های رمزگذاری شده یکی از ویژگی‌های اصلی پلتفرم واتس اپ متعلق به فیس بوک است که صدها میلیون کاربر در هند دارد.

موزیلا که توسعه‌دهنده مرورگر فایرفاکس است و هزاران نفر در سراسر جهان از مرورگر این شرکت استفاده می‌کنند، خواستار لغو این قانون است. مشاور سیاست عمومی موزیلا یعنی اودبهاو تیواری در مورد این موضوع گفت:

این قوانین به شکل فعلی خود بدون شک به آزادی بیان، حریم خصوصی و امنیت کاربران آسیب می‌رسانند و ممکن است با چالش‌های قانونی روبرو شوند. تمهیداتی مانند ردیابی محتوای رمزگذاری شده، کوتاه شدن روند قانونی برای مطالبه مطالب و فیلتر کردن خودکار محتوا، متناسب با هدف این تغییرات نیست.

سایر فعالان هندی نیز هشدار داده‌اند که این قانون در دادگاه قابل اعتراض است.

درصد زیادی از ۱٫۳ میلیارد نفر در هند از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر استفاده می‌کنند

نیخیل پهوا که بنیانگذار یک پورتال خبری دیجیتال و فعال آنلاین است، به خبرگزاری فرانسه گفت:

من فکر می‌کنم این مقررات جدید بسیار نگران‌کننده است، زیرا هیچ پایه قانونی برای آزادی بیان ندارند. و مقررات حریم خصوصی را نقض می‌کنند. من فکر می‌کنم همه این قوانین باید در دادگاه به چالش کشیده شود. هر چند در صورت اعتراض نیز شک دارم آن‌ها به آن پایبند باشند.

فیس بوک و توییتر نیز بیان کردند که در حال مطالعه قوانین جدید هستند. ۱٫۳ میلیارد نفر در هند از کاربران اصلی این دو پلتفرم هستند.

سخنگوی توییتر گفت:

ما امیدواریم که برای برقراری تعادل بین شفافیت، آزادی بیان و حفظ حریم خصوصی همکاری خود را با دولت هند ادامه دهیم.

توییتر و فیس بوک بیان کردند که غول شبکه‌های اجتماعی قصد دارند «از اینترنت بدون محدودیت، دسترسی جهانی کاربران و حمایت از رقابت و نوآوری» حمایت کنند.

وقتی دهلی نو مقررات جدید را در روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد، شرکت‌های بزرگ فناوری را نیز به «استاندارد دوگانه» متهم کرد. دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی با توییتر نبرد طولانی‌مدت کرد و هزاران کشاورز به اصلاحات بازار دولت اعتراض کردند. در این اعتراضات، شبکه‌های اجتماعی از حذف پیام‌های ضد دولتی امتناع کردند.

وزیر فناوری اطلاعات یعنی راوی شانکار پراساد (Ravi Shankar Prasad) اظهار داشت که شرکت‌های فناوری باید «بیشتر پاسخگو مشکلات شبکه‌های خود باشند» و این قوانین را «نظارت بر شبکه‌های اجتماعی» توصیف کرد.

یک مقام دولتی گفت که مذاکرات با شرکت‌های فن‌آوری در مورد این طرح انجام شده است. این مقام مسئول به شرط ناشناس ماندن گفت:

آن‌ها می‌پذیرند که باید نوعی قوانین و مقررات وجود داشته باشد. ممکن است در قوانین تغییراتی ایجاد شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.