چه انتظاراتی از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ داریم - تکفارس 
چه انتظاراتی از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ داریم - تکفارس 
چه انتظاراتی از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ داریم - تکفارس 

چه انتظاراتی از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ داریم

آرمین مکاری
console game، مقالات ۲۸ دی ۱۳۹۹ - 12:00
چه انتظاراتی از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ داریم

با وجود مشکلات سال ۲۰۲۰ از جمله پاندمی بیماری کرونا، مردم وقت بیشتری را به سرگرمی‌های داخل خانه همچون تماشای فیلم و سریال و تجربه بازی‌های ویدیویی اختصاص داده‌اند. سونی در این سال، با عرضه پلی‌استیشن ۵ اتفاق بزرگی رقم زد و قطعاً ۲۰۲۱ سال خاصی برای این شرکت و طرفدارانش خواهد بود و خود سونی نیز می‌خواهد موفقیت خود را در ۲۰۲۱ تکرار کند.

پلی‌استیشن ۵ در مقایسه با کنسول رقیب خود دارای پردازنده مرکزی و گرافیکی ضعیف‌تری است و در عوض، از حافظه SSD پرسرعت‌تری برخوردار است. با این وجود، بازی‌های چندپلتفرم روی هر دو کنسول به خوبی اجرا می‌شوند و سونی قصد دارد با تمرکز بر روی مجموعه بازی‌های انحصاری خود، نسل نهم را با موفقیت پشت سر بگذارد. حال می‌‌خواهیم در این مقاله مروری بر انتظارات خود از این کنسول ژاپنی در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم.

عرضه چند بازی انحصاری

بازی Horizon Forbidden West برای پلی استیشن

سونی برای ۲۰۲۱ تعداد زیادی بازی انحصاری در نظر گرفته است. بازی Horizon Forbidden West و عنوان God of War: Ragnarok بدون شک دو مورد از بزرگ‌ترین و موردانتظارترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شوند، البته به شرط این که با تاخیر روبرو نشوند. هر دو بازی دنباله عناوین مورد تحسین منتقدان و دارای یکی از بهترین روایت‌های داستانی هستند. این پرچمداران باید نشان دهند که چرا گیمرها باید کنسول خود را به پلی استیشن ۵ ارتقاء دهند. در حالی که سونی متعهد شده Horizon Forbidden West برای پلی استیشن ۴ نیز عرضه می‌شود، استودیوی سانتامونیکا هنوز اعلام نکرده است که آیا God of War بعدی در انحصار پلی استیشن ۵ خواهد بود یا خیر. هرچند اخیراً شایعاتی در خصوص عرضه این بازی برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر شده است.

سونی علاوه بر این دو بازی، قصد دارد عناوینی مانند Ratchet and Clank: Rift Apart و Gran Turismo 7 را برای پلی استیشن ۵ منتشر سازد که نسخه‌های نسل هشتمی آن‌ها در کار نیست. Gran Turismo بیش از دو دهه است که عنصر اصلی ژانر مسابقه‌ای در کنسول‌های پلی استیشن است و بنابر گفته خالق بازی Ratchet and Clank: Rift Apart، به لطف SSD این کنسول، سفرهای بین سیارات با سرعت بالایی در این بازی نشان داده می‌شوند.

قاعدتاً انحصاری‌های این شرکت می‌توانند بهترین ویترین برای خودنمایی قدرت پلی استیشن باشند و باید از قابلیت‌های این کنسول نسل نهمی به طور کامل استفاده شود. این به معنای بارگیری سریع بازی‌ها، فناوری صدای سه بعدی، رهگیری پرتو (Ray Tracing) و قابلیت‌های کنترلر دوال سنس است.

انحصاری‌های زمانی بیشتر

بازی Project Athia

همانطور که قبل از عرضه پلی استیشن ۵ شاهد بودیم، سونی از هیچ هزینه‌‌ای برای انحصاری‌های شخص ثالث (ترد پارتی) دریغ نمی‌کند. دو عنوان Deathloop و Ghostwire: Tokyo حداقل برای یک سال در انحصار پلی استیشن ۵ خواهند بود. از زمانی که مایکروسافت شرکت بتسدا را خریداری کرد، مطمئنیم که بیشتر بازی‌های این شرکت به ایکس باکس می‌آیند، اما این کمپانی به قراردادهای پیشینی که با پلی استیشن تنظیم شده‌اند، پایبند خواهد بود.

Project Athia، بازی جدید استودیوی اسکوئر انیکس، قرار است برای دو سال در انحصار پلی استیشن ۵ باشد. درباره این پروژه مرموز اطلاعات کمی در دست است و تاریخ انتشار آن نیز اعلام نشده است. در ابتدا گمان می‌رفت که این عنوان در ارتباط با Final Fantasy 16 باشد که ظاهراً درست نیست. Final Fantasy 16 این سری را به دنیای Valisthea می‌برد. اگرچه این فرنچایز در گذشته همکاری‌هایی با پلی استیشن داشته است، اما نسخه قبلی آن به‌طور همزمان برای ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ منتشر شد که نشان‌دهنده یک دوره جدید برای این مجموعه محبوب است.  شرکت اسکوئر انیکس تأیید کرده که Final Fantasy 16 یکی دیگر از عناوین انحصاری زمانی برای پلی استیشن ۵ است. احتمالاً در سال ۲۰۲۱ شاهد عرضه این عنوان باشیم.

همچنین به‌نظر می‌رسد بازی‌های چند پلتفرمی محبوبی همچون Hogwarts Legacy ،Resident Evil Village و Hitman 3 قرارداد تبلیغاتی بزرگی با سونی دارند که مزیت بزرگی برای پلی استیشن به حساب می‌آید.

معرفی و عرضه PSVR 2

هدست پلی استیشن VR

سونی هیچ اشاره‌ای به انتشار هدست PSVR 2 در سال ۲۰۲۱ نکرده است، اما امیدواریم که شاهد تحقق این موضوع باشیم. این شرکت پیش از این هدست بی‌سیم پلی استیشن VR را با دوربین عقب و مجموعه‌ای از کنترلرهای جدید با ردیابی بهتر روانه بازار کرده است. می‌دانیم که PSVR 2 در حال توسعه است اما فقط معلوم نیست چه زمانی از این هدست واقعیت مجازی رونمایی خواهد شد.

سال ۲۰۲۱ زمان خوبی برای معرفی PSVR 2 به‌نظر می‌رسد زیرا پلی استیشن ۵ عرضه شده و مدت زیادی از عرضه نسخه اول هدست PSVR گذشته است. همانطور که محبوبیت Oculus Quest 2 نشان داده است، گیمرها علاقه زیادی به هدست‌های واقعیت مجازی بی‌سیم دارند. دومینیک مالینسون، مسئول تحقیق و توسعه جهانی پلی استیشن قبلاً اعلام کرده است که می‌خواهد هدست PSVR بعدی بی‌سیم باشد و از فناوری‌های جدیدی مانند ردیابی چشم نیز پشتیبانی کند.

به‌روزرسانی‌های پلی استیشن ۵

چه انتظاراتی از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ داریم - تکفارس 

طبق انتظار کاربران، سونی باید در سال ۲۰۲۱ میلادی چندین به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای پلی استیشن ۵ عرضه کند. این کنسول قبلاً چند به‌روزرسانی جزئی برای بهبود عملکرد خود دریافت کرده است، اما تصور می‌شود سونی در طول سال ۲۰۲۱ آپدیت‌های بیشتری آماده و منتشر کند. بسیاری از کاربران خواستار بازگرداندن پوسته‌ها و پوشه‌بندی حافظه کنسول هستند که از زمان عرضه پلی استیشن ۵ در دسترس نیست. سونی قطعاً به بازخورد دارندگان کنسول توجه خواهد کرد تا تجربه بهتری برای آن‌ها رقم بزند.

علاوه بر تغییرات نرم‌افزاری، ممکن است شاهد نسخه‌های محدود پلی استیشن ۵ به همراه قاب‌های جداگانه‌ای برای شخصی‌سازی کنسول نیز باشیم. می‌دانیم که قاب‌های سفید پلی‌استیشن ۵ به‌راحتی قابل جابجایی هستند، بنابراین منطقی خواهد بود که سونی تصمیم به فروش نسخه‌های سفارشی بگیرد. با توجه به این که تعداد زیادی از افراد خواهان فضای ذخیره‌سازی بیشتر هستند، سونی مطمئناً پلی استیشن ۵ را برای پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی جانبی بروز می‌کند. هم‌اکنون شما می‌توانید از طریق درگاه USB، هارد HDD یا SSD را به این کنسول متصل کنید، اما بازی‌های پلی استیشن ۵ را نمی‌توان از این طریق اجرا یا ذخیره کرد.

انتظارات ما برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از پلی استیشن در سال ۲۰۲۱ به همین موارد ختم می‌شود. در نظر داشته باشید که فعلاً هیچ دلیلی برای عرضه پلی استیشن قدرتمندتر (مانند PS5 Pro) وجود ندارد و ممکن است سونی در حال توسعه همچین کنسولی نباشد.

کلام آخر

کنترلر ایکس باکس و پلی استیشن

صحبت‌های زیادی در مورد مقایسه پلی استیشن ۵  و ایکس باکس سری ایکس و این که کدام یک بهتر است، وجود دارد. اما واقعیت این است که پاسخ به این پرسش بستگی به سلیقه و تجربه هر شخص دارد. مایکروسافت و سونی استراتژی و مسیر متفاوتی را برای کنسول‌های خود در پیش گرفته‌اند و برنامه‌های مخصوص به خود متعددی دارند اما سال ۲۰۲۱ قطعاً سال بزرگی برای پلی استیشن ۵ خواهد بود.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید