احتمال دارد خودروهای خودران در برابر حملات، آسیب‌پذیر باشند - تکفارس 
احتمال دارد خودروهای خودران در برابر حملات، آسیب‌پذیر باشند - تکفارس 

احتمال دارد خودروهای خودران در برابر حملات، آسیب‌پذیر باشند

مهدی حلوائی
۹ اسفند ۱۳۹۹ - 18:22
خودروهای خودران

قرار بود که خودروهای خودران با حذف عامل اصلی تصادفات جاده‌ای، یعنی انسان، رانندگی را برای همه امن و بی‌خطر کنند. با این وجود، ممکن است که این خودروها نوع دیگری از خطر را برای راننده‌ها، مسافران و حتی عابرین پیاده رقم بزند.

خودروهای خودران با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی و تکنیک‌های یادگیری ماشینی، اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در هنگام رانندگی را جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند. با این حال همانند تمام دستگاه‌های هوشمند، این خودروها نیز در معرض حملات سایبری می‌باشند.

آژانس امنیت اطلاعات و شبکه‌ی اروپا (ENISA) به همراه مرکز تحقیقات مشترک (JRC) گزارشی با عنوان “چالش‌های امنیتی هوش موصنوعی در خودروهای خودران” ارائه دادند که در آن به خطرات ایجادشده توسط استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای خودران اشاره می‌کند و توصیه‌هایی برای کاهش این خطرات ارائه می‌دهد.

آقای استیون کوئست، مدیر عامل مرکز تحقیقات مشترک در کنفرانس خبری خود اعلام کرد:

این اهمیت ززیادی دارد که قوانین کشورهای اروپایی مانع از ایجاد خطر برای خودروهای خودران شود. هدف از گزارش تهیه‌شده این است که درک بهتری از تکنیک‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی این خودروها به‌دست آوریم تا از امنیت این خودرها در برابر حملات سایبری محافظت کنیم.

هوش مصنوعی خودروهای خودران باید همیشه فعال بوده و چراغ‌ها و تابلوهای راهنما را شناسایی کرده و سرعت خود را با توجه به سرعت دیگر وسایل نقلیه تنظیم کند.

علاوه بر مشکلات ناشی از غیرفعال شدن خودکار هوش مصنوعی، این خودروها در برابر حملات عمدی نیز آسیب‌پذیر هستند. برای مثال ممکن است با رنگ‌کردن جاده‌ها و یا چسباندن برچسب بر روی تابلوهای راهنما، هوش مصنوعی این خودروها دچار مشکل شده و خودرو رفتار خطرناکی داشته باشد.

گزارش منتشرشده توصیه کرده است که برای افزایش امنیت هوش مصنوعی این خودروها، قطعات امنیتی آن به طور مداوم ارزشیابی امنیتی شوند. این کار خطرات احتمالی را نیز مشخص می‌کند.

قبل از عرضه‌ی رسمی خودروهای خودران، ابتدا باید این مشکلات امنیتی حل شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.