بهترین خودروهای سال ۲۰۲۲؛ سالی رویایی - تکفارس 
بهترین خودروهای سال ۲۰۲۲؛ سالی رویایی - تکفارس 

بهترین خودروهای سال ۲۰۲۲؛ سالی رویایی

امیرحسین ندایی
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - 19:29
بهترین خودروهای ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۱ هم تمام شد و طبق روالی که برای سایر موارد مانند گجت‌ها، گوشی‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها انجام داده‌بودیم، اکنون نیز تصمیم گرفته‌ایم خودروهایی که در دوازده ماه گذشته خوش درخشیدند و در میان سایر خودروها بیشتر به چشم می‌آمدند را برای شما در این مقاله گردآوری کنیم. پس بدون مقدمه‌چینی بیشتر، به سراغ فهرست بهترین خودروهای سال می‌رویم.

بهترین خودروهای 2021

نیسان GT-R Nismo

با راندن نیسان GT-R Nismo قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که این خودرو چقدر بهبود یافته و پیشرفت کرده است؛ البته اگر از قیمت آن صرف نظر کنیم. این خودرو با قیمت ۱۸۰ هزار پوندی آن که محدوده قیمتی ابرخودروها است، انتظارات را در حوزه فنی کاملاً برآورده می‌کند و به راحتی می‌تواند با سایر خودروهای موجود در رده قیمتی‌اش رقابت کند.

هرچند طراحی داخلی‌اش آن حس لوکس بودن سایر ابرخودروها را القا نمی‌کند، این خودرو توان موتور مفیدی معادل با ۵۹۲bhp (اسب بخار) دارد و برخی از اجزای زیر کاپوتش را هم از خودروی مسابقه‌ای نیسان GT3 به ارث برده است. هرچند با استناد به بررسی‌های انجام شده، شاید هر کسی از ظاهر یا سواری خودرو (که البته نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز کمی سفت و سخت است) خوشش نیاید.

خودروهای

آئودی Q5

برخلاف رویه‌ای که از سال ۲۰۲۰ شروع شد و در سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشت که طی این رویه عمده خودروها در حال تمام الکتریکی شدن بودند، خودروهایی مانند آئودی Q5 بروزرسانی شده ثابت می‌کنند که خریداران هنوز هم به دنبال SUVهای (خودروهای نیمه شاسی) با کیفیت، و با موتور درون سوز هستند.

تغییرات جزئی انجام شده در این خودرو مانند: ظاهر بهینه‌تر، کمک‌گیری جزئی از نیروی الکتریستیه و ارتقاهایی که در داخل خودرو انجام شده‌‌اند، نوید این را می‌دهند که این فرمول موفق است و Q5 هنوز هم در کلاس خودروهای SUV حرفی برای گفتن دارد.

علیرغم کاهش محبوبیت خودروهای دیزلی، موتور این خودرو در تست ۴۰ TDI (تست تزریق توربو دیزل که عمدتا برای موتورهای تولید شده توسط شرکت فولکس‌واگن انجام می‌شود و نشان دهنده این است که موتور مورد نظر علاوه بر کمپرسور توربو، دارای خنک کننده داخلی است)، بسیار روان و کم مصرف بوده است و کاملا با سایر اجزاء این SUV درشت هیکل متناسب بوده است.

بهترین خودروهای 2021

واوکسهال موکا (Vauxhall Mokka)

با صرف نظر از محوبیت گیج‌کننده واوکسهال موکا قدیمی که حتی تا آخر عمرش هم توانایی رقابت با سایر خودروهای هم‌رده‌اش را هم نداشت، ‌این شرکت نیاز به تغییراتی را در این خودرو احساس کرد و مدل جدید خودرو خود خود را با ظاهری بسیار جذاب به همراه طرح رنگ زیبایی ساخته است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این خودرو از نظر فنی نیز حرفی برای گفتن دارد؟

موتور این خودرو با پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C4 یکسان است و این مدل جدید، نسبت به قبل از نظر ابعاد، بسیار کوتاه‌تر

شده است و از تکنولوژی پیشرفته‌تری نیز بهره می‌برد. هم‌چنین صفحه نمایش دوقلویی نیز به این خودرو اضافه شده است، اما بزرگترین تغییر آن تمام الکتریکی شدن این خودرو بود.

در بررسی‌های انجام شده، سریع‌تر شدن موکا با موتور الکتریکی متصل به جعبه دنده ۸ سرعته‌اش به خوبی حس می‌شد. در این بررسی‌ها موکا علیرغم چرخ‌های بزرگ ۱۸ اینچی‌اش (که معمولا مشکل‌ساز هستند)، سواری خوبی به راننده داده است، هر چند سطوح نامناسب مشکلاتی ایجاد کردند و این خودرو به خوبی با سطح زمین درگیر نشد. با توجه به این موارد، فورد پوما در رقابت با موکا برگ برنده‌های بیشتری دارد.

هرچند تکنولوژی، طراحی به کار رفته در این خودرو، کابین و بدنه باز طراحی شده‌اش تحسین برانگیزند، اما متاسفانه فضای محدودی که این خودرو در اختیار مصرف کننده می‌گذارد ناامید کننده است.

بهترین خودروهای 2021

فولکس واگن ID.4

پس از بررسی‌های انجام شده، کاشف به عمل آمد که فولکس واگن ID.4 حتی از خودروی هاچبک ID.3 این شرکت هم تحسین برانگیزتر است. ID.4 بسیار کاربردی‌تر از مدل ID.3 هاچبک است و فضای بیشتری هم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد که در نهایت ما را به این نتیجه می‌رساند که این خودرو، بهترین خودرو سری ID است.

از سایر نکات مثبت باقی مانده این خودرو می‌توان به امکانات استاندارد و خوب، تکنولوژی شارژ سریع آن و در نهایت کارکرد بی سر و صدای صدای موتور الکتریکی آن اشاره کرد. هرچند انتظار ترمز احیا کننده بهتری از این خودرو داشتیم (ترمز احیا کننده متودی است که انرژی استخراج شده از بخش‌های متوقف شده را ذخیره کرده و بعداً استفاده می‌کند).

بهترین خودروهای 2021

هیوندای i20 N

تجربه راندن هیوندای i20 N به شدت هیجان انگیز است و دلیل این هیجان بالا نیز تنها به خاطر موتور بنزینی ۱.۶ لیتری توربو این هاچبک با توان مفید ۲۰۱ اسب بخاری آن آن نیست. این خودروی جمع و جور ثابت کرد که خودروی i30 N فوق العاده هم یک صرفا یک اتفاق نبوده است.

هیوندای i20 N نیز رویه مشابهی با سایر برادران و خواهرانش پیش گرفته که عبارت است از ارائه دادن عملکردی قوی، در کنار انعطاف پذیری فوق العاده در راه‌ها و جاده‌های پیچ در پیچ. که این امر آخر نیز به لطف کیت شاسی پیشرفته آن امکان پذیر شده است.

سواری دومین مدل N شرکت خودرو سازی هیوندای به خوبی فورد فیستا ST بود و حتی این سواری را به صورت کاربردی‌تر هم ارائه داد. شاسی i20 N به خوبی عمل می‌کند و خودرو را محکم و استوار روی زمین نگه می‌دارد و سواری عالی‌ای به ارمغان می‌آورد. هرچند فرمان سریع اما کمابیش بی تاثیر آن، قطعاً به مذاق راننده آن خوش نخواهد آمد.

اما در نهایت، هاچبک جدید هیوندای خودرویی فوق العاده‌ و دوست داشتنی است.

بهترین خودروهای 2021

هیوندای loniq 5

با قطعیت می‌توان گفت که هیوندای loniq 5 یکی از شگفت‌انگیزترین خودروهای سال ۲۰۲۱ بود. این خودروی الکتریکی با فضای داخلی خیره‌کننده و جادار خود که پوشیده از ارکان مختلف تکنولوژی است، تجربه رانندگی راحت‌تر و بهتری را نسبت به آنچه از آن انتظار می‌رود ارائه می‌دهد. از سایر مزایای این خودروی محسور کننده می‌توان به تکنولوژی شارژ سریع آن اشاره کرد که انگار از ۵ سال آینده آمده است.

بهترین خودروهای 2021

پورشه ۹۱۱ GT3

عرضه خودروی پورشه ۹۱۱ GT3 جدید رویداد بزرگی برای طرفداران خودروهای اسپورت است. ما نیز آگاه شدیم که این مدل جدید حتی از پیش هم متمرکزتر است و به شدت سریع بوده و حس اعتماد به نفس خاصی در جاده‌ها و راه‌ها به راننده آن القا می‌کند. موتور این خودرو نقطه عطف آن است و شاسی آن نیز چیزی نزدیک به ایده‌آل صنعت خودروسازی است و حتی قیمت آن نیز تحسین برانگیز است و نسبت به رقبایش ارزان‌تر به نظر می‌آید. هرچند از نظر ما، تقاضای بالا برای ۹۱۱ GT3 تنها عیب آن است که دست یافتن به حتی یک نمونه از آن را دشوار می‌کند.

بهترین خودروهای 2021

سکودا Enyaq iV

اولین تست این خودرو در انگلستان و با یک نمونه فرمان سمت چپ آن انجام گرفت که نتیجه آن این شد که مدل جدید سری Enyaq از شرکت سکودا، یکی از لذت بخش‌ترین سواری‌های سال ۲۰۲۱ است. این خودرو در راه‌های ناهموار بسیار نرم و هموار حرکت می‌کند و فضای داخل آن نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و از امکانات متعددی هم بهره می‌برد.

این خودرو در جاده‌ها انگلستان (که برای رانندگی از سمت چپ مسیر طراحی شده‌اند) آزمایش شد. حتی با اینکه رانندگی در سمت چپ راه‌ها، گودال‌ها و ناهمواریهای راه بیشتر به چشم می‌آیند، Enyaq به شدت نرم و به اندازه کافی راحت بود.

باتری ۷۷ کیلو واتی Enyaq راننده را تا بازه‌ی ۳۳۳ مایل تحمل می‌کند که به نظر ما رقم بالایی است، هرچند عملکرد فنی آن، صرفاً متناسب با سایر بخش‌هایش بود. (مدل ۵۹ کیلو واتی آن هم مسافتی معادل ۲۵۶ مایل را طی می‌کند)

از آنجایی که ما به بازدهی قوی از خودروهای الکتریکی عادت کرده‌ایم، عملکرد نسبتاً ضعیف‌تر سکودا کمی برایمان ناامید کننده است. هرچند نشستن در فضای داخلی جادار آن به شدت لذت بخش است و فضای زیادی برای سر و پاها وجود دارد و صندوق عقب بزرگ آن هم هم تاییدی بر جادار بودن آن است.

بهترین خودروهای 2021

Alfa Romeo Giulia GTAm

ما به آلفا رومئو جیولیا GTAm علاوه بر لقب خودرویی دیوانه‌وار با قیمتی دیوانه‌وار، لقب هیجان‌انگیزترین سدان اخیر را هم داده‌ایم. این نسخه خیلی خاص جولیا (Quadrofoglio) که در تعداد محدودی نیز تولید تولید شده است، از دنده‌‌ای خارق‌العاده، شاسی بسیار درگیر شونده با زمین، و ترمزهای شگفت‌انگیز برخوردار است. از این رو دریافت نقدی خارق‌العاده از استیو سوت‌کلیف برای آلفا، پس از راندن این خودرو، نباید خیلی برایمان تعجب برانگیز باشد.

بهترین خودروهای 2021

مازراتی MC20

طی سال‌های اخیر، این برند ایتالیایی که بیشتر تمرکز خود را معطوف به خودروهای سدان و SUV کرده بود، با روی کار آمدن صاحب جدیدش، آقای استلانتیس، فرصت تولید MC20 را به دست آورد. این خودرو با استفاده از فیبر کربن تولید شده است و دارای یک موتور V6 دوقلوی توربو است و توان مفیدی معادل ۶۲۱ اسب بخار دارد.

به لطف گشتاور ۷۳۰ نیوتون بر متری و وزن کم ۱,۴۷۵ کیلوگرمی‌اش، MC20 می‌تواند در مدت زمان تنها ۲.۹ ثانیه از حالت ساکن به ۶۲ متر بر ساعت برسد. تندی حداکثری این خودرو نیز تا حدود ۲۰۰ متر بر ساعت است و بیشتر از این عدد نیز می‌شود.

با این حال مازراتی MC20 به‌خاطر برنامه‌های این برند برای تولید یک مدل الکتریکی از این سری از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار نیست. مدل بنزینی آزمایش شده از خود عملکرد فوق‌‌العاده‌ای به نمایش گذاشت و ثابت کرد که می‌تواند با بهترین خودروهای رده خود رقابت کند.

MC20 که بر روی صعب‌العبورترین جاده‌ها و راه‌های ایتالیا آزمایش شده بود، نشان داد که کمک‌فنر پیچیده‌اش به راحتی در این راه‌ها تاب آورده و عملکرد عالی‌ای از خود نشان می‌دهد و در عین انعطاف‌پذیری، کنترل بدنه نیز در حد اعلی باقی می‌ماند.

ما این سری مازراتی را با خودرو آلپاین A110 هم مقایسه کردیم و پیش از مقایسه‌ ما، گفته می‌شد که هدایت این خودرو (A110) و چرخش آن در مسیرها حتی از برخی از مدل‌های فراری هم بهتر بوده است. در این مقایسه‌ها مشخص شد که این مازراتی هم به خوبی آلپاین A110 بوده و عملکرد و کنترلی عالی دارد.

بهترین خودروهای 2021

نیسان قشقایی

نیسان قشقایی جدید قطعاً کامل‌ترین خودرو در کلاس خودش نیست، اما با این حال تمامی مشخصات مورد نیاز یک SUV مناسب خانواده را دارا است: بسیار کاربردی است، راندن آن آسان بوده و در انواع مسیرها به نرمی حرکت کرده و از انواع مختلف تکنولوژی‌های روز برخوردار است.

بهترین خودروهای ۲۰۲۲

جنسیس GV80

این خودروی جدید لوکس از کیفیتی برخوردار است که تنها می‌توان آن را در بهترین خودروهای هم تیپ آن مشاهده کرد. مقدار عظیمی از انواع تکنولوژی‌های مختلف و فضای داخلی شگفت‌انگیز از جمله ابعاد این کیفیت خارق‌العاده هستند.

علاوه بر موارد گفته شده راندن جنسیس جدید نیز بسیار آسان است، اما از طرفی سواری آن در برخی مسیرها کمی اذیت کننده است. درنهایت، به عقیده ما GV80 بهترین شروع جدید برای این شرکت از دهه ۹۰ میلادی و تولید لکسوس است.

بهترین خودرو های ۲۰۲۲

اینیوس گِرنادیِر (Ineos Grenadier)

از آنجایی که لند رووِر دیفندر (Land Rover Defender) جدید به دنبال جلب رضایت بخش لوکس بازار است، این شرکت خودروسازی نوپا به دنبال پا گذاشتن در ردپای لند رووِر دیفندر قدیمی است. گرندایر یک خودروی قرص و محکم ۴×۴ است که ظاهر قوی و سواری آفرود تحسین برانگیز آن نیز ضمیمه‌اش شده‌اند. طی آزمایش‌های انجام شده نیز کاشف به عمل آمد که این خودرو از آنچه بسیاری می‌پنداشتند امن‌تر است، و در مسیرهای خارج از جاده (آفرود) سخت هم به خوبی تعادل و قوام خود را حفظ می‌کند.

بهترین خودرو های ۲۰۲۲

مرسدس بنز کلاس C

مرسدس برای تولید جدیدترین نسخه C-Class، تمام سعی خود را کرده است و به واقع از جان و مال خود مایه گذاشته است. این خودروی سدان کوچک مملو از تکنولوژی‌های مختلف است که شامل یک نوع سیستم برق رسانی عالی برای هر نوع پیشرانه‌ای است.

C-Class جدید از همان نسخه قدیمی پلتفرم خود استفاده می‌کند، اما سیستم معماری عقب ماژولار آن از بیخ و بن به روزرسانی شده است. در خودروی C220 d آزمایش شده مشاهده شد که این خودرو از یک پیشرانه هیبریدی ۴۸ واتی با قدرتی متوسط کمک می‌گیرد که این شرکت می‌تواند بدون بالاتر رفتن قیمت مالیات این خودرو، بهینگی آن را بهبود نیز ببخشید.

همانطور که قبل‌تر هم گفته شد، خودروهای سری C قوی، بهینه، و بی سر و صدا و آرام هستند که تمامی این موارد، از موارد کلیدی برای یک خریدار عادی به شمار می‌روند. سایر عناصر تحسین برانگیز مدل جدید شامل سطح راحتی و کیفیت اتاق خودرو می‌شوند که باز هم این قیمت، ویژگی‌های شگفت‌انگیزی به شمار می‌روند و سواری آن نیز تقریبا به خوبی یک BMW سری ۳ بود. همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، تعداد زیادی کیت‌ تکنولوژی پیشرفته نیز در فضای داخلی فوق‌العاده این خودروی قرار داشت که منتقدان را هم بسیار تحت تاثیر قرار داد.  

بهترین خودرو های ۲۰۲۲

Land Rover Defender (P400e & V8)

دو نسخه جدید این لند رووِر که در ماه جولای آزمایش شدند که عبارت از مدل P400e پلاگین هیبریدی (پلاگین هیبریدی به خودروهایی گفته می‌شود که از باتری برای نیرو دادن به یک موتور الکتریکی و از یک سوخت دیگر مانند بنزین برای موتور درون سوزشان استفاده می‌کنند) و V8 سریع بودند.

طبق بررسی‌ها، کاشف به عمل آمد که مدل پلاگین این خودرو هم به خوبی سایر مدل‌های این خودروی آفرود است، به علاوه‌ این امر که این خودرو هزینه‌های نگهداری بسیار کمتری (به لطف مالیات بر خرید کمتر و موتور الکتریکی‌اش) برای خریداران دارد. از طرفی دیفندر V8 هم نشان داد که به مانند یک رزمناو لوکس است که روی چهار چرخ حرکت می‌کند.

بهترین خودروهای 2021

MG 5 EV Long Range

MG 5 EV جدید، از باتری بزرگتری بهره می‌برد که به لطف این تغییر انجام شده نسبت به مدل‌های پیشینش، تنها با یک‌بار شارژ کردن می‌تواند تا ۲۵۰ مایل را طی کند و این امر این خودرو را به یکی از برترین خودروهای الکتریکی انگلستان تبدیل می‌کند.

MG 5 EV خودرویی به شدت کاربردی است و تجربه رانندگی راحتی را به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این دو مورد، توانایی شارژ ۱۰۰ کیلو‌واتی و طول بازه‌‌ای که می‌تواند با یک بار شارژ کامل طی کند نیز، از جمله مزایای این خودرو به شمار می‌روند. امّا بهترین ویژگی این خودرو قیمت آن است که از ۲۶,۹۵۴ پوند شروع می‌شود که این خودرو را به یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی بازار تبدیل می‌کند و به محبوبیت آن به عنوان یک خودروی خانوادگی می‌افزاید.

بهترین خودروهای 2021

Hyundai Kona N

بخش سری N هیوندای امسال گام‌های بلندی برداشت که همه آن‌ها را هم با موفقیت به زمین گذاشت و این موفقیت‌ها، با Kona N نمایان می‌شوند که بسیار تحسین برانگیز است و هیجان سواری یک هاچبک عالی را در بدنه کاربردی یک SUV ارائه می‌دهد.

موتور ۲.۰ لیتریِ ۴ سیلندریِ توربویِ قدرتمندِ بنزینی Kona N، توان مفید ۲۷۶ اسب بخاری دارد که بدین معناست که با خودرویی قدرتمند (از نظر عملکرد موتور) طرفیم. اما ایرادی که از قضا بسیار آزار دهنده هم است، شاسی این خودرو است. اما حتی با وجود این ایراد، راندن Kona N، تجربه‌ای لذت بخش برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بهترین خودرو های ۲۰۲۲

Skoda Fabia

سکودا جدید با نگه داشتن تعدادی از نکات کلیدی و مهم خود، و افزودن تعدادی دیگر (که البته بسیار جذاب هم هستند) به بازار آمده است. این خودرو که هنوز هم در میان پرکاربردترین خودروهای کلاس خود است، با تعداد زیادی از انواع مختلف تکنولوژی‌های جدید، کابینی خوش‌ساخت و سواری‌ای راحت عجین شده است که زندگی هر روزه با آن را آسان می‌کند. علاوه بر این موارد، Fabia هنگام رانندگی نرم و بی سر و صدا است و مجموع همه این موارد، این خودرو را به رقیب جدی Renault Clio تبدیل می‌کند.

بهترین خودروهای 2021

Kia EV6

بردباری برای عرضه Kia EV6 نوین، آن‌هم به خاطر ارتباط نزدیکش با Hyundai loniq 5 به شدت تحسین برانگیز (که تعداد زیادی از جوایز AEA 2021 را هم درو کرد) بسیار دشوار بود. هر دو این خودروها از زیرساخت تکنولوژی مشابهی بهره می‌برند و درحالی که ما متوجه شدیم کیا به هیچ‌وجه از نظر کارآمدی به هیوندای نزدیک هم نمی‌شود، دریافتیم که EV6 خودرو اسپرت‌تری است و هنوز هم یکی از بهترین خودروهای الکتریکی برای خرید است.

بهترین خودرو های ۲۰۲۲

BMW iX

BMW iX بدون شک مهم‌ترین خودرو جدید امسال این شرکت بود و بی‌درنگ بسیار هم تحسین برانگیز از کار درآمد. نمای این خودرو ممکن است به ذائقه همه خوش نیاید اما شکی نیست که iX خودروی برجسته‌ای است و تمام چیزی که خریداران در حال حاضر از یک SUV الکتریکی بزرگ می‌خواهند را به آنان ارائه می‌دهد.

iX همچنین از تکنولوژی و توانایی بر آورده کردن این خواسته‌ها هم برخوردار است. این خودرو با دو پیشرانه متفاوت و یک مدل M-badge (سری خودروهای اصلاح شده و قوی‌تر BMW) عرضه می‌شود که دست خریداران را در انتخاب باز می‌گذارد. البته که BMW iX اصلاً ارزان نیست؛ قیمت آن از بیشتر از ۷۰,۰۰۰ پوند شروع می‌شود، ولی از طرفی ثابت کرده است که بهترین خودرو در این رده است.

بهترین خودروهای 2021

Audi RS 3

زندگی هاچ‌بک‌های پرسرعتی مثل نسخه نو آئودی RS 3 به زودی به لطف قانون‌گذاریهای نو، به پایان خواهد رسید، پس شانس بررسی این هیولای ۳۹۵ اسب بخاری (bhp) 5 سیلندری، با آغوش باز پذیرفته می‌شود.

موتور یگانه ۲.۵ لیتری این خودرو جلوه دیگری از زیبایی آن است که نشان دهنده این نیز است که این خودرو به خوبی می‌تواند ادعای خود مبنی بر رسیدن از ۰ تا ۶۲ متر بر ساعت، آن‌هم در ۳.۸ ثانیه را اثبات کند. درست است که قیمت ۵۸,۶۵۰ یورویی آن کمی زیاد است، اما در عوض خودروی بسیار کاربردی‌ای است و فضای مناسب ۵ نفر را در اختیارتان می‌گذارد.

بهترین خودرو های ۲۰۲۲

MG ZS EV

خودروی جدید کمپانی MG؛ یعنی ZS EV، به راحتی می‌تواند لقب با ارزش‌ترین خودروی الکتریکی بریتانیا را از آن خود کند. این خودرو که به باتری بزرگتر ۷۲.۶ کیلووات بر ساعتی‌ مجهز است، به راننده‌اش تا مسافت حدود ۲۷۳ مایل سواری می‌دهد و قیمت آن نیز از ۲۸,۴۹۵ پوند شروع می‌‌شود.

اصلاحات انجام شده در طراحی این مدل MG، نمای خودرو را بسیار بهبود بخشیده است و نمای آن از مدل قبلی گیراتر شده است. در همین حین، موارد دیگری مانند انواع مختلف نکنولوژی‌ها به این خودرو افزوده شده است که باعث شده است فضای داخلی آن حس تازگی و پیشرفته بودن بدهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید