۵ ویژگی برتر OxygenOS 11 که در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند - تکفارس 
۵ ویژگی برتر OxygenOS 11 که در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند - تکفارس 
۵ ویژگی برتر OxygenOS 11 که در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند - تکفارس 

۵ ویژگی برتر OxygenOS 11 که در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند

۵ ویژگی برتر OxygenOS 11 که در سال ۲۰۲۰ عرضه شدند

رابط کاربری OxygenOS 11 در سال ۲۰۲۰ میلادی تغییرات چشمگیری را به خود دید که برخلاف نسخه‌های قبلی آن، بیش از تغییرات ظاهری روی ارائه ویژگی‌های جدید تمرکز داشت. با این حال، شرکت وان پلاس سال گذشته تصمیم گرفت با یک فلسفه طراحی کاملاً جدید و متمرکز بر استفاده از یک دست (One-Hand Use)، همه چیز را به کلی دگرگون کند.

از آنجایی که گوشی های هوشمند روز به روز بزرگتر می‌شوند، استفاده از رابط کاربری گوشی های هوشمند با یک دست می‌تواند یک نکته بسیار مهم و موثر تلقی شود. به همین جهت، وان پلاس قصد دارد این مشکل را با کمک قرار دادن هوشمندانه محتوا در رابط کاربری دستگاه برطرف سازد و دسترسی و کار با گوشی را حتی تنها با یک دست نیز آسان سازد. البته سال گذشته شاهد منتشر شدن به‌روزرسانی‌ها و ارتقاء‌های دیگری برای این سیستم عامل مبتنی بر اندروید نیز بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: اضافه شدن AOD و همچنین قلم جدید که جایگزین فونت «وان پلاس اسلیت» شده است که از سال ۲۰۱۷ میلادی روی گوشی های این شرکت مورداستفاده قرار می‌گرفت.

در این مطلب قصد داریم ۵ ویژگی برتری که در سال ۲۰۲۰ میلادی برای OxygenOS 11 منتشر شده است را با یکدیگر مرور کنیم.

۱- بازطراحی رابط کاربری برای استفاده با یک دست

به‌روزرسانی OxygenOS 11 طراحی اصلاح‌ شده‌ای را ارائه می‌دهد که روی استفاده آسان با یک دست تمرکز دارد. این سیستم عامل همه المان‌ها و دکمه‌های مهم را به نیمه پایینی رابط کاربری منتقل کرده که استفاده با یک دست را آسان می‌سازد. این مهم می‌تواند بحث‌برانگیزترین تغییر در این سیستم عامل در سال ۲۰۲۰ محسوب شود، به ویژه به خاطر شباهت آن به طراحی OneUI، اما می‌توان از کاربرپسندترین تغییر ایجاد شده در رابط کاربری OxygenOS 11 نیز از آن یاد کرد.

وان پلاس برای ارائه بهترین عملکرد این تغییر، از داده‌های بدست آمده از کاربران استفاده کرد تا بفهمد کدام نقاط گوشی بیش از دیگر جاهای آن توسط کاربر لمس می‌شود و سپس این اطلاعات را در کنار نقاطی از نمایشگر گوشی قرار داد که می‌توان تنها با یک دست به آسانی به آن‌ها دسترسی داشت. در نهایت، همه عناصر مهم در یک رابط کاربری به جایی منتقل شدند که کاربر می‌تواند به راحتی با یک دست به آن‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین اندازه متون روی صفحه نیز تغییراتی داشت. حتی محل دکمه‌های ناوبری (پیمایشی)، آیکون‌ها و دیگر المان‌های رابط کاربری در اپلیکیشن‌های سیستمی نیز به نوعی تغییر یافته تا استفاده از یک دست تسهیل شود.

۲- AOD سفارشی

OxygenOS 11 نه تنها پرتقاضاترین ویژگی درخواستی کاربران را به گوشی های وان پلاس اضافه می‌کند، بلکه عطر و طعم منحصر به فرد خود را در قالب AODهای سفارشی نظیر Canvas AOD، Insights AOD و Bitmoji AOD نیز در اختیار کاربران قرار داده است.

Canvas AOD در OxygenOS 11

Canvas AOD با مشارکت و همکاری دانشکده طراحی و هنر پارسونز در نیویورک توسعه یافته است. این حالت AOD سفارشی، تصویر پس‌زمینه‌ای برای عکس شما طراحی می‌کند و آن را به عنوان AOD محیط نشان می‌دهد. قضیه وقتی جالب می‌شود که بدانید یک طرح کامل را می‌توانید با این ویژگی طراحی کنید. یک پس‌زمینه ساده بدون در‌هم‌ریختگی و یک نمای جانبی با لبه‌های واضح به شما کمک می‌کند تا به یک طرح تقریباً کامل و زیبا دست یابید. شایان ذکر است که Canvas AOD در حال حاضر برای عرضه و دسترسی آسان به به‌روزرسانی‌های جدید به فروشگاه پلی استور گوگل نیز اضافه شده است.

ویژگی Insight AOD نیز یک نوار رنگی را به وسط صفحه AOD اضافه می‌کند که هر بار قفل گوشی خود را باز کرده و از آن استفاده کنید، یک شکاف / شیار ایجاد می‌شود. هرچه استفاده شما از دستگاه طولانی‌تر باشد، این شکاف پهن‌تر می‌شود. همچنین تعداد کل دفعاتی که قفل گوشی خود را در طول یک روز باز کرده‌اید (آنلاک) نیز نشان داده می‌شود.

یک AOD دیگر نیز برای این سیستم عامل مبتنی بر اندروید در نظر گرفته شده که Bitmoji AOD نام دارد اما هنوز به صورت رسمی برای گوشی های وان پلاس عرضه نشده است.

۳- حالت تاریک جدید

رابط کاربری OxygenOS 11 حالت تاریک (Dar Mode) موجود در نسخه قبلی خود را بهبود بخشیده است. اینک شاهد یک دکمه اختصاصی برای حالت تاریک در منوی تنظیمات سریع هستید و حتی می‌توانید درجه رنگ این حالت را نیز تنظیم کنید. همچنین گزینه‌ای برای خاموش و روشن کردن خودکار حالت تاریک با توجه به زمان‌بندی‌های طلوع و غروب خورشید نیز وجود دارد.

حالت تاریک OxygenOS 11

۴- پوسته‌های جدید حالت ذن و حالت گروهی

حالت Zen وان پلاس در OxygenOS 11 با یک حالت گروهی ویژه، به‌روزرسانی‌های جدیدی را دریافت کرده است که به شما امکان می‌دهد به طور گروهی از گوشی های هوشمند خود استفاده کنید یا به آن‌ها استراحت دهید. حتی می‌توانید حالت ذن / Zen را از طریق مرورگر (با عملکردی محدود) در گوشی هایی به جز دستگاه‌های وان پلاس نیز فعال کنید. وان پلاس همچنین با اضافه کردن موسیقی‌های پس‌زمینه اختصاصی سه دسته خاص «طبیعت»، «اقیانوس» و «جهان» را نیز به این حالت افزوده است. علاوه بر این‌ها،  Zen Mode 2.0گزینه‌های زمانی بیشتری را در دسترس کاربر قرار می‌دهد؛ از یک دقیقه گرفته تا ۱۲۰ دقیقه!

حالت ذن در OxygenOS 11

۵- بازطراحی اپلیکیشن آب و هوا

رابط کاربری OxygenOS 11، فلسفه طراحی مبتنی بر کاشی (همانند ویندوز ۸) را به اپلیکیشن Weather وان پلاس آورده است. برای تغییر شهرها می‌توانید انگشت خود را به راست یا چپ بکشید و سریعاً شاهد زمان دقیق طلوع و غروب خورشید و پیش‌بینی‌های ساعتی و روزانه دما باشید. می‌توانید اطلاعات بیش از ۱۰ شهر را از این اپلیکیشن تنها با کشیدن انگشت خود روی صفحه مشاهده کنید.

اپلیکیشن Weather در OxygenOS 11

جدا از این تغییرات چشمگیر، رابط کاربری OxygenOS 11 چند تغییر جزئی دیگر نیز داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به جایگزینی فونت OnePlus Sans به جای فونت OnePlus Slate اشاره کرد که از سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان فونت اصلی دستگاه‌های این شرکت استفاده می‌شد. علاوه بر این، ویژگی جدید استوری‌ها در گالری نیز یکی دیگر از تغییرات این سیستم عامل محسوب می‌شود.

کدام ویژگی رابط کاربری OxygenOs 11 را بیش از همه دوست داشتید؟ به نظر شما نکته منفی این سیستم عامل در سال گذشته چی بوده است؟ لطفاً نظر خود را از بخش نظرات از پایین همین مطلب با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید